Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Blev en enkel efterrätt med vaniljglass och varma hjortron

20250801_193503.webp

Funderade på surströmming "oscars" trodde jag hade nån burk i kylen men bedrog mig. Har två burkar på en av bogserbåtarna tyvärr är den uppe i Luleå. Skit väder är det med så inget läge att sista ute. Tro det får bli en hemlagad pizza kantareller finns det nån bra salami och tomater från växthuset. Kärring och jag googlar lite på några restauranger som vi fundera på att besöka i Phuket town, kan gott ta oss nån natt inne stan.
Men restaurang utbudet är i toppen.

Dottern skal ju ner i vinter och hon saknar Kan Eang@Pier: Best Seafood Restaurant in Phuket Vi bodde ju stort sett granne med en restaurangen 1 och 2 an. Så ett besök där får det bli, förr var det en jäkligt bra sea food restaurang nu är det fortfarande jäkligt bra men lite mer åt "fine dining" hållet.

Trafiken är hemsk i Phuket, en hel del som klagar hör jag inkl mig själv. Kompisen som bodde ett 20 tal år i Phuket var ner i vinter och bodde hos sina döttrar tyckte det var jäkligt slitigt med trafiken. Så han kommer nog upp till Khao lak denna vinter.

Men som sagt restaurang med bra käk är det gott om på Phuket, brukar bli nån av dom klassiska hål i väggen som denna som jag besökt första gången för 35 års sedan KOTA KHAO MUN KAI (KOTA Hainanes Chicken Rice), Kathu, Thailand - Reviews, Ratings, Tips and Why You Should Go – Wanderlog till det lite bättre då man gör ett besök på ön och känner sig lite nostalgisk.

Kommer ihåg Sin & Lee som var Phukets första livsmedelsbutik, skall av vad jag förstår etablerad mot slutet av 1800-talet.
Den var ett viktigt landmärke i Phuket stad. Butiken ägdes av en kinesisk familj och låg på Yaowarat Road. Old town Där brukade man slinka in och köpa sig en importerad T-bone , det var innan Mac Donalds kom till ön och västerländskt var svårt att få tag i.
Har för mig nån av Gästriklands gänget testa han och beställde en falska OP eller Skåne om jag minns rätt och dom lyckades ordnade fram vilket man var väldigt imponerad av. Vet inte riktigt när dom la ned. Men var för inte ta och turista lite i Old Town Phuket denna gång

1754117762890.webp

Tror till och med vi bokar ett rum på klassiska The Memory at On On Hotel in Old Phuket Town | The Phuket Blog
Var slitet då man hängde där då det begav sig och rummen tja för back packers och short time verksamhet. Men ett fönsterbord (som jag brukade ta före en "Lime juicare" och förstöra hans dag) och en Bangkok post och en kaffe var det ofta där.
Tja ibland hände det att man gick över till Singha och nå dryckeskompis kom för bi på nån Honda Dream eller MTX. Svunna tider

Du får ta en tur till Cafe Des Amis i Pattaya och äta gåslever och wagyu.
Relativt dyrt, men väldigt bra mat
Det jag alltid saknar i Thailand är bra grillat kött och vill ju helst grilla själv. Skaffar jag en fastighet i Thailand i framtiden så kommer det bli ett fett utekök kan jag lova.

Fick lite sjyst kött häromdagen. Tomahawk från Australien gick ned med lite Merlot i glaset. Så jäkla bra.

IMG_4853.webp

IMG_4854.webp

Det jag alltid saknar i Thailand är bra grillat kött och vill ju helst grilla själv. Skaffar jag en fastighet i Thailand i framtiden så kommer det bli ett fett utekök kan jag lova.

Fick lite sjyst kött häromdagen. Tomahawk från Australien gick ned med lite Merlot i glaset. Så jäkla bra.

IMG_4853.webp

IMG_4854.webp

Big C I pattis har riktigt bra köttdisk. Tror det är den på central road.
Ta en tur dit, om du inte redan hunnit med det.

Finns ju en stor Big-C på Pattaya thay med men den har ingen liknande köttdisk.
Den ligger uppe vid Sukhumvith så lätt att man hamnar där om man kommer utifrån men då har man hamnat fel om det är kött man är ute efter ;)
Jag vet exakt skillnad på vilka Big C du menar och ja skillnad på utbud men kan vara bra för andra att veta.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar