Expats allt mindre optimistiska om framtiden.

Har många kompisar här från Uk när de frågar mig om min pension och jag upplyser att jag från staten har dryga 40,000 thbt så säger de att detta är riktigt bra om man jämför med en normal pension från UK
Hej

Här är en insändare ifrån The Nation i ämnet, en falang som uppenbarligen tycker att Thailändska myndigheter har hårda krav på utlänningar.

Have Thai authorities changed their mind about attracting ex-pats?
your sayJanuary 28, 2019 01:00
To require ex-pats to maintain Bt800,000 in a Thai bank or deposit Bt65,000 into a Thai bank every month is what it is – a Thai Immigration law or directive.

Think about it. Bt800,000 and Bt65,000 are substantial amounts of money. In addition, word is that Thai Immigration may require ex-pats to have Thai medical insurance or a guaranteed alternative, which could be very expensive for some to obtain or make adjustments for. This all begs the question, does Thailand and Thailand Immigration even want ex-pats to live or move here?

Don

Have Thai authorities changed their mind about attracting ex-pats? - The Nation

Mvh isan lover
65000 Baht/mån i pension I Sverige från 62 år och 1mån, är ingen onormal summa om du har tjänstepension. Den är mycket viktig. Tyvärr så påverkar ju den dåliga kursen summan.
Försäkringen är bara ett krav om du har Long stay O-A visum, det gäller inte Non Imm O visum.

När jag läser denna artikel så kommer det upp en del funderingar, vad har vi att gå på? en svensk man som lyssnar till namnet Bo, som inte vill vara med på bild? ålder 63 år, skadad och ruinerad i Thailand, på vilket sätt har han blivit ruinerad? han fick en sjukhusräkning på 20.000 B, som det skrivs, min försäkring hade gått ut, ingen försäkring? vilket datum och år gick den ut? jag blev gripen för overstay, när jag skulle förnya mitt visum, dålig koll på dagarna? gift med en thailändska, fick han ingen hjälp av sin fru? jag fick inga pengar av Ambassaden till en biljett så jag kunde åka till Sverige, och grundregeln är att Svenska Ambassaden är ingen socialinrättning, och min uppfattning är att Ambassaden kan ställa upp, men endast om det föreligger fara för liv, vad kommer jag fram till? Bo har noll ekonomisk buffert och ingen försäkring, jag måste vänta tills jag får min pension säger Bo, tycker jag synd om Bo? faktiskt inte, snarare är det väl så att sådana som Bo ger andra ett dåligt rykte, bästa Bo, det är nog bättre att Du stannar i trygga Sverige, och på vilket sätt har han blivit ruinerad? detta är min uppfattning om hur jag ser på detta efter att läst artikeln, vänligen, respektera min uppfattning, har Ni en annan uppfattning så kommer jag att respektera den...
Jag läste den artikeln. Det var väl Expressen som körde en artikelserie som skulle få folk att tycka synd om oförsäkrade svenskar i Thailand. Svenskarna hade ingen aning om försäkringspriser utan slängde ur sig priser på ca 700000 Baht/år. Det finns vettiga gruppförsäkringar för folk under 65 år för 30000 Baht/år. Reportern ställde inte en motfråga. Det var den värsta artikel jag nånsin läst.

Har många kompisar här från Uk när de frågar mig om min pension och jag upplyser att jag från staten har dryga 40,000 thbt så säger de att detta är riktigt bra om man jämför med en normal pension från UK
Vem har du pratat med från UK som säger att 40000 Baht skulle vara bra? Det är ca 12500 SEK. Ljusår från dom 65000 Baht som behövs för officiell pension i Thailand.
Snittpensionen i England, inte UK är drygt 21000 Pund per år, och en pensionär från London har betydligt mer. Tyvärr så har ju pundet sjunkit till 38 Baht nu p.g.a Brexit. Dom fick 60-65 Baht för pundet för några år sedan.

Det kanske beror på att svenska arbetsgivare betalat in mer till din pension än vad arbetsgivare i UK gjort för dina kompisar.
Det är ju omöjligt att avgöra om pensionsutbetalningarna är "bra" om man inte får veta vad som är pensionsunderlaget.
Har han från staten så är det ju bara allmän pension. Då är inte 40000 Baht/mån så värst mycket.

Klart att Thailand vill ha expats, men inte dom fattiga utan försäkring som ställer till problem. En stor del av expatsen är ju här pga att dom är fattiga. Thailand är ju i motsats till Sverige ingen välgörenhetsinrättning.
Bland dom fattigaste är engelsmän och många har redan lämnat landet.

Vem har du pratat med från UK som säger att 40000 Baht skulle vara bra? Det är ca 12500 SEK. Ljusår från dom 65000 Baht som behövs för officiell pension i Thailand.
Snittpensionen i England, inte UK är drygt 21000 Pund per år, och en pensionär från London har betydligt mer. Tyvärr så har ju pundet sjunkit till 38 Baht nu p.g.a Brexit. Dom fick 60-65 Baht för pundet för några år sedan.
Ja du, du vet en hel del. En annan har 36 000 bht, klarar mig jätte bra, kan även spara en hel del av de pengarna.
Och visa inga problem men till det behövs det kunskap.

O

Pensionen räckte precis till biljetten hem. Med så låg pension och dagens kurs tror jag inte att han får visum.
Undrar lite över över varför han försökte med visarun när det tidigare stod att hans visum gått ut? Tydligen levt på små marginaler eftersom inte betalat försäkringen i tid, om han nu hade någon.
Håller med om att ifall han får tag på en bostad har han det säkert bättre i Sverige.
När ska han ha kunnat klara sig på sin pension? Även när vi fick drygt 4 Thb för en krona, så bör han inte ha fått ihop tillräckligt.
Jag kan dessutom tänka mig att han inte såg så värst välbärgad ut. Det underlättar inte en visa-run.

Du skriver hela tiden Vi IL . En fråga, finns du med i den hustrus Tabien Ban ?? Dvs den blå husboken ?? Intressant att veta då du skriver som om du var delägare i fastigheten i Thailand tillex
"vi är inskrivna och har fri sjukvård i båda länderna, i Thailand har vi ju dessutom anställda, vi har släkt och vänner i båda länderna o.s.v, då blir man deltidsboende på två platser" Är det så att du driver en verksamhet tillsammans med din hustru och att ni båda är registrerade ägare till denna , Får inte ihop detta
Jag köper inte hans förklaring. Vara skriven i två länder samtidigt? Knappast troligt. Gratis sjukvård i båda länderna? Heller inte troligt.

Ja du, du vet en hel del. En annan har 36 000 bht, klarar mig jätte bra, kan även spara en hel del av de pengarna.
Jag sa inget om att inte klara sig bra. Jag påpekade vad han jämförde med. Sen råkar jag ju veta hur mycket en pension är i Sverige om man har tjänstepension. Du kanske inte vet det? Bor du här som pensionär?

Hej

Än så länge är det inget krav och vi har ju redan nu tillgång till fri sjukvård, mediciner och tandvård i Thailand, så det känns ju lite onödigt.

Men som Svensk har man väl ett behov av att skydda sig och både jag, frugan och lillpojken är tilläggsförsäkrade i Sverige efter dom 45 dagarna, att vi får fri sjukvård, medicin och tandvård lokalt är ju ingen garanti för att allt blir gratis vid en riktigt svår operaråtion eller olycka när man förs över till något annat stort sjukhus långt härifrån.

Mvh isan lover
Varför har du dubbla försäkringar om det räcker med en? Jag köper inte dina förklaringar. Dom går inte ihop för fem öre.

Jag sa inget om att inte klara sig bra. Jag påpekade vad han jämförde med. Sen råkar jag ju veta hur mycket en pension är i Sverige om man har tjänstepension. Du kanske inte vet det? Bor du här som pensionär?
Har inte bott här så länge, endast tio år, med ettårs visa o tolv tusen kr i pension minus skatt.

O
Jag kommer enligt min pension.se att få 10.800 kr brutto i pension, detta om 11 år, kommer jag klara mig?

Inget kapital, men sparade pengar under denna tiden.
Kan ju arbeta en del svart.
Nej du behöver mer , men dina svarta pengar får väl täcka upp

Liknande trådar

A
Svar
126
Visningar
10 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp