Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Har just stoppat in en "nötbog" i min slowcoocer!

IMG_20260303_180906.webp

Den har blivit in smetad med Johnnys sötstarka senap och har fått en "Dallas rub BBQ" från "Smaklökarna" som kryddning och under bogen ligger det gul & rödlök inklusive en hel krossad vitlök.
Så nu, blir det low and slow för sju(7) timmar på 120°C.
Vätskan som kommer att komma ur köttbiten blir en sås som kommer att köras i Köksblandarn tillsammans med löken & grädde.
Kan inte sluta på ett bättre sätt för denna stackars köttbit...

@JBK.Ltd.

Lyfte just på locket på min slowcoocer och dofterna som kom från den var fantastiska och "crapload" doft av vitlök kom emot mig, tror det kommer att bli en vinnare?!

@JBK.Ltd.

Lyfte just på locket på min slowcoocer och dofterna som kom från den var fantastiska och "crapload" doft av vitlök kom emot mig, tror det kommer att bli en vinnare?!

@JBK.Ltd.

Av vätskan som kommit från köttbiten, så har jag lagt till en liten morot, 1 Mutti krossade tomater 210 g, ca. 1 msk Chinese Five Spice, 1 tsk Aromat och den börjar lämna ifrån sig dofter över förväntan

@JBK.Ltd.

Av vätskan som kommit från köttbiten, så har jag lagt till en liten morot, 1 Mutti krossade tomater 210 g, ca. 1 msk Chinese Five Spice, 1 tsk Aromat och den börjar lämna ifrån sig dofter över förväntan

@JBK.Ltd.

Så där ja!
Nu är processen genomförd.

IMG_20260304_170218.webp

Uppskivat och klart.

IMG_20260304_170459.webp

Över flyttad till glaskantiner.

IMG_20260304_170233.webp

All vätska som genererades från slow cooking finns nu i denna burk och vad som är kvar att göra är en uppvärmning av sås och slutföra uppvärmningen med att tillföra en klick osaltat smör och en anings grädde, möjligtvis smaka av under processen och hitta "Umami".

@JBK.Ltd.

Så där ja!
Nu är processen genomförd.

IMG_20260304_170218.webp

Uppskivat och klart.

IMG_20260304_170459.webp

Över flyttad till glaskantiner.

IMG_20260304_170233.webp

All vätska som genererades från slow cooking finns nu i denna burk och vad som är kvar att göra är en uppvärmning av sås och slutföra uppvärmningen med att tillföra en klick osaltat smör och en anings grädde, möjligtvis smaka av under processen och hitta "Umami".

@JBK.Ltd.

Gjort och lagat!

IMG_20260306_163857.webp

Två stycken skivade och klara!

IMG_20260306_163846.webp

Sås "under construction" och den utvecklade sig till en söt men med en liten punch, inget allvarligt tillagt, mörk soya, ljus soya, Yipin Umami och 1 msk. av Heinz ketchup inget annat.

IMG_20260306_164540.webp

Här är nu samtliga skivor dränkta i såsen som jag slutförde nyss och behöver bara vänta tills såsen ger tillbaka smaken som köttet generade i vätska från starten.

@JBK.Ltd.
Det tar tid att göra god mat, sa alltid Fammo!

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar