Extremvärme ökande problem

Khuntan

Forumräv
Jag själv störs mycket av den höga värmen och luftfuktigheten och sökt lite på vad man kan göra. Verkar som man utsätter sig för en del risker tyvärr som inte går att undvika.

http://www.lakartidningen.se/Klinik...me-ett-okande-problem-for-globala-folkhalsan/

Jag spenderar mer och mer tid i skuggan och aircon så som de flesta Thailändare som har möjlighet tidigare arbetade jag ute i solen. Vi är alla olika men frågan är hur hälsosamt är det. Har besökt Sverige några få gånger sedan jag flyttade hitt och alltid reflekterat över hur mycke piggare jag varit i Sverige sover bättre går längre promenader obehindrat maten smakar bättre. Men ändå varje gång längtar jag hitt igen till värmen de första månaderna fungerar bra men efter ett tag känns det som om kroppen blir ur lakad och utmattad.

I Spanien tar man en siesta har funderat på om det skulle vara lösningen för mig. Sova mellan 12 och 4 varje dag. Vinsten skulle vara att man skulle kunna följa svensk TV men den har jag aldrig sett på.

Jag själv störs mycket av den höga värmen och luftfuktigheten och sökt lite på vad man kan göra. Verkar som man utsätter sig för en del risker tyvärr som inte går att undvika.

http://www.lakartidningen.se/Klinik...me-ett-okande-problem-for-globala-folkhalsan/

Jag spenderar mer och mer tid i skuggan och aircon så som de flesta Thailändare som har möjlighet tidigare arbetade jag ute i solen. Vi är alla olika men frågan är hur hälsosamt är det. Har besökt Sverige några få gånger sedan jag flyttade hitt och alltid reflekterat över hur mycke piggare jag varit i Sverige sover bättre går längre promenader obehindrat maten smakar bättre. Men ändå varje gång längtar jag hitt igen till värmen de första månaderna fungerar bra men efter ett tag känns det som om kroppen blir ur lakad och utmattad.

I Spanien tar man en siesta har funderat på om det skulle vara lösningen för mig. Sova mellan 12 och 4 varje dag. Vinsten skulle vara att man skulle kunna följa svensk TV men den har jag aldrig sett på.
Jag går upp runt 06:00 försöker ha det mesta fixat till 12:00 sen tar jag en siesta i mitt läsrum läser lite och slumrar till 14:20 sen kör och hämtar pöjken, kanske lite shopping av mat och sen hem. Brukar ha rätt mycket överskottsenergi och fixa många saker på en gng så kanske skall testa siesta jag har det.
Temperaturen och luftfuktigheten har vart den bästa jag upplevt på många år i Pattaya, vart helt perfekt.
Sen så är det La Nina i år var 2011 sist och vi minns översvämningarna då.
Varnas redan för extremväder då lilla syster vädret börjar denna månaden och kan bli riktigt illa i norr kommande månade och i Bangkok om 1 månad om La Nina håller sitt löfte och blir den värsta någonsin.

Senast redigerad av en moderator:
Jag går upp runt 06:00 försöker ha det mesta fixat till 12:00 sen tar jag en siesta i mitt läsrum läser lite och slumrar till 14:20 sen kör och hämtar pöjken, kanske lite shopping av mat och sen hem. Brukar ha rätt mycket överskottsenergi och fixa många saker på en gng så kanske skall testa siesta jag har det.

Att just bara gå in och sätta mig gör jag av naturliga själ men det känns på någotvis som att bara döda tiden. Det jag mera är ute efter är just den där energien och effektiviteten som försvinner i värmen. Tempen går ju aldrig riktigt ned konstant över 27-29 grader när det är som kallast.

Att just bara gå in och sätta mig gör jag av naturliga själ men det känns på någotvis som att bara döda tiden. Det jag mera är ute efter är just den där energien och effektiviteten som försvinner i värmen. Tempen går ju aldrig riktigt ned konstant över 27-29 grader när det är som kallast.
Ööööh menar du nu eller medel årstemp, lite otydlig där.
Som sagt lite förvånad här nere och haft perfekta väder och temp förhållande i 2 veckor, men blötast här nere brukar ju bli Oktober.
Var tvungen att gå ut och vattna träd och gräs igår.

Runt 28 grader som varmast är behagligt. Tycker att när det går över 30 -32 blir det för jobbigt. Tror nog många som har några år här förstår vad jag menar. Jag trodde aldrig att jag skulle klaga på värmen men så är det efter några år verkar det som kroppen tar stryk. Man ser ju stor skillnad också på hur utläningar exponerar sig samt klagar på både värme och sol beroende på hur länge de varit här. Att gå runt och svetas år efter år kan ju inte vara ett bra tillstånd för kroppen. Men det kanske är olika hur bra vi tål värmen också men de första åren var värmen aldrig något problem.

Runt 28 grader som varmast är behagligt. Tycker att när det går över 30 -32 blir det för jobbigt. Tror nog många som har några år här förstår vad jag menar. Jag trodde aldrig att jag skulle klaga på värmen men så är det efter några år verkar det som kroppen tar stryk. Man ser ju stor skillnad också på hur utläningar exponerar sig samt klagar på både värme och sol beroende på hur länge de varit här. Att gå runt och svetas år efter år kan ju inte vara ett bra tillstånd för kroppen. Men det kanske är olika hur bra vi tål värmen också men de första åren var värmen aldrig något problem.

