Hej
Det verkar vara flera som spekulerar och drar egna slutsatser av den fria vård som erbjuds på landet, i vårt fall gick det till så här efter det att TRT införde fri vård via sin sjukvårdsreform på tidigt 2000 tal.
Alla hus i byarna och dom som var skrivna där registrerades på vår vårdcentral, där upprättade man en pärm för varje hus, vår pärm har nr. 214, i pärmen står alla boende på fastigheten och det är denna man använder när man behandlar folk, skriver ut medicin eller remitterar vidare.
I vårt fall blev det en överraskning för oss, vi kom till vårdcentralen i ett ärende och då tog dom fram denna pärm som inte hade funnits tidigare, här tog dom fram min sida i den, jag hade fått en spik genom foten, det blev rengöring, jod på såret och en stelkrampsspruta, när vi skulle gå ville vi betala, nej det är gratis sa dom.
Vi stod på oss eftersom vi visste att vårdcentralen inte har så mycket pengar och resurser, nej om ni börjar betala när det ska vara gratis kanske andra som har råd får göra det också, så inga pengar vill vi ha.
Jag undrade om dom hade någon kaffekassa eller liknande vi kunde lägga pengar i men även detta erbjudande avslogs, det är gratis för alla boende var svaret.
På den vägen är det, om detta kan ju andra Svenskar tycka vad dom vill, men uttrycket Thailand är ju Thailand gäller väl här också, så det är nog bara att gilla läget och ta seden dit man kommer.
Mvh isan lover