Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Vi jämförde priset på mat om du läste.
Ska man jämföra månadslönså är det väl ca 175 Tim/mån
Jo jag läste och fattade att diskussionen handlade om skillnad i matpris i länderna om man tar hänsyn till vad man tjänar i respektive land. Varför kom annars löner i dom olika länderna in i bilden? Ditt sätt att jämföra månadslöner begriper jag då inte alls så jag hoppar av denna diskussion lika snabbt som jag kom in.

Senast ändrad:
I Sverige blir inte dom fattigastes elräkning bortsubventionerad.
I huset jag bodde i för 13 år sen på landet låg dom under nivån så dom hade gratis el.
Vet inte om fortsatt så i Thailand men då iaf så skrevs elräkningen av.

Jo jag läste och fattade att diskussionen handlade om skillnad i matpris i länderna om man tar hänsyn till vad man tjänar i respektive land. Varför kom annars löner i dom olika länderna in i bilden? Ditt sätt att jämföra månadslöner begriper jag då inte alls så jag hoppar av denna diskussion lika snabbt som jag kom in.
Men ändå är du tvungen att kommentera?
Om en svensk får ut ca 21000kr/ mån efter skatt och en Thai får ut ca 15000 b i månadslön.
Är det då konstigt att maten är 10 gånger dyrare i Sverige på restaurang än i Thailand?

Men ändå är du tvungen att kommentera?
Om en svensk får ut ca 21000kr/ mån efter skatt och en Thai får ut ca 15000 b i månadslön.
Är det då konstigt att maten är 10 gånger dyrare i Sverige på restaurang än i Thailand?
Jag får bara vänja mig, har levt billigare i 15 år, tyckte 850kr för fyra skålar nudlar var dyrt men är väl så.
Bygga om hemma är dock inte så dyrt, väggar, reglar, dörr, skruv etc till en tvättstuga är billigare än storhandla på ICA Maxi.

I Sverige blir inte dom fattigastes elräkning bortsubventionerad.
I huset jag bodde i för 13 år sen på landet låg dom under nivån så dom hade gratis el.
Vet inte om fortsatt så i Thailand men då iaf så skrevs elräkningen av.
Svårt att jämföra då det är mycket mer än el och skatter som skiljer. VA är enormt mycket dyrare här i Sverige. Vatten är relativt dyrt i Thailand. Här i Sverige har vi en väldigt mycket större kostnad för sophämtning. I Thailand betalar vi inget för den. Är det någon som betalar sophämtningen där?

Svårt att jämföra då det är mycket mer än el och skatter som skiljer. VA är enormt mycket dyrare här i Sverige. Vatten är relativt dyrt i Thailand. Här i Sverige har vi en väldigt mycket större kostnad för sophämtning. I Thailand betalar vi inget för den. Är det någon som betalar sophämtningen där?
Ja vi betalar, 1500 baht i månaden för village avgiften.
Där ingår sophämtning, väktare, skötsel av området.

Vattenkostnaden brukar ligga på 300 baht i månaden men sen köper vi driksvatten på det.

,

IMG_20250831_174855.webp

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar