Ekonomin som pensionär i Thailand

Uppe på Darkside eller ovan därom har vi Visatvång;) , kollar upp ålder samt ev dåliga vanor innan man får hyra här .........
Fö, så skrev ju Jonas att han skulle kika på BKK nästa sväng .. I BKK vill i alla fall inte jag bo ,riktigt skitigt ställe med en helsikes trafik..

Är i Isaan nu , inte fn är det billigare här , allt är dyrare om man kikar på restaurangbesök mm..
Hyror är nog lägre , dock ungefär som uppe på Darkside , snackar just med en Norrman som hyr ett hus i Khonkaen , ligger mellan 10,000 -30,000 för ett möblerat .. Här i obygden finns ju knappt internet , och allt är ej billigare som många påstår , och det finns fn inget att göra .. På Söndag till BKK och två veckor i Swedala . Måste ju hålla mig lite uppdaterad med olika kulturer , menar då Svensk och Thaikultur naturligtvis :)

Vad gäller Bkk så har jag redan varit och kollat där nu för par veckor sen, så får nog bli och testa darkside efter November men uppåt The Regent internationell school.

Finns mycket att välja på , från mig till BIG C på Klangen tar det prick 12 minuter med bil eller MC , kör du bakvägen upp på 7an sen över Sukhumwit och in första paralellgatan till Sukhumwit ,tycker at det är helt ok , slipper att se allt skit nere i "Smeten" men har nära till allt .. Vet inte vad du har för krav , egen Pool eller så , jag har dumpat min hyra nu då det finns mycket att hyra så faller hyrorna . En fristående hus med bra tomt betalar du kanske 15-20,000 fullt möblerad och i bra skick . Själv vill jag slippa trädgård ,fick nog av det i Sverige med 5000 m2 naturtomt . Gräsklippning ligger inte längre i mitt intresse .. Dessutom slipper jag ormar då jag har klinkers även utanför radhuset jag hyr ,passar mig utmärkt . Lätt att städa bara spola av ....Kostar mig nu ca. 12,00 /mån inklusive el samt vatten och sopor .. och du bor vi knappt 5 km från sukhumwit

Kikade på Googles map var det ligger , finns massor där upp i närheten , för övrigt inte alls långt från där jag hyr .

Billigt där uppe, många faranger som hyr ut på långtid

Finns mycket att välja på , från mig till BIG C på Klangen tar det prick 12 minuter med bil eller MC , kör du bakvägen upp på 7an sen över Sukhumwit och in första paralellgatan till Sukhumwit ,tycker at det är helt ok , slipper att se allt skit nere i "Smeten" men har nära till allt .. Vet inte vad du har för krav , egen Pool eller så , jag har dumpat min hyra nu då det finns mycket att hyra så faller hyrorna . En fristående hus med bra tomt betalar du kanske 15-20,000 fullt möblerad och i bra skick . Själv vill jag slippa trädgård ,fick nog av det i Sverige med 5000 m2 naturtomt . Gräsklippning ligger inte längre i mitt intresse .. Dessutom slipper jag ormar då jag har klinkers även utanför radhuset jag hyr ,passar mig utmärkt . Lätt att städa bara spola av ....Kostar mig nu ca. 12,00 /mån inklusive el samt vatten och sopor .. och du bor vi knappt 5 km från sukhumwit

Har hyrorna gått ner i Pattaya?
När jag kollade där för några år sedan var det inte så billigt om man inte hyrde rätt långt upp på darkside.
Tyckte att det blev lite för dåligt urval på restauranger mm där uppe, 5km där när det är tjock trafik kan vara längre än det verkar på pappret.
Håller med om att trädgårds skötsel är för jäkla trökigt, men det brukar ju ingå skötsel av trädgården i hyran.

Ja fan här i korat kan ja hyra en kåk på 200_300 kvm för en tia i månan om ja skulle vilja
Men bor ju gratis hos svärföräldrarna
20150728_193248.jpeg
20150728_193426.jpeg
20150728_193406.jpeg
20150728_193448.jpeg
14381850583301676672320.jpg
1438185112688238899459.jpg

Vad gäller Bkk så har jag redan varit och kollat där nu för par veckor sen, så får nog bli och testa darkside efter November men uppåt The Regent internationell school.

Flytta till Bangkok och bo i Bang Na , det fördubblar priset en Pattaya .
Du må göra dig ett månads budsjett ,räkkar styrmans lönnen ?
The Regent International Schol är inte gratis , för små barn cirka 238.000 Baht för året .
Och Skyline till och från skola med följe varje dag .
Och lägenhet tre rum och kök 40.000 Baht + vatten och EL varje månad .
Min fru har bod i över 50 år i Bangkok när Bang Na och har hatt barn i skoland och arbete
så hon vet priserna .

The Regent International Schol är inte gratis , för små barn cirka 238.000 Baht för året .
Min fru har bod i över 50 år i Bangkok när Bang Na och har hatt barn i skoland och arbete
så hon vet priserna .
Då får han allt ta sin matros lön o flytta långt upp i isaan ;-)

så hon vet priserna .

