Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

"Strömming som fångas för fiskmjöl produceras främst från Östersjön och används som råvara till foder för djuruppfödning, som t.ex. odlad fisk, mink och kyckling. Detta beror på att sill i Östersjön ofta har för höga halter av miljögifter som dioxin och PCB för att vara säker att äta för människor."
Men det har tydligen blivit bättre. Gifthalterna har gått ner pga minskade utsläpp från t.ex pappersindustrin. Skulle det vara så att fisken är giftig så är det väl ingen bra ide att använda den som foder åt odlad fisk o kyckling. MVH Lilla Fridolf

Jag håller med, svårt att hitta strömming nu för tiden.
Mamma stekte dom panerade och la dom dubbelt med persilja i mellan, potatismos och lingon till det var en favorit. Och på den tiden tyckte jag inte om fisk, men strömming gick ner :)
Sill och strömming är samma fisk enda är att på östkusten kallar man den strömming och på västkusten sill.

Fredagsmys på jobbet, hann nästan inte med att ta bild innan jag hade mulat i mig pizzan.

1000003805.webp

Trodde det var tvärtom, jag är född i Bohuslän uppvuxen i lilla Edet sen hamnade jag i Småland.
Hos hos kallade vi det för strömming, kanske för det var det som stod på förpackningen när man handlade.
Har för mig det är linjen Bornholm - simrishamn eller Sandhammaren som avgör. Sill väster om linjen och öster om linjen strömming.

Om @Kycklingen, har vägarna förbi Slussen i Stockholm så har vi en vagn som säljer just det du frågar om!..
Inkl. olikheter i ätandet.
Men de har flyttat p.g.a ombyggnationer i slussen.

@JBK.Ltd.
Har provat den vagnen en gång och rekommenderar istället att gå upp en bit från torget till någon restaurang. Brukar försöka få tag på stekt strömming när jag är i området, men det blir svårare och svårare att hitta restauranger som har stekt strömming.

Har provat den vagnen en gång och rekommenderar istället att gå upp en bit från torget till någon restaurang. Brukar försöka få tag på stekt strömming när jag är i området, men det blir svårare och svårare att hitta restauranger som har stekt strömming.
Kanske mer beror på efterfrågan än tillgång.
Kanske färre idag som äter strömming än på 70 talet?
På 90 talet hade dom tom stekt panerad strömming/sill med sylt och mos på gatukök i Gbg, det tror jag inte man finner idag och det är inte pga sillbrist.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
20 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar