Problem med visum till Sverige från thailand

Själv tycker jag nog att om man har möjlighet så är det inte dumt, än så länge, att flytta till Sverige först och skaffa ett PUT eller svenskt pass innan man flyttar till Thailand om man nu inte är helt 110% säker på att det är för gott. Då har man möjligheten att flytta tillbaka om det skiter sig i Thailand utan några större problem.

Det ger även fru/flickvän en inblick i hur hon trivs i Sverige, ett nytt språk och lite arbetslivserfarenhet som säkerligen inte skadar när hon är tillbaka i Thailand.

Nu har alla olika förutsättningar och en del har jobb eller inkomst som inte påverkas något större av vilket land de bor i och då behöver man kanske fundera mindre över det. Eller så finns möjligheten att gå som hemmaman och frugan drar in pengar då kan man också slappna av lite mer :)
Ända sedan vi träffades så har vi ej haft några planer på att bo i Sverige och vi har bestämt att vi flyttar i November detta år, vi kommer satsa på ett eget företag, skulle det visa sig att det inte räcker så har vi kontakter där nere som mer än gärna anställer. Så får hoppas på det bästa :) Har du någon erfarenhet av att bo i Thailand? =)

Men snälla. Sverige måste väl vara ett av världens mest öppna land. Det bara strömmar in folk. Bosätta dig i Thailand, då ska du få se hur mycket dom bryr sig om dig. Dina pengar är nog välkomna. Jag har inte haft några problem med MIG i Sverige. Min fru blev svensk medborgare efter ca 5 år, får äga mark i Sverige, får rösta mm. Vad tror du att du har för rättigheter i Thailand efter 5 år? På sin höjd får du äga din moppe. Jag klankar inte ned på det thailändska systemet. Vi borde anamma lite av det i Sverige. Tycker bara inte att man skall tro att det alltid är grönare på andra sidan.
Jag var lite irriterad igår så jag skrev av mig lite. :) Hon har varit i Sverige ca 6 månader och vi är inte intresserade av att bosätta oss här. Sen så är jag lite rädd för hur utvecklingen av rasism ökar i Sverige. Det är nog lättare för mig att bli accepterad i Thailand än vad det är för henne i Sverige. Sen så tycker jag att det är tråkigt att många ser ner på Thailändskor och även andra med utländskt ursprung här i Sverige.
Sen så kan det vara skönt med ett miljöbyte, det är dags att testa något nytt. Man kan inte gömma sig i Sverige hela livet :)

Ända sedan vi träffades så har vi ej haft några planer på att bo i Sverige och vi har bestämt att vi flyttar i November detta år, vi kommer satsa på ett eget företag, skulle det visa sig att det inte räcker så har vi kontakter där nere som mer än gärna anställer. Så får hoppas på det bästa :) Har du någon erfarenhet av att bo i Thailand? =)

Nej jag åker bara någon månad åt gången. Även om tjejen vill att vi flyttar ner så har vi sagt att vi bor i Sverige i några år så att hon får en bra jämförelse och se hur hon trivs. Blir dessutom i så fall enklare för oss om vi skulle flytta ner när hon har svenskt pass att i framtiden flytta tillbaka utan att behöva gå igenom någon process.

Men vem vet hur framtiden ser ut. Själv tycker jag att både Sverige och Thailand verkar lite osäkra just i dagsläget och hur det ser ut om några år vet nog inte ens de som styr länderna ;)

Hoppas att det går bra för er och att företaget och allt runtomkring flyter på bra! :)

Jag var lite irriterad igår så jag skrev av mig lite. :) Hon har varit i Sverige ca 6 månader och vi är inte intresserade av att bosätta oss här. Sen så är jag lite rädd för hur utvecklingen av rasism ökar i Sverige. Det är nog lättare för mig att bli accepterad i Thailand än vad det är för henne i Sverige. Sen så tycker jag att det är tråkigt att många ser ner på Thailändskor och även andra med utländskt ursprung här i Sverige.
Sen så kan det vara skönt med ett miljöbyte, det är dags att testa något nytt. Man kan inte gömma sig i Sverige hela livet :)

Ja helt okej. Om rasismen ökar i Sverige så beror det inte på några thailändare som kommer hit. Om den ökar så är det av en helt annan anledning ;)
Det är minst lika många som kan se ned på din partner i Thailand som i Sverige. Man brukar tala om den svenska avundsjukan. Den thailändska versionen är inte sämre den. Min fru har jobbat både i Thailand och Sverige. Hon känner sig bra mycket mer respekterad i Sverige speciellt med tanke på att hon jobbar som lokalvårdare. Jobba som lokalvårdare i Thailand så kommer du få känna på när folk ser ned på dig.
Lite beroende på vad du sysslar med så blir det svårt för dig att jobba lagligt i Thailand. I Sverige krävs ”endast” UT (arbetstillstånd brukar ingå).
Det är klart att ni skall testa på ett liv i Thailand. Ibland låter det som att det är ett paradis hela tiden att bo där bara för att det var det då man var på semester i två veckor. När semestern är slut och vardagen kryper på en gäller det att ha en lösning/plan. Detta gäller ju var man än tänkt att bosätta sig.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar