Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

 
Lite brunch i förmiddags.
9D27647B-639B-44FC-8C3E-06314EEB9689.jpeg
 
Inte för att vara elak. Men finns det ingen mat i Filli som inte ser ut som man precis städat köket?

De flesta länder försöker presentera maten så att det ser trevligt ut för ögat men väldigt sällan som dina bilder gör det...
Åk till Manila eller Cebu city så får du det du vill ha på bild.
Kostar förstås minst det tiodubbla mot vårt lokala ställe.

Denna nudelsoppa ser väl ändå trevligare än de thailändska varianterna med kycklinghuvuden.
 
Åk till Manila eller Cebu city så får du det du vill ha på bild.
Kostar förstås minst det tiodubbla mot vårt lokala ställe.

Denna nudelsoppa ser väl ändå trevligare än de thailändska varianterna med kycklinghuvuden.
Det finns ju en hel del olika sorters nudelsoppa i Thailand utan kycklinghuvuden.
 
En del mat från Filippinerna älskar jag och en del vägrar jag stoppa i munnen men att kalla det mesta för djurfoder är att ta i tycker jag nog.
Men alla tycker olika och det är bara bra.

Finns massor med mat som är riktigt gott om det lagas rätt i phils.

Tex Adobo, Sinigang, crispy pata med ris och grönsaker, Pansit Guisado, Bulalo, fried lumpia, Beef Kaldereta, Kinilaw.
Finns mycket mer som är helt ok.

Sen finns det minst lika mycket som ser oätligt ut med och som smakar satan.
Precis som i Thailand en del är helt underbart gott och en del njaee inte så värst.

Men visst phils mat vinner inga priser men rätt tillagat och fint upplagt på tallriken så helt ok.
Tyvärr gillar dom att bara sleva upp det och bryr sig inte hur det ser ut för det mesta.
Och nog äter vi allt med ögonen med innan vi stoppar maten i munnen.
 
En del mat från Filippinerna älskar jag och en del vägrar jag stoppa i munnen men att kalla det mesta för djurfoder är att ta i tycker jag nog.
Men alla tycker olika och det är bara bra.

Finns massor med mat som är riktigt gott om det lagas rätt i phils.

Tex Adobo, Sinigang, crispy pata med ris och grönsaker, Pansit Guisado, Bulalo, fried lumpia, Beef Kaldereta, Kinilaw.
Finns mycket mer som är helt ok.

Sen finns det minst lika mycket som ser oätligt ut med och som smakar satan.
Precis som i Thailand en del är helt underbart gott och en del njaee inte så värst.

Men visst phils mat vinner inga priser men rätt tillagat och fint upplagt på tallriken så helt ok.
Tyvärr gillar dom att bara sleva upp det och bryr sig inte hur det ser ut för det mesta.
Och nog äter vi allt med ögonen med innan vi stoppar maten i munnen.
Råvarorna på Seafood håller toppklass, tänker främst på olika krabbor, havsräkor, musslor, scallops och fisk som LapuLapu och Tanigie.
Även Red Snapper och Rock Lobster där de går att få tag på.

Men som du skriver är dom inte så noga hur maten presenteras vid bordet.
Ofta på restaurang får man olikfärgade plasttallrikar och udda bestick.
Bristen på topprestaurager är stor utanför de största städerna.

Även namnen på olika maträtter tar tid att lära sig, så en månadsturist har det inte lätt när man vill äta annat än importerade rätter.

Man får sina favoriter till slut.
Bicol Express är en sån...
 
Nu blir man väl hängd för allt ser ut som en sörja.

Det är vår enkla middag hemma, pocherad Samsa i soja och oystersås, naturligtvis med chili och ingefära i lagom dos.
Strimlade morötter och paprika som toppning.
Det lokala röda riset bilr en bra match till flygplansmat.

IMG_20201019_181840.jpg


IMG_20201019_183541.jpg
 
 

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
17 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar
4 K
glimten66
G
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp