Expat tvättar bilar i Thailand.

Skönt att se att världen bara är svart eller vit:afro:

Och att om man kan försöka missförstå varandra, är det ju givet att det är det man gör.

Och till de som ska säga upp bekantskapen med alla de känner som kanske kört fordon med över 0,0 promille i kroppen, så blir det nog ett ensam liv. För vad jag kan utläsa av diskussionen ovan så finns ju bara helnykter (inga bira alls) eller apfull (räcker med en klunk bira).

Men fortsätt, jag hämtar popcorn:p

Hej

Jag saknar precis som du några mellanlägen här, slutar aldrig förvånas över Svenskarnas inställning och fobier runt dettta, jag hade en kompis som fick ett spel första gången han drack, han var storväxt och gick bärsärkargång på Stena Line, han vaknade sedan upp djupt ångerfull mellan två enarmade banditer, han blev sedan nykterist.

Mvh isan lover

Nog bra att ni inte flyttat hit då du hade fått ont om vänner här där majoriteten kör på fyllan.
Det hade inte varit något som helst problem, men om fyllekörningar är ett kriterium för att trivas och ha ett umgänge så är det ytterligare ett bevis på att vi har gjort rätt. För det är en sak jag aldrig kommer att acceptera, en sådan tråkmåns är jag.

Hej

Har du rest runt i Europa och övriga världen borde du ha noterat att dom har en annan inställning till alkohol i andra kulturer, samt att det finns olika sätt att dricka på, det är vi Svenskar som är avvikande och inte övriga länder, i dom andra länderna dricker folk på ett annat sätt än Svenskar som bara verkar ha ett läge, antingen dricker man sig lika full som på midsommar eller så dricker man inte alls, så ser det inte ut i många andra länder, möjligtvis undantaget dom forna öststaterna.

Att en Svensk med sina erfarenheter av alkohol utesluter att folk kan arbeta, köra ett fordon eller gå på ett affärsmöte och föra sig i offentliga sammanhang efter intag av några öl eller glas vin underben dag stämmer ju inte alls med normen i övriga Europa och stora delar av den övriga världen.

I Sverige verkar man tro att folk som tar ett glas öl eller vin till maten tappar all vett och sans samt blir oförmögna till allt, i värsta fall går dom väl hem och misshandlar kärringen och har ijhäl grannarna o.s.v, det finns så mycket negativa tankar hos Svenskar runt ämnet alkohol att man tar sig för pannan och undrar hur det kan ha blivit så här, är det staten eller kyrkan som ligger bakom dom Svenska fobierna i ämnet.

Mvh isan lover
Har du hört talas om att man kan mala på som en tombola , har du lärt dig detta av vår statsminister , han upprepar samma enkelriktade mantra varje gång han har gjort bort sig . Dags att inte att detta ämne är uttömt samt att du har bekänt färg :D

Det hade inte varit något som helst problem, men om fyllekörningar är ett kriterium för att trivas och ha ett umgänge så är det ytterligare ett bevis på att vi har gjort rätt. För det är en sak jag aldrig kommer att acceptera, en sådan tråkmåns är jag.
Samma här Berra , håller helt med Dig i detta , men det handlar om att envar får stå sitt kast , men kom inte och klaga på lagar när det blir svindyrt eller du skadar dig allvarligt , jag kör inte efter det jag druckit ,, och det är mitt val ;)

Hej

Jag saknar precis som du några mellanlägen här, slutar aldrig förvånas över Svenskarnas inställning och fobier runt dettta, jag hade en kompis som fick ett spel första gången han drack, han var storväxt och gick bärsärkargång på Stena Line, han vaknade sedan upp djupt ångerfull mellan två enarmade banditer, han blev sedan nykterist.

Mvh isan lover

En tjejkompis, ex till mig blev påkörd av en påverkad tjej. Nu var väl säkert vinet tjejen som körde drack väldigt gott så det ursäktar livslånga skador på exet.

Hon blev nykterist i flera år men tyvärr alkoholist senare då det inte var så kul att få livet förstört innan 25.

Frugan bad mig idag hjälpa till med riset så de slapp hyra in folk , knappast svarade jag , vill du att jag skall bli bannad från landet , just Risarbete skall man nog passa sig djäkligt noga för
Jag har plockat 10 säckar:eek:får passa mig...;)kan lova att detta va ideellt då morbrors fru lagar gudomlig mat till mig:)vad brukar man säga, tjänster å gentjänster:p

20181107_125724.jpg

Drack en öl idag. Så nu kan jag aldrig mer köra fordon, åtminstone inte förrän jag varit och tagit blodprov och sett att promillen är 0,0000000000001 högst.

Jaja, jag får väl ta en bira till medan jag väntar:afro:

Jag är t.o.m så ovanlig och extrem att jag är för att Ica, Coop och andra livsmedelsbutiker borde få sälja öl, vin och sprit även i Sverige, men det är väl som att svära i kyrkan, statliga monopol ska det väl vara när det handlar om något så farligt.

Här så håller jag med dej till 100%!

Hej

Det har framgått tydligt, men det lär inte ändra 100 tals miljoner européers inställning i frågan.
Sverige är och förblir ett unikum som skiljer sig rejält ifrån dom flesta andra europeiska länder i frågor som dessa.

Mvh isan lover

Ibland är det skönt att komma från ett land som kan betecknas som ett unikum.
Om jag fick råda så skulle de som ertappas med alkohol i blodet(0,2+) vid framförande av fordon i Sverige åläggas att under resten av livet endast få framföra fordon som är utrustade med alkolås.

Jag har egentligen inget emot Systembolaget. Idag har man en bra service med kunnig och hjälpsam personal som har ett vänligt bemötande. Till skillnad mot när jag var 20, då kände man sig nästan som en förbrytare när man gick in för att handla ett helrör. Personal med röntgenblick som försökte genomskåda en utan tillstymmelse till ett leende. En himmelsvid skillnad.

Hej

Skulle kunna kalla ditt påstående struntprat också om jag ville men den nivån sänker jag mig inte till.

Du drar Svenska förstag som exempel i Europa på att Danskar, Tyskar, Fransmän, Italienare, Spanjorer och Prugiser m.fl inte skulle dricka vin eller öl till maten, ett synnerligen konstigt exempel tycker jag, att Svenska företag kan ha och ofta har samma regler för sin personal i utlandet har väl ingenting att göra med kulturen, traditionerna och begolkningen i dom länder dessa företag är verksamma, det är ju en kultur som dessa Svenska företag tar med sig inom sina koncerner på hemmaplan, det är ju precis ett Svenskt företag jag har jobbat åt bl.a utomlands i 38 år.

Jag själv kunde inte alltid dricka som dom tekniker, chefer och inspektörer jag jobbade ihop med på olika flygplatser varje dag eftersom det inte var tillåtet i mitt företag, men jag såg ju vad mina utländska kollegor drack till maten, men inland hade vi mindre känsliga arbeten, väntan eller bara plockade isär något, då tyckte min Svenska chef att jag skulle vara social med kunderna och ta seden dit jag kom och så gjorde jag under alla år, ofta avslutade vi kvällen på en restaurang eller bar med dom vi jobbade hos och alla utom vi Svensksr körde egen bil eller mc till krogen, vi tog taxi till hotellet.

Att försöka övertyga mig som har jobbat ihop med människor i dessa länder och många andra i 38 år gör mig full i skratt, inse att det finns olika syn på detta inom Europa och övriga världen, Sverige är inte jordens medelpunkt som sätter normer och ramar i andra länder.

Mvh isan lover
Som sagoberättare är du fantastisk och att du jobbat 38 år inom underhåll av flygplan där det accepterats en liberal syn på alkohol under arbetstid är rent av skrämmande.
Verkligheten är mycket annorlunda i Europa idag än för 30 år sedan.

Annars titta på vilka gränsvärden som finns runt om i Europa för alkohol i trafiken.

Hej

Ja så är det allt och ofta handlar det tyvärr inte om några öl eller glas vin heller, det är ju oftast sprit som dricks, dom enda människor som inte kör olika fordon efter att dom har druckit i Thailand är nog helnykterister och dom är lätt räknade i ex.vis vår by och på andra platser också enligt mina erfarenheter, sen har ju busschaufförer och lastbilschaufförer i långfart också skärpt till sig sedan nykterhetskontroller började utföras på dom större vägarna.

Men när polisen själva dricker whiskey och öl på arbetstid och t.o.m vid sina kontroller, kör bil och mc på dagarna onyktra så blir det ju nästan löjeväckande om dom sen ska ha åsikter om andras nykterhet.

Mvh isan lover
Stannade och åt utefter vägen för ett tag sen och i restaurangen satt det en polis och kollade thaiboxning på sin dator, på bordet låg en pistol och en halvt urdrucken wiskeyflaska, utanför stod hans mc.
Välkommen till Thailand...

Ibland är det skönt att komma från ett land som kan betecknas som ett unikum.
Om jag fick råda så skulle de som ertappas med alkohol i blodet(0,2+) vid framförande av fordon i Sverige åläggas att under resten av livet endast få framföra fordon som är utrustade med alkolås.

Hej

Ja enligt många är tydligen alkoholhaltiga drycker djävulens verk och därför har vi vårt kära systembolag, höga alkoholskatt, Europas hårdaste regler runt alkohol, exporterar öl till utlandet som våra medborgare sen får ta ledigt ifrån jobbet några gånger om året för att köpa tillbaka på den Tyska sidan av gränsen vilket är en miljömässig katastrof.

Att Sverige är ett unikum gillas av många, men jag tillhör inte dom, enligt mig borde Systembolaget avskaffas, försäljning av alkohol tillåtas på Ica och Coop m.m, likadant med gårdsförsäljning som naturligtvis också skulle vara tillåten, skatten borde sänkas så att både alkoholhaltiga drycker och folk slipper åka fram och tillbaka till Tyskland, gränsen för rattfylleri borde återigen bli 0.5%, sen borde den löjliga regeln att restauranger inte får servera alkoholhaltiga drycker före kl 11 tas bort, känner själv ett flertal Danskar och Tyskar som har semestrat i Sverige och upprörts över att dom inte kunde få en öl nör dom åt frukost på restauranger och hotell, som vuxna tycker dom att dom borde få bestämma detta själva.

Mvh isan lover

Hej

Ja enligt många är tydligen alkoholhaltiga drycker djävulens verk och därför har vi vårt kära systembolag, höga alkoholskatt, Europas hårdaste regler runt alkohol, exporterar öl till utlandet som våra medborgare sen får ta ledigt ifrån jobbet några gånger om året för att köpa tillbaka på den Tyska sidan av gränsen vilket är en miljömässig katastrof.

Att Sverige är ett unikum gillas av många, men jag tillhör inte dom, enligt mig borde Systembolaget avskaffas, försäljning av alkohol tillåtas på Ica och Coop m.m, likadant med gårdsförsäljning som naturligtvis också skulle vara tillåten, skatten borde sänkas så att både alkoholhaltiga drycker och folk slipper åka fram och tillbaka till Tyskland, gränsen för rattfylleri borde återigen bli 0.5%, sen borde den löjliga regeln att restauranger inte får servera alkoholhaltiga drycker före kl 11 tas bort, känner själv ett flertal Danskar och Tyskar som har semestrat i Sverige och upprörts över att dom inte kunde få en öl nör dom åt frukost på restauranger och hotell, som vuxna tycker dom att dom borde få bestämma detta själva.

Mvh isan lover

Gillar man viner, som du sa du gör, är det en märklig åsikt du har att du vill lägga ner systembolaget. Det är ju en garant för att kunna få tillgång till ett unikt sortiment. Skulle det bara säljas på Ica så får nog folket nöja sig med billigaste lådvinet, i alla butiker.

/ SatanG

Gillar man viner, som du sa du gör, är det en märklig åsikt du har att du vill lägga ner systembolaget. Det är ju en garant för att kunna få tillgång till ett unikt sortiment. Skulle det bara säljas på Ica så får nog folket nöja sig med billigaste lådvinet, i alla butiker.

/ SatanG

Hej

Det är inte för deras sortiments skull utan för att bolaget företräder ett monopol som blockerar försäljning av alkohol i lanthandeln, Ica och Coop m.m, samt att Systembolaget tack vare sitt monopol kan ta ut priser som inte är marknadsmässiga.

Tro mig det finns bra viner även i länder utan monopol.

Mvh isan lover

Hej

Det är inte för deras sortiments skull utan för att bolaget företräder ett monopol som blockerar försäljning av alkohol i lanthandeln, Ica och Coop m.m, samt att Systembolaget tack vare sitt monopol kan ta ut priser som inte är marknadsmässiga.

Tro mig det finns bra viner även i länder utan monopol.

Mvh isan lover

Det är inget monopol i Thailand men dubbla priser på viner jämfört med Sverige. Det är inte monopolet som orsakar priset i Sverige. Säg något land som har bättre sortiment än Sverige?

Har man slut på spånken och bolaget är stängt så är det ju bara att ringa Ahmed för hemleverans, öppet dygnet runt :)

/ SatanG

Liknande trådar

B
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
L
Svar
25