Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Ibland blir jag förundrad över att fortfarande vara vid liv och heller aldrig fått dålig mage i Thailand. Tanten vägrar att handla på stormarknader då hon tycker det vara allt för dyrt och föredrar i stället marknaden som denna där kycklingköttet åker ut och in dag efter dag, exponerad i 35-40 graders värme.
Det är mycket man får stå ut med för kärlekens skull.
Bilden är från en marknad i Khorat.

kyckling.webp

Efter ett antal år i Thailand har jag i just denna fråga samma erfarenhet som Ledarn.

Har aldrig i hemmet eller i familjen blivit serverad kott, fläsk, kyckling eller fisk som inte varit genomstekt.
När det gäller rostat brod äter alla i min familj det, och skrapar bort lite om det blivit brännt.

Vi köper i princip allt vårt kött på den lokala marknaden, har inget val. Närmaste stormarknad finns i Udon Thani och det är 8 mil dit.

Men å andra sidan så har vare sig jag eller någon annan jag känner blivit sjuka. Allt fläsk och kyckling är genomstekt även hos oss, så jag är inte det minsta orolig. Enda gången jag har fått kyckling som inte har varit genomstekt är när vi köpte grillad vid vägkanten i närheten av Chaiyaphum - på väg til Tad Toon. Den kycklingen kastades direkt, och familjen är mycket medvetna om riskerna.

"ledarn " sa:
Om du steker/grillar köttet ordentligt har jag för mig att alla tarmbakterier dör.
(Kan nog kocken berätta)

Vi köper på marknaden ibland och har än så länge inte blivit sjuka..
Vi bor ju en bra bit ifrån närmaste stormarknad.
Så ibland tar köttet slut innan man åker nästa gång.
Då blir det lokala marknaden.

Samma här vi har 3,5 mil till närmsta stormarknad så vi köper ofta vårt kött på den lokala marknaden gäller bara att steka,grilla allt väl så bakterier dör ;)
fasen lite skit har väl ingen dött av

"legolas " sa:
ja jag ger mig fullständigt för allmänheten i denna fråga. Skall inte ifrågasätta det förnuftiga i Ert agerande. Men kanske vi skall varna så att nya killar som träffar sina älskade damer är vakna på det här med stormfloden av nya goa bakterier härnere....

Bara som motvikt, så kanske det är bra att inte bara måla upp gulligull med bakteriefloran. Jag själv fick ett mycket förnuftigt råd av en polare som ofta var i Asien på affärsbesök.

Han levde efter regeln:
- Ät ALDRIG råa grönsaker därborta
- Låt ALDRIG personalen skära upp kycklingen med sin
kniv, gör det själv, skitnare kniv får man leta efter.
- Tappar du mat på bordet, plocka ALDRIG upp det och stoppa i mun
- Köper du kyckling, så skär med automatik upp köttet intill benet och kolla
så det inte är rosafärgat...
Så nu är det varnat, varsegod nu pojkar och käka det kött som ni än vill ha..... Nu slipper vi lura nyare turister i alla fall att chansa för mycket.....

:wai: :wai: :wai:

Är vad jag kallar sunt förnuft.

Satans minidatorer!! Jag hade ett oerhört välformulerat svar och så..... fel knapptryckning. Allt borta. :(
Jag vet inte hur det är hos er men när jag kommer till byn så blir det en mindre folkvandring till verandan. Om det är jag som lockar eller öllådorna som jag släpar dit, det vet jag inte men med denna folkvandring medföljer diverse maträtter. En rätt från ett hus, en annan från ett annat o.s.v. Väl på plats på golvet, jag sitter alltid vid ett bord som en snäll granngubbe ställt dit för min skull, sätter kan sina skitiga? fingrar i riset och trycker in käket på isaanmaner. Fan vet om dom tvättar fingrarna lika väl som de tvättar röven, eller tvättar över huvud taget.,
Nå, jag tar seden dit jag kommer men tveksam är jag många gånger. Fast, händerna tvättar jag.

Till legolas som inte gillade min stavning av kkjojat kan jag meddela att "min by" ligger i Jasså ton. :)

Legolas är nog medlem i nån syförening. Kanske vid namn "Märka ord"? :)

"legolas " sa:
Smart kommentar av dig, ville bara hjälpa dig med ordet Kkoljat. Varför tar du åt dig? Du såg väl själv att ordet var helt uppåt väggarna? Nu vet du att om du tar mellanrum mellan bokstäverna i det ordet så blir det rätt...... Bra va???
Hahaha. Visst såg jag att jag skrivit fel och jag försökte rätta till det men misslyckades. Min ändring sparades inte av någon anledning.
För övrigt så mår jag inte illa av att bli korrigerad så ta det inte som någon form av påhopp från min sida. Det kan ställa till problem om man försöker skämta när man skriver och inte talar.
Fan, jag har tydligen en sån där dag då det mesta går åt skogen. Får se om morgondagen får se mig vakna på rätt sida :)

"legolas " sa:
ja jag ger mig fullständigt för allmänheten i denna fråga. Skall inte ifrågasätta det förnuftiga i Ert agerande. Men kanske vi skall varna så att nya killar som träffar sina älskade damer är vakna på det här med stormfloden av nya goa bakterier härnere....

Bara som motvikt, så kanske det är bra att inte bara måla upp gulligull med bakteriefloran. Jag själv fick ett mycket förnuftigt råd av en polare som ofta var i Asien på affärsbesök.

Han levde efter regeln:
- Ät ALDRIG råa grönsaker därborta
- Låt ALDRIG personalen skära upp kycklingen med sin
kniv, gör det själv, skitnare kniv får man leta efter.
- Tappar du mat på bordet, plocka ALDRIG upp det och stoppa i mun
- Köper du kyckling, så skär med automatik upp köttet intill benet och kolla
så det inte är rosafärgat...

Så nu är det varnat, varsegod nu pojkar och käka det kött som ni än vill ha..... Nu slipper vi lura nyare turister i alla fall att chansa för mycket.....

:wai: :wai: :wai:

BEHÖVER JAG VARA OROLIG OM JAG ÄTER ALL MIN MAT PÅ RESTAURANGER?
JAG HAR TAGIT DOM SPRUTOR SOM JAG BLEV REKOMENDERAD AV LÄKAREN.

Vafalls, stack du när du fick en orkidé? Du kunde ju käkat den om inte annat! ;D

Här fick vi grillad kyckling med pommes och glass till efterrätt. Helt OK!! :thumbsup:

Idag blir det rester till middag..

Färskpotatis, sill och nubbe till förrätt.
Grillat till varmrätt, jordgubbstårta till efterrätt.

Jodå, det funkar.. ;)

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37