Ekonomin som pensionär i Thailand

Tråkiga är bara att Norska kronan rasar förra veckan skiljde det 2 öre på en Svensk idag 4.
Kollade på Elköp med dagens kurs billigare att handla elektronik i Norge än Sverige.

Hör att Norska pensionisterna minskat i området bor ju i Norsk område det har blivit för dyrt.
Perfekt ska över till Norge lördag-måndag

De goda liv som pensioner

10325506_128651984137843_2152968869846082888_n.jpg

Har en norrman värd gift med en Thailändsk kvinna i fem år och han dör , då får hans fru
änkepension " på norska Gjenlevandepension " på cirka Skr 12.500.- i månaden
Det är bara till Sverige det betalas mer i änkepension en Thailand med 27 och 17 miljoner
I Thailand mot tok 127 personar änkepension i 2013 .

Går Thai Baht ned i värde blir det goda tider för oss pensionerar i Thailand.
Thai Baht blir styrd av Kina , Thailands största handels partner
Kina börsen stupar , Kinesiska aksjer när 30% sista månaden

svenska.yle/artikel/2015/01/20/samsta-ekonomiska-tillvaxten-i-kina-pa-24-ar

Arbetslösheten kommer att öka i stora delar av värden varnar FN Internationella Arbetsorganition
ILO i ny raport
I 2019 kommer 212 miljoner människor i värden vara utan jobb .

kina-bors2.jpg

Kommer det att förändras i värde på den thailändska Baht ?
Trögt för Thailands ekonomi . Thailands export minskade i januari med 3,5 % medan prognosen
var att den skulle öka med 2,5 % . Gloppet är stort och dessutom viktig , eftersom export utgör betydlig
mer en hälften av den thailändska ekonomi kring 60 % av BHP
Och turisterna har blivet färre . Utlandsinvisteringarna har bromsat in på grund av den politiska
osäkerheten och Thailands egen regering .

I dag : Bangkokpost.com
Fallande förtroende för Thailands ekonomi .
Thailändska aktier fall 1,78 % på måndagen .
God nyhet för oss pensionär i Thailand
Thailändska Tidningar i dag : Thai Baht går ned i värde , hur många % stod det inte .

c1_636240_150728061540_620x413.jpg

Thailändska Tidningar i dag : Thai Baht går ned i värde , hur många % stod det inte .

Men ngativt för oss med Norsk inkomst då det går åt samma håll i Norge.
Hade ju varit positivt om man haft dollarlön som dom räknar mot i Bangkokpost.

Vad jag förstår av dina inlägg så verkar du ju ha Norsk pension.
Förstår inte riktigt din posivitet, kollade xe-kursen nu och Norska kronan har redan tappat lite till mot bathen nu på morgonen.

Problemet för oss ligger inte i Thailand. Bathen står i sin lägsta kurs på 6 år står det också i Bangkokpost. Men som sagt dom jämför ju mot dollarn och vi fortsätter tappa, så problemet för oss är ju den Nordiska ekonomin och valutan.

Vi är väl inte ute efter en svag bath som farang där nere utan stark krona.

Och det har vi inte så ser inget positivt i det du skriver än.

4.27 stod xe-kursen mot Norsk när jag vakna, nu har dom Norska bankerna vaknat också och nu står den på 4.25.

Oljan har rasat med ner ytterligare 10 dollar sista veckorna.

Svenska kronan står nästan jämt med Norska så ser för tillfället inga stora ljuspunkter för dig @EV som Norsk.

Vad jag förstår av dina inlägg så verkar du ju ha Norsk pension.
Förstår inte riktigt din posivitet, kollade xe-kursen nu och Norska kronan har redan tappat lite till mot bathen nu på morgonen.

Problemet för oss ligger inte i Thailand. Bathen står i sin lägsta kurs på 6 år står det också i Bangkokpost. Men som sagt dom jämför ju mot dollarn och vi fortsätter tappa, så problemet för oss är ju den Nordiska ekonomin och valutan.

Vi är väl inte ute efter en svag bath som farang där nere utan stark krona.

Och det har vi inte så ser inget positivt i det du skriver än.

4.27 stod xe-kursen mot Norsk när jag vakna, nu har dom Norska bankerna vaknat också och nu står den på 4.25.

Oljan har rasat med ner ytterligare 10 dollar sista veckorna.

Svenska kronan står nästan jämt med Norska så ser för tillfället inga stora ljuspunkter för dig @EV som Norsk.

För fyra år sedan var den norska kronan cirka 10% över den svenska kronan ,
i dag cirka 5 % det är inte stor skillnad .
----------------------------------
Och Thai Baht följer inte Am -dollar , det är många år sedan , i dag är den flytande .Den fölger
handelsbalansen . Thailand inporterar 15 % mer en dom exporterar .
Amerika , EU och Norge har nästan ingen handel med Thailand på grund av demokrati och
fiske . Och nu har det stoppet handel med Kina också .
-------------------------------
För 18 år sedan i 1997 var det goda tider for ferang i Thailand . Då minska värdet på Thai Baht
med 50 % , så alla varor och allt du köpte var hälften av priset , den tiden kommer inte igen ,tror jag .

2015-07-28 09.57.06.jpg

För fyra år sedan var den norska kronan cirka 10% över den svenska kronan ,
i dag cirka 5 % det är inte stor skillnad .
----------------------------------
Och Thai Baht följer inte Am -dollar , det är många år sedan , i dag är den flytande .Den fölger
handelsbalansen . Thailand inporterar 15 % mer en dom exporterar .
Amerika , EU och Norge har nästan ingen handel med Thailand på grund av demokrati och
fiske . Och nu har det stoppet handel med Kina också .
-------------------------------
För 18 år sedan i 1997 var det goda tider for ferang i Thailand . Då minska värdet på Thai Baht
med 50 % , så alla varor och allt du köpte var hälften av priset , den tiden kommer inte igen ,tror jag .

2015-07-28 09.57.06.jpg

Jag skrev inte att den följer jag skrev att den står sitt lägsta på 6 år gentimot dollarn och att det är den Bangkokpost jämför med för inte har bathen gått ner mot kronan!
För 5 år sen när jag börja jobba i Norge var det 25% skillnad mellan Norsk och Svensk krona.

Tråkiga är bara att Norska kronan rasar förra veckan skiljde det 2 öre på en Svensk idag 4.
Kollade på Elköp med dagens kurs billigare att handla elektronik i Norge än Sverige.

Hör att Norska pensionisterna minskat i området bor ju i Norsk område det har blivit för dyrt.
Du får säga till om.du inte har råd att bo kvar där så får vi väl sponsra dig o familjen ;-)

Du får säga till om.du inte har råd att bo kvar där så får vi väl sponsra dig o familjen ;-)
555555.
Skall förhoppningsvis klara mig ett tag till men surt att man gått ner i månadslön (efter man växlat till bath) motsvarande vad man betalar i hyra varje månad, pga. växelkurs, jämfört mot när man hyrde huset i December förra året.
Så flytt är planerad igen när kontraktet löper ut, får finnas gränser.

V
555555.
Skall förhoppningsvis klara mig ett tag till men surt att man gått ner i månadslön (efter man växlat till bath) motsvarande vad man betalar i hyra varje månad, pga. växelkurs, jämfört mot när man hyrde huset i December förra året.
Så flytt är planerad igen när kontraktet löper ut, får finnas gränser.
Vart blir det denna gång då darkside eller
Har en del polare som bor på soi 50 o 51 där uppe o en hel del fina lägenheter till bra priser där

Liknande trådar

H
Svar
14
Visningar
2 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp