Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Vi har det godt i Thailand og får servert gode matretter av kjerringen .Her er middagen min for noen dager siden . Steikt laks med mye gronsaker . Og dressing av filgredde og kockus fett med syla agurk og sylta hvitlok i små biter i dressingen .

P1150358.JPG

Norge satser stort på export av fisk til Asia . Og bare på laksen har thaiendarne mange nye resept på tilbereda laksen , Som kjerringen min leita på nye resept på fiskemiddag på internett , Når jeg var barn i Norge var det ein måte å tilbereda fisken på ,den skulle kokast , med potett gullrotter og smelta magarin , Men en Thai sier du skall ikke koka skaldyr og fisk ,då misser dei den gode fiskesmaken ,du skal ångkoka fisk og skaldyr , Og for ångkokingen legger dei fiken i saltvann 1 en time eller 2.

P1150360.JPG

Mört kött, du skämtar! Har sällan ätit segare skosulor än i Thailand, om det inte har varit importerat kött.

Här blev det en delikat fisk- och skaldjurssoppa till lunch.

20241010_114344.jpg
Det verkar vara så att thai gillar senor & segt kött,här hemma hos mig brukar sambon & hennes väninnor komma hit och gå igenom det vi ej vill ha och har slängt i säckar efter älgslakten.

kjop deg en Slow cooker då får mort kjott ,like mort som fisk

th.jpg
Om man har t.ex. Oxkött som behöver ganska lång koktid för att bli riktigt mört och vill spara tid så rekommenderar jag inte att använda en ”Slow Cooker utan att man istället använder en Tryckkokare och det halverar koktiden på ett ungefär mot en vanlig gryta.

På bilden har jag laddat min tryckkokare för att göra en gryta som heter Kalops (lagerbladen som ger sin speciella smak syns på toppen).

IMG_7703.png

Isaan spiser dei med fingrane , har du ikke sett det .

Jag trodde ett tag att jag var i Isaan men när jag såg på flygbiljetten så var det i Oslo jag var.
Folk åt både hamburgare och pommes frites med händerna och såg även att man åt någon form av BBQ ribs med händerna.
Det samma gjorde man med frukt, godis, chips och annat.
Ett sjukt land

Nej, det är helt klart isaan.
Han äter ju med händerna
Klebe-risen spiser dei med fingrane ,og mye av den andre maten ,
Han äter ju med händerna
Han äter ju med händerna
Äter med fingrane gjor alle i isaan ,og desmma kleberisen ( Konjao påThai ) spiser dei den med gaffel ????

P1150366.JPG

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar
37