Drivmedelspriserna i Thailand

 
A

Anonym

Gäst
Vad anser ni forummedlemmar om drivmedelspriserna , Diesel kontra bensin samt de olika LPG ,NVG mfl . Det finns de som hävdar att mototerna skulle ta stryk av LPG , har inte någonstans funnit belägg som håller om detta påstående , Vad säger ni som kör på LPG ,
 
Vet inte vad NGV kostar nu men hade en NGV här nere för 6 år sen och den tanka jag fullt för 120 baht och kunde köra 20-25 mil på det.
 
LPG kostar nu 15thbt /litern ca , jag kör knappt 10 km på en liter LPG omräknat till Svenska priser så åker jag ju riktigt billigt för ca 5 kr kr milen
 
På min motor sitter en sugslang till en behållare som fylls med 10/30 motorolja , kan det vara så att den är eftermonterad för att ge olja till spridarna då gasen inte smörjer överhuvudtaget , finns de som påstår att livslängden påverkas av gasdrift , vet inte om jag köper detta då motorn går renare ,dvs mindre slitage från sot och annat .sen smutsas ju inte heller oljan på samma sätt . Min har nu körts över 30 tusen mil på LPG /bensin i Thailand , inte tillstymmelse till att ventiltätningar/styrningar el dyl. skullle vara slut då den inte ryker eller drar olja
 
Senast redigerad av en moderator:
Fordonsgas mäts normalt i kg så är du säker på liter måttet.
Men när du köper i mack så är det liter som mäts , i alla fall vad de själva säger som jobbar på macken, tanken är märkt i liter , kan trycka i för 600 thbt ca . , det kör jag 430 km på ungefär
 
Laddstationer samt inköp, byteskostnad när batterierna är slut vilket kommer att gå snabbare här nere i värmen , ett vanligt bilbatteri pallar väl ca 4år , max 5 i denna värme

Går att ladda ifrån vilket eluttag som helst, behöver inte vara en laddstation, inköp, kostnaden finns oavsett vilket fordon som köps in, hur länge ett batteri håller, räknar jag inte i tid, jag räknar i cykler, för min egen del så gillar jag elmotorer och helst ska dom drivas av solkraft.
 
Frågan är vad garantin gäller för? Pan Pan, vad står det i garantin, i det finstilta?

För min del ger Thailand 6 månaders garanti på batterier, i Sverige får jag 3 år garanti, har varit på väg att kontakta tillverkaren när det gäller garantin i Thailand, misstänker att det inte är tillverkaren som satt tidsgränsen 6 månader, utan att det är ett eget påfund av butiken, visst kan det tyckas småaktigt att gnälla om ett batteri, men blir annat om man ska ha en batteribank på x antal batterier.
 
Frågan är vad garantin gäller för? Pan Pan, vad står det i garantin, i det finstilta?

För min del ger Thailand 6 månaders garanti på batterier, i Sverige får jag 3 år garanti, har varit på väg att kontakta tillverkaren när det gäller garantin i Thailand, misstänker att det inte är tillverkaren som satt tidsgränsen 6 månader, utan att det är ett eget påfund av butiken, visst kan det tyckas småaktigt att gnälla om ett batteri, men blir annat om man ska ha en batteribank på x antal batterier.
Jag kan inte säga att det inte stämmer som ni skriver , att ni fått 10 års garanti på batterierna , men är tveksam till allt vad avser garanti i detta land , sen 10 år på batterier i Asien Njaaa, Grattis till den som får ut nya efter 8 års flitigt laddande , men jag har svårt att tro att detta kan komma att infrias
 
Tycker det är bra med 10 års garanti, men vad gäller garantin för? det är ett väldigt stort spann emellan 6 månader och 10 år, det är något som inte stämmer i mitt sätt att se på detta...
 
Jag kan inte säga att det inte stämmer som ni skriver , att ni fått 10 års garanti på batterierna , men är tveksam till allt vad avser garanti i detta land , sen 10 år på batterier i Asien Njaaa, Grattis till den som får ut nya efter 8 års flitigt laddande , men jag har svårt att tro att detta kan komma att infrias
Själv har jag bara bra erfarenheter vid allt gällande garanti och försäkringar i detta land, jämfört med Sverige där det bara är en ren bluff.
Aldrig haft minsta krångel här nere när det gällt garanti och försäkringar.
 
Tycker det är bra med 10 års garanti, men vad gäller garantin för? det är ett väldigt stort spann emellan 6 månader och 10 år, det är något som inte stämmer i mitt sätt att se på detta...
Är väl skillnad på om du köper batteri och får 6 månader eller köper en bil och får garanti på tillbehör.
Nu är det Nissan som ger 10 års garanti på batterierna inte något batteritillverkningsföretag.
 
Jag kan inte säga att det inte stämmer som ni skriver , att ni fått 10 års garanti på batterierna , men är tveksam till allt vad avser garanti i detta land , sen 10 år på batterier i Asien Njaaa, Grattis till den som får ut nya efter 8 års flitigt laddande , men jag har svårt att tro att detta kan komma att infrias


Det finns något som heter fabriksgaranti, det är inte säljaren av bilarna som står för garantin, därmed är det ointressant i vilket land bilen säljs som ny, tror nog utan att veta, hybridbil, 10 år garanti på batterierna, att här finns en klausul om en avskrivning varje år, med x antal % av batteriets laddningskapacitet, hög avskrivning i början av garantitiden, och låg i slutet.
 
Tja...10 års garanti på batt, Vad innebär det i mil o ladd cyklers o vise versa på garantisedeln. Visst funkar det så e ju kanon men tvivlar på 10 år o samma körsträcka med el inkopplad., Inte satt mig in på hybrider men sugen o testa naturligtvis, kommer säkert rapporter om det ena o andra i det närmaste. Sonens kompis köpte en passat för tre fyra år sen o redan nu ligger kurvan på batt tiden 20% neråt jämte med mil sedan inköp, så tio år tja , O vad kostar dessa bilar innan battbyte ,
 
Garantin gäller nog i tio år mot kortslutning mm.
Tappad kapacitet är något normalt som inte omfattas i en garanti om det inte är onormalt stort.
Är väl samma som garantin på däck, torkarblad, bromsbelägg.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp