Livet som expat i Thailand och dom problem man kan stöta på.

 
Det är olika för alla. Att acceptera att det är så många thai lever är en sak och det är inte att inte anpassa sig om man tycker det är fel. Fel är alltid fel. Lejer man folk har man rätt nobba fortsättning när de beter sig så och välja någon som tar mer ansvar.
Det handlar om att jag tar mitt ansvar att lära thai att man kan få ett bättre liv genom att sköta sig.
En form av hjälp till självhjälp.
När man tar det steget som farang, då har man anpassat sig bra med att man bryr sig om sina nya landsmän.

"Det handlar om att jag tar mitt ansvar att lära thai att man kan få ett bättre liv genom att sköta sig." Låter väldigt kolonialistiskt. Jag skulle aldrig komma på tanken att det är mitt "ansvar" att lära någon Thailändare hur de ska leva sina liv; varför skulle jag som svensk veta hur en thailändare bättre lever sitt liv i Thailand än en thailändare? Givetvis en helt absurd tanke.

Jag har aldrig tänkt tanken att lära en thailändare hur de bättre lever som thailändare eller för all del hur en kines blir en bättre kines i Kina. Efter att spenderat 2 veckor per månad i Kina de senaste 20 åren och med ett kontor de senaste 12 åren så försöker jag dock få våra kinesiska anställda att ta det bästa från svenskt och kinesiskt tankesätt. Ingen liten utmaning men är man bara hyfsat öppen och medger att kinesiskt tänkande oftast fungerar bättre än svenskt gentemot kinesiska kunder så går det oftast bra.

Anser man att sina thailändska in-laws ligger på en omöjligt "låg nivå" så får man man helt enkelt skilja sig; skaffa sig ett välbetalt jobb och fixa till sig lite och hoppas på att gifta sig med en tjej från övre medelklassen.
 
"Det handlar om att jag tar mitt ansvar att lära thai att man kan få ett bättre liv genom att sköta sig." Låter väldigt kolonialistiskt. Jag skulle aldrig komma på tanken att det är mitt "ansvar" att lära någon Thailändare hur de ska leva sina liv; varför skulle jag som svensk veta hur en thailändare bättre lever sitt liv i Thailand än en thailändare? Givetvis en helt absurd tanke.

Jag har aldrig tänkt tanken att lära en thailändare hur de bättre lever som thailändare eller för all del hur en kines blir en bättre kines i Kina. Efter att spenderat 2 veckor per månad i Kina de senaste 20 åren och med ett kontor de senaste 12 åren så försöker jag dock få våra kinesiska anställda att ta det bästa från svenskt och kinesiskt tankesätt. Ingen liten utmaning men är man bara hyfsat öppen och medger att kinesiskt tänkande oftast fungerar bättre än svenskt gentemot kinesiska kunder så går det oftast bra.

Anser man att sina thailändska in-laws ligger på en omöjligt "låg nivå" så får man man helt enkelt skilja sig; skaffa sig ett välbetalt jobb och fixa till sig lite och hoppas på att gifta sig med en tjej från övre medelklassen.

Hej

Ett klockrent inlägg i ämnet, just det tankesättet att västerlänningars sätt att leva, tänka, agera och vara smartare än andra har en klart kolonialistisk historia, att den överlägsne vite mannen skulle resa ut i världen och upplysa, utbilda och frälsa vildarna var ju något man var helt övertygad om på 1700-1800 talet, men nu i modern tid borde dom tankarna vara förpassade till museum och historieböcker.

Reser man ut i världen borde ganska snabbt inse att det fungerar ganska bra jorden runt även om alla inte tänker, tycker och agerar likadant, vi Svenskar och västerlänningar har minst lika mycket att lära oss av dom som vi möter som dom av oss.

Det finns inget överlägset folkslag även om många har trott och framfört dom teorierna genom åren, vi är alla mer lika varandra än vi kanske vanligtvis tror.

Mvh isan lover
 
Hej

Det finns ju faktiskt både för och nackdelar med att leva i nuet och inte planera eller oroa sig för framtiden.

Som västerlänning är det säkert nära till nervsammanbrott ibland när allt man är van vid ställs på ända, i många fall hade det ju säkert varit bra med lite mer planering och framförhållning, det råder det nog ingen tvekan om.
Visst påverkar det en del saker som en västerlänning prioriterar högt och tycker är viktigt, det råder det inget tvivel om, en del falanger säger t.o.m att dom ser Thailändare som stora barn.

Men samtidigt känns det lite befriande att det fortfarande finns människor kvar som inte alltid villigt springer i ekorrhjulet, inte alltid gör som man kanske borde, som lever i nuet och tar dagen lite som den kommer, som inte alltid prioriterar plikten, som inte låter sig kuvas, tar lätt på lagar och regler, alltid har tid för familj och vänner.

Just dom stora skillnaderna mellan oss och dom tror jag är en anledning till att många falanger trivs så väldigt bra just i Thailand, det är inte bara solen, värmen och bad som lockar utan hela livsstilen, avsaknad av stress och att folk skrattar och har kul tillsammans.

Mvh isan lover

Stämmer bra det där med bilden av thaiare som stora barn.

Särskilt kvinnorna är ju ganska barnsliga och damer över 50 kan vara som tonåringar. Vilket jag tycker är väldigt charmigt.

Hellre det än gravallvarliga och bittra Ulla i Sverige.

STT
 
"Det handlar om att jag tar mitt ansvar att lära thai att man kan få ett bättre liv genom att sköta sig." Låter väldigt kolonialistiskt. Jag skulle aldrig komma på tanken att det är mitt "ansvar" att lära någon Thailändare hur de ska leva sina liv; varför skulle jag som svensk veta hur en thailändare bättre lever sitt liv i Thailand än en thailändare? Givetvis en helt absurd tanke.

Jag har aldrig tänkt tanken att lära en thailändare hur de bättre lever som thailändare eller för all del hur en kines blir en bättre kines i Kina. Efter att spenderat 2 veckor per månad i Kina de senaste 20 åren och med ett kontor de senaste 12 åren så försöker jag dock få våra kinesiska anställda att ta det bästa från svenskt och kinesiskt tankesätt. Ingen liten utmaning men är man bara hyfsat öppen och medger att kinesiskt tänkande oftast fungerar bättre än svenskt gentemot kinesiska kunder så går det oftast bra.

Anser man att sina thailändska in-laws ligger på en omöjligt "låg nivå" så får man man helt enkelt skilja sig; skaffa sig ett välbetalt jobb och fixa till sig lite och hoppas på att gifta sig med en tjej från övre medelklassen.
Som en generell grund anser jag att den överlägsna attityden du beskriver inte har något existensberättigande.
Dock siktade du kanske lite snett i ditt svar till mig.
Livet är inte svart och vitt, det är en gråskala.
Att man skulle acceptera att lokalbefolkningen förstör ens egendom och missbrukar ens förtroende, bara för att man är i Thailand och att Thai skulle vara på det sättet, ser jag som en fullständigt urflippad idé.
Det jag nämnde i min post var att lära de thai som missbrukar ett arbete de fått av mig, att de tjänar på att göra saker rätt för att få fortsatt jobb och tjäna på det.
Det är något helt annat än det du talar om nu.
 
Livsstil och livsfilosofi för många Thai.
Om något lossnar på en maskin, släng den omedelbart, den kan inte vara viktig eftersom den lossnade.
Saker som om den egentligen var viktig och om det var lätt att sätta tillbaks, är alldeles för djupa filosofiska frågor att engagera sig i.
Om någon skulle försöka föra den diskussionen, kan man rycka på axlarna och gå vidare.
Ägna sig åt flaskan eller vila en stund.

Här kan man inflika att när du först köper maskinen och skall ta upp den ur lådan skall man alltid börja med att kasta bruksanvisningen för vad skall man med den till när man redan kan allt.
 
Hej

Ett klockrent inlägg i ämnet, just det tankesättet att västerlänningars sätt att leva, tänka, agera och vara smartare än andra har en klart kolonialistisk historia, att den överlägsne vite mannen skulle resa ut i världen och upplysa, utbilda och frälsa vildarna var ju något man var helt övertygad om på 1700-1800 talet, men nu i modern tid borde dom tankarna vara förpassade till museum och historieböcker.

Reser man ut i världen borde ganska snabbt inse att det fungerar ganska bra jorden runt även om alla inte tänker, tycker och agerar likadant, vi Svenskar och västerlänningar har minst lika mycket att lära oss av dom som vi möter som dom av oss.

Det finns inget överlägset folkslag även om många har trott och framfört dom teorierna genom åren, vi är alla mer lika varandra än vi kanske vanligtvis tror.

Mvh isan lover
Det var just sånt tänkande som fick mig att lämna kyrkan.
 
den överlägsna attityden


Livsstil och livsfilosofi för många Thai.
Om något lossnar på en maskin, släng den omedelbart, den kan inte vara viktig eftersom den lossnade.
Saker som om den egentligen var viktig och om det var lätt att sätta tillbaks, är alldeles för djupa filosofiska frågor att engagera sig i.
Om någon skulle försöka föra den diskussionen, kan man rycka på axlarna och gå vidare.
Ägna sig åt flaskan eller vila en stund.

Rätt så äverlägsen attityd gentemot Thailändare i stort

Enis
 
Rätt så äverlägsen attityd gentemot Thailändare i stort

Enis

Hej

Håller med, det handlar om okunskap grundad i en undermålig skola som främst går går ut på att kuva eleverna till underkastelse, att visa respekt för överheten och göra eleverna nationalistiska.

Målet borde istället ha varit att uppmuntra eleverna till kritiskt och kreativt tänkande individer, samt ha betydligt större fokus på själva lärandet i dom viktiga kärnämnena, man borde till att börja med sätta målet att eleverna ska kunna läsa och skriva när dom går ut grundskolan.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
813
Kun Song
K
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
B
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
 
Tillbaka
Topp