Blir det inte Bang Na, men jag var där och kollade, bodde på hotell. var bättre som turist i Bangkok kändes det som när man kom lite off från skytrain.

Vad gäller Norsk styrmanns lön den ligger på 270.000 bath i månaden plus möjlighet till lite extra segling som nu, men kunde ju varit bättre dålig kurs nu.

The Regent international school i Pattaya kostar 455.000 bath för det året man fyller 6 år.

Jag skrev att hus områden jag skulle kolla på låg vid The Regent international school på the Dark side alltså östra sidan Sukhumvith i Pattaya.

Precis Jonas , och då skrev jag att jag kikade på Google var den skolan ligger , i dom krokarna finns mycket att hyra då det är längre upp än vad jag bor så ligger hyrorna lågt .....
fem kilometer i rusning tar för mig max 15 min ,och jag kör lugnt . Tycker att bara för att man inte bor i Pattis eller inte gillar Pattis så bör man kanske vara realistisk och inte utmåla pattis som ett skitställe rakt igenom .. kan då MAO påstå att hela BKK är en stor ho..gata pga, Nana området , vilket naturligtvis inte är sant , sen kanske trafiken inte är lika kul i BKK ;) Skitigt är det defakto i BKK ,trafiken går inte heller att snacka bort .. Pattaya är inte heller så rent som det borde vara pga att det är en turiststad , kommunen talar nu om att bötfälla hårt ,de thais som vräker ut sopor bötfälls idag ,(har själv sett detta ske ) Så min förhoppning är ett renare Pattaya . Tycker ärven att de kan rensa upp i Sexträsket , tycker det skulle kunna centarliseras till ett ställe runt soi 6 och snygga upp resten i Centrala Pattis , detta då jag börjar bli allergisk
mot alla "glada tillrop" från lättklädda flickor så for man åker på Pattis smågator ...

Roar mig inte alls längre , men börjar ju bli gammal nu :)

Senast redigerad av en moderator:
Precis Jonas , och då skrev jag att jag kikade på Google var den skolan ligger , i dom krokarna finns mycket att hyra då det är längre upp än vad jag bor så ligger hyrorna lågt .....
fem kilometer i rusning tar för mig max 15 min ,och jag kör lugnt . Tycker att bara för att man inte bor i Pattis eller inte gillar Pattis så bör man kanske vara realistisk och inte utmåla pattis som ett skitställe rakt igenom .. kan då MAO påstå att hela BKK är en stor ho..gata pga, Nana området , vilket naturligtvis inte är sant , sen kanske trafiken inte är lika kul i BKK ;) Skitigt är det defakto i BKK ,trafiken går inte heller att snacka bort .. Pattaya är inte heller så rent som det borde vara pga att det är en turiststad , kommunen talar nu om att bötfälla hårt ,de thais som vräker ut sopor bötfälls idag ,(har själv sett detta ske ) Så min förhoppning är ett renare Pattaya . Tycker ärven att de kan rensa upp i Sexträsket , tycker det skulle kunna centarliseras till ett ställe runt soi 6 och snygga upp resten i Centrala Pattis , detta då jag börjar bli allergisk
mot alla "glada tillrop" från lättklädda flickor så for man åker på Pattis smågator ...

Roar mig inte alls längre , men börjar ju bli gammal nu :)

Snurrade runt lite där förra veckan och kollade.
Körde in i några village och kollade.
Kändes att som village områdena nära Regents var svindyra och då menar jag sjukt dyra, inga hus under 70k bath inne i den villagen vi stoppa vid skolan, så bara U-sväng som gällde.
Sen blev det bättre priser till riktigt bra när man kom par km bort.
Men även par km så fanns det några ställen dom skulle ha 50k för billigaste 3 rummaren, men var inne och kollade i det huset, förjäkla fint men lite för dyrt för att.
Pratade med en hon hade ett enplanshus med 3 sovrum som blev ledigt om 3 månader i village med gemensam pool 25k bath, låg par km från The Regent mot Pattaya hållet.
Hon skickade lite bilder såg fint ut innuti, jag och tanten tog moppen och körde runt lite i villagen och kollade, så kanske.
25k är ok för oss vill ju ha lite extra utrymme när man har ungen med.
Hennes systers farang make som ägde huset.

Låter som en bra deal, jag hyr av en farangkille UK , Känner att det blir lättare med konversationen , inga problem har dykt upp nu under 18mån som jag hyrt.. Vill du fixa nåt så dra av på hyran bara säger han , han är tacksam för att jag sköter om kåken ...... Fint runt den skolan Jonas (Rgent-shool ), kostar en slant , men å andra sidan så är du i arbetsför ålder och då blir slantarna mer lättåtkomliga , jag måste hålla i dom samt helst inte röra kapital för mycket ;)

De domedagsprofetior som någon här hade om den Thailändska bathen tycks utebli , trots en svag krona fårvi idag över 4 thbt/krona . Hoppas på ett kanonras för bathen ,YES :thumbsup:

Flytande växelkurs även kallad rörlig växelkurs innebär att priset på valuta bestämmes
på finansmarknaden utan statens direkte innblanding .

Liknande trådar

H
Svar
14
Visningar
2 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp