Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

"Insayt " sa:
haha, berra mums! Faktiskt är det gott att gnaga på dessa fötter, i Sverige har vi grisfötter och i Indien har man fårfötter! ;D

Insayt

Nja, det är faktiskt definitivt ingen av mina favoriter. Men jag är mest chockad över att dom kan trycka ner en sådan mängd mat, jag skulle inte kunna få ner en bit till.

"Berralund " sa:
Nja, det är faktiskt definitivt ingen av mina favoriter. Men jag är mest chockad över att dom kan trycka ner en sådan mängd mat, jag skulle inte kunna få ner en bit till.

Ja den grejen kan jag faktiskt hålla med om, Linda kan äta som bara den och trycka i sig ett kilo ris och annat sen efter det skall hon käka mango och annat, jag är proppmätt, så den grejen fattar inte jag heller hur de hela tiden kan trycka i sig föda. Sen efter en halvtimma ja då skall det stannas vid ett stånd för då skall det gnagas på något annat??? ;D

Insayt

"ledarn " sa:
Här hemma serverades det kyckling fot soppa med Thai spagetti..
Svårt att skriva men provar: Kanom gin teen gai eller något liknande :D :D
Glömde ju som alltid kameran.. :thumbsdown: :thumbsdown:

Äter själv inte av fötterna men resten äter jag med välbehag :nod: :nod:

Så nu blir det ryggläge i soffan och någon tråkig film att somna till.. ;D ;D

Film det e ju trav om en stund på burken

Tanten ska till skolan så då blev det snabb mat
Kabanos me gurkmajjo på det älskar hon

uploadfromtaptalk1362589106902.webp

"legolas " sa:
Japp, nu förstår jag varför du inte har några problem med vikten i alla fall. Den "gubbröran" på den tallriken duger inte till att fylla upp en normal människa med varken protein eller kolhydrater .... stackare du måste äta och få motståndskraft emot sjukdomar och bakfylla.. ;D

legolas
.... eller som Jan Fridegård skriver i en av sina böcker, Äran och hjältarna tror jag att det var i.
"Vi fick inte mer mat än att man kunde fylla musen på en lärka"
Så illa är det med Glimtens66´s portion.

"Sir One " sa:
.... eller som Jan Fridegård skriver i en av sina böcker, Äran och hjältarna tror jag att det var i.
"Vi fick inte mer mat än att man kunde fylla musen på en lärka"
Så illa är det med Glimtens66´s portion.

Va fasen åt ju två portioner me sallad o kotletter o sås

Raggmunk med fläsk eller "råloppor" som min blekingska mor kallade dem.

uploadfromtaptalk1364057399397.webp

det där såg gott ut pojkar själv blev det några kokta ägg o ett par smörgåsar med Havarti på nu till frukost

"legolas " sa:
Ser jättegott ut, men du Påskskinka? Vad är det för påhitt... Sådant finns ju inte har ni inga traditioner alls i Sthlm eller.... ;)

legolas

klart man måste ha påskskinka på bordet denna helg

"legolas " sa:
Ser jättegott ut, men du Påskskinka? Vad är det för påhitt... Sådant finns ju inte har ni inga traditioner alls i Sthlm eller.... ;)

legolas
för egen del har jag avsagt mig alla traditioner. det gäller även påskfirande.
undviker tom att fira barnbarnens födelsedagar. jag visar kärleken till min omgivning när dom minst anar i stället.

Påskskinka har funnits på våran påskmeny i många år.
skillnaden mellan jul och påskmat är hårfin. Se bara på musten, de byter bara etikett :)

Dagens goda lunch bjöd svägerskan på.
Fisk, kycklinglår, nån soppa med skalade räkor i och självklart ris.

image.webp

image.webp

"legolas " sa:
Ser ju jättegott ut, förutom den där fula firren.. den kan man ju leva utan lätt... Synd att thai inte kan tillaga god fisk med sås och ris eller potatis.... torr och tråkig fisk i alla lägen...

legola
Det är välan inge fel på som tam med grillad fisk men vårt sätt att laga firre är bra mkt bätter.

Jag tycker fisken ser riktigt god ut med lite klibbigt ris till ... sen är det ju inte helt fel med en ångkokt torskrygg med kokt färskpotatis och en god sås ... båda är ju gott ombyte förnöjer!

Ni ska få ett recept som även kan tillagas Thailand, jättegott
1/2 kilo köttfärs
1 gul lök
2morötter
En knippa dill
Ketchup
Mjölk
Blomkål
Salt och peppar

Bryn köttfärsen och grönsakerna i en stekpanna, lägg över dem i en större gryta. Slå på mjölk så att det täcker grönsakerna och köttfärsen. Lägg i dillen och ca 1/2 del ketchup.
Krydda och låt det koka tills blomkålen blir mjuk. Ät med potatis. Givetvis måste löken och morötterna skivas, blomkålen plockas i mindre bitar. Köttfärsen gör ni små bollar av genom att krama ihop en klump i näven, den får inte vara kornig, då blir det inte lika gott

Testa och njut

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37