Expat tvättar bilar i Thailand.

Jag förstår hur @BERTIL tänker. Man måste se detta från ett stort perspektiv, det är en mindre del av befolkningen som bor i små samhällen där alla känner alla. På större orter och i storstäder är det helt andra förhållanden som gäller. Jag är inte beredd att frivilligt medverka till att barn leds in i missbruk etc i frihetens namn. Så Systembolaget måste vara kvar, framför allt för ungdomarnas skull.
Alkohol får kidsen tag i oavsett, men vad jag tycker är problemet med de som säljer alkohol från bakluckan i bilen, är att man vet aldrig vad de säljer. Det kan lika gärna vara träsprit som bra sprit.
Så de här smuggelpellarna får inga pluspoäng i min bok.

Hej

Det är väl knappt någon som inte har tillgång till dessa och aldrig använder dom i Sverige längre, det är ju monopolet och politikerna som ligger bakom att denna ”yrkesgrupp” och näring finns.

Så länge dom inte säljer till minderåriga ser jag dom som en bra service och en protest mot Systembolaget och dess monopol, tror jag att det är ganska många som resonerar likadant.

Mvh isan lover
Jag har inte handlat av någon av de här handlarna. har hört rykten men vet inte om någon som kör sån verksamhet. Det är tveksamt om jag skulle köpa om jag visste vem det är. Jag dricker för lite för att jag skall spara några märkbara belopp

Är väl bäst vi lägger in något som har med trådens titel att göra.
Så här kan det se ut när burmeser tvättar min bil :)

Biltvätt.jpg
Är det en miljötvätt?

Hej

Ja på en mindre ort vet alla allt om alla, det är en bra garant för att allt hålls på en bra nivå, skulle någon börja sälja till minderåriga skulle det nog ta slut ganska snabbt och det utan att ens polisen skulle behöva ingripa, den sociala kontrollen är högst verklig här.

Mvh isan lover

För att på mindre orter langas det inte till minderåriga? 555

Här i Göteborg åker minderåriga runt med pistoler, handgranater och automatvapen men smuggelsprit, där går gränsen :p

Finns inte någon från min skolgång på en mindre ort som inte kunde få tag på sprit i högstadiet och uppåt. Det såldes på skolan, disco, pizzerian, bakom Ica med mera. Kan ärligt säga att det är inte förrän jag blev äldre jag insåg hur fel det var och är.

Nu är ICA en av de största imponerande grossisterna av vin och sprit.
Priset skulle inte bli lägre med försäljning i deras butiker då det är skatter, lager och distribution som kostar.

Mest förvånad över den som predikar mest om solidaritet visar sig vara en som undviker skatter genom att köpa svartimport och fördömer monopolet.
Fackliga monopolet försvaras men inte statens monopol med försäljning av alkohol.
Är emot privat sjukvård men vill ha privat försäljning av alkohol.

Snacka om kappvändare

Hej

Det är inte för deras sortiments skull utan för att bolaget företräder ett monopol som blockerar försäljning av alkohol i lanthandeln, Ica och Coop m.m, samt att Systembolaget tack vare sitt monopol kan ta ut priser som inte är marknadsmässiga.

Tro mig det finns bra viner även i länder utan monopol.

Mvh isan lover
Politik igen, vilka parti vill ha monopol?

Hej

Ja enligt många är tydligen alkoholhaltiga drycker djävulens verk och därför har vi vårt kära systembolag, höga alkoholskatt, Europas hårdaste regler runt alkohol, exporterar öl till utlandet som våra medborgare sen får ta ledigt ifrån jobbet några gånger om året för att köpa tillbaka på den Tyska sidan av gränsen vilket är en miljömässig katastrof.

Att Sverige är ett unikum gillas av många, men jag tillhör inte dom, enligt mig borde Systembolaget avskaffas, försäljning av alkohol tillåtas på Ica och Coop m.m, likadant med gårdsförsäljning som naturligtvis också skulle vara tillåten, skatten borde sänkas så att både alkoholhaltiga drycker och folk slipper åka fram och tillbaka till Tyskland, gränsen för rattfylleri borde återigen bli 0.5%, sen borde den löjliga regeln att restauranger inte får servera alkoholhaltiga drycker före kl 11 tas bort, känner själv ett flertal Danskar och Tyskar som har semestrat i Sverige och upprörts över att dom inte kunde få en öl nör dom åt frukost på restauranger och hotell, som vuxna tycker dom att dom borde få bestämma detta själva.

Mvh isan lover

Jag håller med om mycket i detta inlägg, men kröka och köra fordon i allmän trafik, nej tack!
0,2 är ok som gräns.

Hej

Dom flesta arbetsplatser i Sverige har nog någon ölkalle som levererar till dom, antingen en av dom anställda som extraknäcker, en tidigare anställd eller pålitlig vän som levererar, det handlar då om beställda direktleveranser, inte någon som har lager hemma eller åker runt på stan och säljer, här är det en win win situation för både säljare och köpare, dessa försäljare jobbar relativt riskfritt om än i mindre skala.

Dom som säljer till kreti och pleti samt ungdomar blir inte gamla i branschen, känner inte till någon som har sysslat med detta och inte åkt dit, att sälja till minderåriga är riktigt lågt, gott att dom åker dit.

Mvh isan lover

Jag har arbetat på ett par företag där åkerier har blivit bannade för att deras chaufförer har sålt smuggel till personalen, helt rätt enligt mej.

Där företag infört uppförandekoder och policy som förbjuder sånt räcker det för avsked.

Många företag vill inte få negativa rykten.

Jag har arbetat på ett par företag där åkerier har blivit bannade för att deras chaufförer har sålt smuggel till personalen, helt rätt enligt mej.

Hej

Sant men det finns även chaufförer som blåser åt varandra i företag med alkolås på sina bilar, detta för att kunna komma igång på morgonen, men det skulle nog inte heller bli så populärt om ledningen fick reda på detta.

Mvh isan lover

Hej

Det har du din fulla rätt att tycka, men några miljoner Svenskar håller nog inte med dig, undrar hur mycket som går vid sidan om Systembolaget egentligen, misstänker att det är en hel del.

Mvh isan lover
Ss var vi dar igen ,samvete har du ingen tydligen , och moral fattas tydligen helt :mad:

Hej

Sant men det finns även chaufförer som blåser åt varandra i företag med alkolås på sina bilar, detta för att kunna komma igång på morgonen, men det skulle nog inte heller bli så populärt om ledningen fick reda på detta.

Mvh isan lover

Minns när vi fick alkolås i taxibilarna. Det var tydligen ett problem för vissa... Där blåstes det också åt kollegor. Borde ändra lagstiftningen så blåser man åt någon som är påverkad får man också fullt straffansvar för eventuella olyckor. Kör chauffören ihjäl någon fälls du för medhjälp till dråp.

Minns när vi fick alkolås i taxibilarna. Det var tydligen ett problem för vissa... Där blåstes det också åt kollegor. Borde ändra lagstiftningen så blåser man åt någon som är påverkad får man också fullt straffansvar för eventuella olyckor. Kör chauffören ihjäl någon fälls du för medhjälp till dråp.
Dessutom skall inga lagar och fack kunna hjälpa myglarna. Sparken direkt utan pardon samt indraget körkort på obestämd tid.

Dessutom skall inga lagar och fack kunna hjälpa myglarna. Sparken direkt utan pardon samt indraget körkort på obestämd tid.
Därför ska företagen införa uppförandekoder om vad som är företagets policy.
Dessa ska undertecknas av de anställda och blir man påkommen att man bryter mot företagets regler blir det avsked direkt.
Det kan gälla många områden och inte bara alkohol och droger.
Stölder, delge konkurrenter priser,
klädsel på arbetsplatsen mm.
Fackliga företrädare är chanslösa i sitt försvar om avsked.
Företagsspecifika regler går förbi LAS mm.

Liknande trådar

B
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
L
Svar
25
Visningar