Om man är överviktig får man normalt jobbigare i värmen. Jag säger inte att ni är feta bara att det är skillnad ;)
Talar av egen erfarenhet :)

Ja, jag tillhör också dem som inte är så förtjust i den tropiska kvava värmen. I Thailand blåser det väldigt lite förutom från april-november, men under den så kallade kalla årstiden är det många gånger helt vindstilla och en sol från rätt upp bara eldar på. Trivs faktiskt bättre under den varma perioden April-maj-juni då det fläktar på bra, i alla fall i Ban Phe med omnejd, just denna vindstillhet med tryckande värme har jag svårt för.

Vet ju många som kommer från sydostasien och som bosatt sig här som uppskattar våra växlingar och att inte ständigt denna hetta som finns i deras hemländer.

Nu de senaste veckan har vi i Sverige haft en värme som påminner mig om min ungdom, hög, klar och torr luft men varmt 25-26 grader, perfekt, den sortens värme har jag inte upplevt på många år. Sverige börjar mer och mer få tropiska somrar och detta uppskattar jag inte, men torr luft samt hög luft och varmt är fantastiskt.

Var en tur till Smygehuk i lördags, fantastiskt väder precis en sommardag från min ungdom. Ja vet inte heller om det blir Thailand när jag går i pension, vi får se, finns ju faktiskt alternativ, så viktigt är inte Thailand för mig i alla fall.:)

Helt riktigt kommer att flytta till ett svalare och mer hälsosamt klimat.

Det kan nog vara så att tropikerna inte är din grej, men det kan också vara för lite fokus på fysisk aktivitet. :) Det är ju definitivt inte det första man tänker på att dra igång med träning när man redan känner sig alltför varm, men det är viktigt för hälsan. ;)

Det är bra att du inte klamrar dig fast och låser dig vid att det måste bli Thailand till vilket pris som hellst iaf, tycker jag. :)

Jo men det är som jag skrev i mitt svar längre upp, det är inte värmen i sig utan den höga kvalmiga luftfuktigheten som är problemet. Jag har ju varit i medelhavet och där är det en helt annan luft torr hög luft. Kommer ihåg Grekland 36 grader inga problem men Thailands 30 kan vara mer jobbig just för att det blåser ju fan aldrig, det fläktar ju nästan aldrig, mer än då under den varma årstiden och regnperioden.

Faktum är att jag har aldrig upplevt så vindstilla som i Thailand, släpper du ett dunfjäder så går den spikrakt ner i backen.:)

Augusti-september tycker jag är okey i Thailand samt april-maj och juni men december-januari och februari ingen vind och en gassande sol från zenit, nä det är inte min grej.

Intressant tråd som vi alla skulle bry oss om. Hälsan är viktigast naturligtvis, när man far illa bör man tänka om.
Personligen får jag uppleva temperaturer uppemot 45 grader . när jag är i Buriramområdet, maj, juni, det är på gränsen till olidligt. Då saknar jag havet, med dess svalkande bris. Så @Lyco du har det gott i Ban Phe.
Ett annat problem som gäller här i Sverige är att grundvattennivån är extrem låg just nu.
Det måste falla dubbelt så mycket nederbörd i höst/vinter som normalt, om det ska va normalt nästa vår/sommar.
Så visst är det extremt.

Faktum är att jag har aldrig upplevt så vindstilla som i Thailand, släpper du ett dunfjäder så går den spikrakt ner i backen.:)

Ja, det är nog inte så blåsigt på många ställen i Thailand, men i dina krokar tycker jag att det har fläktat ganska lagom alltid då jag varit där faktiskt. :)

Fuktigheten har jag lite blandade känslor inför. Tycker det är skönt för kroppen på sätt och vis samtidigt som det ofta kan göra att det känns som att värmen tränger sig på i överkant :).

Blåser lite lätt och t.o.m mer som oftast i Pattaya är min erfarenhet.
Luftfuktigheten gör mig bättre mående än i riktigt varmt väder i sverige.

Ja, det är nog inte så blåsigt på många ställen i Thailand, men i dina krokar tycker jag att det har fläktat ganska lagom alltid då jag varit där faktiskt. :)

Fuktigheten har jag lite blandade känslor inför. Tycker det är skönt för kroppen på sätt och vis samtidigt som det ofta kan göra att det känns som att värmen tränger sig på i överkant :).

Jo är du ute vid havet är det okey men kommer du lite in på land, så är det många gånger helt vindstilla, speciellt framåt sen eftermiddag. Speciellt då under den tid jag nämnde, december-januari och februari. Sen i mitten på mars börjar det fläkta mer.:)

Sen att kanske gästspela någon gång då och då på olika platser så kan det ju hända att det jsut då fläktade, men stanna en längre tid kanske 2 månader eller så kommer du att märka skillnad.

Men nere vid havet är det skönt. Ban Phe ligger ju i en bukt och i denna bukt är det som i sel många gånger. Som jag sa Koh Samet blåser faktiskt väldigt lite fast det ligger mitt ute i vattnet, där är också nästan som i sel.

Jo det är klart att det är skönt med värme, men det blir bara för mycket ibland.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0