Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Fritz

Forumräv
I dag blev det en fläskkotlett med pepparsås och stekt potatis på finska Pineapple på soi Buakhao. Hyvää !!

IMG20230121175309.jpg

Nam Falang

Forumveteran
Inviger nya pannan med korvstroganoff och gick utmärkt att bryna utan smör, tror vissa lever kvar i järnåldern ;)
På tal om smörkopior såg dom fått in Flora på Big-C sen flera andra sorter det stod pure butter på.

20230124_170439.jpg

20230124_170751.jpg

20230124_122317.jpg
Flora är inte rent smör. Syns direkt en solros på paketet. Pure butter står det på många paket men fortfarande inte rent smör. Steka utan smör? Smör ger smak och färg. Inte bara till för att det inte skall fastna i pannan hoppas jag du förstår. Kan du något om matlagning? Känns som du lever kvar i järnåldern ;)

PanPan

Forumveteran
Flora är inte rent smör. Syns direkt en solros på paketet. Pure butter står det på många paket men fortfarande inte rent smör. Steka utan smör? Smör ger smak och färg. Inte bara till för att det inte skall fastna i pannan hoppas jag du förstår. Kan du något om matlagning? Känns som du lever kvar i järnåldern ;)
Med järnåldern menade jag järnpannor, jag lever i teflonåldern....
Därför jag skrev en av smörkopiorna....
Har lagat min egen mat sen jag var 16 och sålänge jag är nöjd med den så funkar det ;)
Men skall det stekas fisk vill jag ha smör, till kött märker ingen skillnad.

Walter

Forumveteran
Med järnåldern menade jag järnpannor, jag lever i teflonåldern....
Därför jag skrev en av smörkopiorna....
Har lagat min egen mat sen jag var 16 och sålänge jag är nöjd med den så funkar det ;)
Men skall det stekas fisk vill jag ha smör, till kött märker ingen skillnad.
Nu har jag mä gjort stroganoff i teflonpanna men den ska ju in't glöda torr...utan klämt i lite "riktigt" smör för säkerhets skull ;). Blev gott i alla fall med spenatblad i:thumbsup:.
SmartSelect_20230124_175853_Gallery.jpg
SmartSelect_20230124_175905_Gallery.jpg
SmartSelect_20230124_175933_Gallery.jpg

Är slut nu med sötebröds dagar...:(

PanPan

Forumveteran
Nu har jag mä gjort stroganoff i teflonpanna men den ska ju in't glöda torr...utan klämt i lite "riktigt" smör för säkerhets skull ;). Blev gott i alla fall med spenatblad i:thumbsup:.
SmartSelect_20230124_175853_Gallery.jpg
SmartSelect_20230124_175905_Gallery.jpg
SmartSelect_20230124_175933_Gallery.jpg

Är slut nu med sötebröds dagar...:(
Med lök och falukorv i blir den knappast torr.
Men såg gott ut, det var det här med.
Nä som sagt för vissa är det så inrotat med smör sen järnpanneåldern så kommer aldrig gå ur.
Jag började laga min mat själv när teflonpanna kom och blev på modet så jag har aldrig använt smör mer än till vissa få rätter och har funkat i 30 år för mig.
Slipper jag problemet att inte finns riktigt smör här nere med ;)

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
16 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar