Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Fläskytterfilé i grädde med hasselbackspotatis
Glömde grönsaker/sallad

FA6705E3-D449-4EC5-AFAB-11C6EB1BFA1F.jpeg

Lilla sambons lunch idag,och jag passade på den. Jag var inte så hungrig...Gjorde egen mat & åt nåt som var mycket godare :)
Grisfötter minns jag att farsan satt & tuggade på under jul då man var liten..

20220220_115557.jpg
Dom äldre åt mycket konstigt farfar bruka koka torskhuvuden när vi kom på besök, som tur var hade han även kokt torskfile i äggsås.
Mins när han satt med gaffel peta ut torskögon och mumsa i sig samt torskhjärna..
Tur man inte var på båtarna han var stewart och chefskock.

Och där har vi det Köttfärs a la massor!

IMG_20220220_170249.jpg

1,4kg köttfärs, iordningställd för kommande lasagne tillverkning, står just nu och puttrar på låg värme.
Räknar kallt med att det blir en 3-5 lagers lasagne med bechamelsås(görs dagen efter) och lite riven ost i min slow cooker, bara för att.
Gillar egentligen inte att laga mat (trasig mat är inge kul att fixa när har gått sönder), men tillreda är en annan sak.
Så, en fortsättning följer hur det kommer att bli i slutändan.

@Jo-Be

Senast ändrad:
Dom äldre åt mycket konstigt farfar bruka koka torskhuvuden när vi kom på besök, som tur var hade han även kokt torskfile i äggsås.
Mins när han satt med gaffel peta ut torskögon och mumsa i sig samt torskhjärna..
Tur man inte var på båtarna han var stewart och chefskock.

@PanPan
Är inte torsktunga typ av en delikatess i era trakter och härrör från norskakusten??
Hur den tillreds har jag tusan ingen aning om.

@PanPan
Är inte torsktunga typ av en delikatess i era trakter och härrör från norskakusten??
Hur den tillreds har jag tusan ingen aning om.
Farfar kokade hela torskhuvuden i rent vatten och som du skriver var även tunga, han gnagde i sig allt på huvudet, hjärna, ögon och tungan, var inte mycke kvar.
Men han visste ju att det var inget resten åt så han gjorde torskfile i äggsås till oss.
Farfar var ju barnhemsbarn i Gävle, utan föräldrar vet inte när han stack men han gick till Sjöss vid 16 år tror jag det va, åkte jorden runt, kom hem träffa farmor, friade sen drog han ut 3 årboch hem en sväng gifte sig med farmor och drog iväg 1.5 år igen, efter det jobba han nere på varven.
Bodde i Lunden på Hisingen hemma hos gammelfarmor där farsan och min faster fostrades och dom blev riktiga Hisingsbor, fast faster omvandlades till en snabbkäftad Stömstadsbo ;)

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar