Problem med visum till Sverige från thailand

Jag ställer självklart upp med den hjälp jag kan ge, när och om det behövs.
Kul om vi kan ställa upp och bidra med lite fakta och kunskap. Inte bara hörsägen från någon som "tror sig veta"..
Innan fanns det en konsult inom migration på TS, som svarade på frågor just angående allas frågor för sina tjejer/killar från Thailand. Men han slutade svara. Han ville ju ha fett betalt för att hjälpa folk. Typ 3000 kr för varje konsult uppdrag. Inom TS kopierade han bara in senaste nyheter. Så nu är det ingen annan, än frivilliga på forumet som vill svara på frågor. Hoppas att vi alla kan bidra med kunskap utan betalning.. Ingen reklam mm..
Bara av välvilja..
mvh
PEPSI

Kul om vi kan ställa upp och bidra med lite fakta och kunskap. Inte bara hörsägen från någon som "tror sig veta"..
Innan fanns det en konsult inom migration på TS, som svarade på frågor just angående allas frågor för sina tjejer/killar från Thailand. Men han slutade svara. Han ville ju ha fett betalt för att hjälpa folk. Typ 3000 kr för varje konsult uppdrag. Inom TS kopierade han bara in senaste nyheter. Så nu är det ingen annan, än frivilliga på forumet som vill svara på frågor. Hoppas att vi alla kan bidra med kunskap utan betalning.. Ingen reklam mm..
Bara av välvilja..
mvh
PEPSI
Gissar det är Thaikonsult det handlar om. Han var mycket aktiv förr.
Försöker han leva på detta förstår jag fullt om han inte besvarar gratisfrågor numera. Det skulle vara som att slå undan sina egna ben.
Förr hjälpte det säkert för att göra honom känd, men den tiden torde vara över.
Jag lever permanent i Thailand numera så för mig gäller thaitid om jag inte har svårt sova, då kan jag vara med längre tid.

Gissar det är Thaikonsult det handlar om. Han var mycket aktiv förr.
Försöker han leva på detta förstår jag fullt om han inte besvarar gratisfrågor numera. Det skulle vara som att slå undan sina egna ben.
Förr hjälpte det säkert för att göra honom känd, men den tiden torde vara över.
Jag lever permanent i Thailand numera så för mig gäller thaitid om jag inte har svårt sova, då kan jag vara med längre tid.
Pengarna styr... :wai:

Karenstiden är 90 dagar när det gäller visum enligt viseringskodexen. Blanda inte ihop regelverken för visum och uppehållstillstånd för besök. Är ni osäkra så fråga ambassaden så slipper ni lyssna på spekulationer.

Thaikonsult tar 2.900 kr för visum fullservice. Då ingår att skriva ansökan, ledsagning i Bangkok, fri support, försäkring och att vi även skriver förlängningsansökan. Vill man enbart att vi skriven ansökningshandlingarna så tar vi enbart 750 kr inklusive fri support.

Roffe på Thaikonsult svarar i telefon om han är ledig och inte upptagen av domstolar, Migrationsverk eller av andra kunder. Thaikonsult har även mejl, Line och medarbetare i Thailand som finns tillgängliga.

Med vänlig hälsning Roffe på Thaikonsult

;

Hej
Pepsi och PeterSfa ni har bra koll på vad som gäller med olika visum och uppehåll till Sverige.
Träffade en tjej december 2016 på nätet, träffade henne första gången februari 2017 i några veckor, flyttade ner till Thailand maj 2017 och tänker nu flytta hem december 2018. Under denna tiden har skattemyndigheten tvångsutskrivit mig men har lägenhet och mitt gamla arbete när jag kommer tillbaka. Tjejen vill ju följa med mig till Sverige men går ju inte förrän jag själv har skrivit in mig på skattekontoret, skrivit under ett nytt anställningskontrakt och hyresavtal på den nya lägenheten. Hur gör jag nu lättas för att få henne till Sverige när alla mina papper är färdiga. Skall jag börja med att ta dit henne på ett turistvisa på 3 månader och hon sedan åker hem och söker uppehållstillstånd. Ni kan ju detta så tacksam för ett svar.
Bosse

Många söker uppehållstillstånd först och skaffar visum till tjejen efter att ansökan om uppehållstillstånd lämnats in. Då kan tjejen vara i Sverige på besök under en del av handläggningstiden.
Med vänlig hälsning Thaikonsult

Karenstiden är 90 dagar när det gäller visum enligt viseringskodexen. Blanda inte ihop regelverken för visum och uppehållstillstånd för besök. Är ni osäkra så fråga ambassaden så slipper ni lyssna på spekulationer.

Thaikonsult tar 2.900 kr för visum fullservice. Då ingår att skriva ansökan, ledsagning i Bangkok, fri support, försäkring och att vi även skriver förlängningsansökan. Vill man enbart att vi skriven ansökningshandlingarna så tar vi enbart 750 kr inklusive fri support.

Roffe på Thaikonsult svarar i telefon om han är ledig och inte upptagen av domstolar, Migrationsverk eller av andra kunder. Thaikonsult har även mejl, Line och medarbetare i Thailand som finns tillgängliga.

;
Tack för den genomtänkta reklamen och dina pris uppgifter!! Kul när det är någon driftig företagare som marknadsför sig på TS.. Gratis!!

Till er alla andra, så kan ni göra mycket själv. Och det finns många andra agenter och konsulter som kan hjälpa er. Klart att ni inte skall lyssna på spekulationer. Det jag och PeterSfa har delgett är inga spekulationer utan fakta. Vi har varit noga med att inte köra på med alla dessa hörsägen mm. Men det är just det som agenter och konsulter tjänar pengar på. Er osäkerhet. OBS! Oavsett vad så måste ni sammanställa alla uppgifter som behövs. Innan någon "Hjälper" er.

Hej! Du har rätt i ditt tänk. Ett Visum ansöks på den svenska ambassaden i Thailand. Det gäller som sagts innan i 90 dagar under en 180 dagars period.. Ca 3 månader under 6 månader. Har man däremot önskan om att stanna längre än 3 månader, så skall man som du säger ansöka om en förlängning som blir ett uppehållstillstånd för besök. Detta skall inte blandas ihop med UT, PUT eller TUT. Helt andra saker.
För att förlänga sin vistelsetid i Sverige skall man ange goda skäl för det. Normalt 90 dagars förlängning. Jag har själv gjort det för antal år sedan. Nya papper skall skickas in till MIG. Därefter måste din tjej stanna i 3 månader i Thailand innan man ansöker om VISA eller uppehållstillstånd för besök igen. MEN!! Om din tjej vill komma och bo med dig och få UT, Då kan ni räkna med ca 12-14 månaders handläggning om ni har otur, beroende på MIG.
Vad nämnts innan var inte en fråga om VISA enbart. Utan för att få vara i Sverige på lång tid, om jag inte missuppfattat det.
Att rabbla Schengenavtal kan bli lite fel information. Då kopierar man bara info från MIG's hemsidor. Man kan ha uppehållstillstånd för besök i Sverige mer än 3 månader, men det innebär inte att man får åka till andra länder inom Schengenavtalet. Jag har haft det dialogen med jurist på MIG. Hon fick inte ens åka till Danmark efter 3 månaders VISA, med förlängning via MIG , "Uppehållstillstånd för besök". Det gäller då bara i Sverige.
Men kul om fler har mer information och är lite juridiskt insatta.. Kul om någon delar med sig utan att kopiera från hemsidor..
Glad att PeterSfa delade med sig av sin "juridiska kunskap".. :wai::wai:

mvh
Pepsi

Det kan bli mycket värre än det !
Vi skickade ansökan om uppehållstillstånd den 1. Mars 2017, och vi väntar fortfarende !

Har ringat till Migrationsverket några gånger dom senaste månader:
Just nu är det många som ringar, bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla försök igen senare...... samtal slut !
Har ingen aning om, varför det tar så lång tid, har dom sagt upp alla handläggare kanske ?

Det är långa handläggningstider hos Migrationsverket nu och det kan dröja upp till 2 år före Migrationsverket meddelar ett beslut. Ibland behöver de även intervjua den svenska personen och då drar handläggningen ut på tiden.

Det kan bli mycket värre än det !
Vi skickade ansökan om uppehållstillstånd den 1. Mars 2017, och vi väntar fortfarende !

Har ringat till Migrationsverket några gånger dom senaste månader:
Just nu är det många som ringar, bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla försök igen senare...... samtal slut !
Har ingen aning om, varför det tar så lång tid, har dom sagt upp alla handläggare kanske ?
Kan bara återge info från nyheterna tidigare. Efter den stora migrations vågen 2015 lagt sig så var det tydligen ett par tusen handläggare på migrationsverket som fick sparken. Man skulle spara pengar. Det fanns inte så stort behov av handläggare längre.
Men vad jag har erfarenhet av via vänner som ansökt om UT, så är handläggningstiden nu runt 12-14 månader. Alltså längre än under migrations strömmen.. En Thai vän fick sitt UT för ett tag sedan. 14 månaders väntan..

Det är långa handläggningstider hos Migrationsverket nu och det kan dröja upp till 2 år före Migrationsverket meddelar ett beslut. Ibland behöver de även intervjua den svenska personen och då drar handläggningen ut på tiden.

Det du skriver är inget nytt, det vet säkert alla, som har haft ett ärende hos Migrationsverket !

Och man kan inte kalla det för "handläggningstider" !
En handläggning tar ju inte två år, kan närmare i många fall klaras på en dag.!
Det är väntetid, och enligt lagen ska man få vänta max 9 månader !

Handläggningstiderna varierar en del men enligt Migrationsverket egen statistik så ligger genomsnittet på 16-20 månader för ett ärende där det inte krävs någon intervju från den svenska personen. Hälften av ärendena har då en kortare handläggningstid och den andra halvan en längre. Nu är detta inräknat ansökningar från Thailändska medborgare.

Justitieombudsmannen har haft uppe de långa handläggningstiderna för utredning och konstaterat att problemet finns hos våra politiska makthavare som inte vill skjuta till med resurser.

Hej
Pepsi och PeterSfa ni har bra koll på vad som gäller med olika visum och uppehåll till Sverige.
Träffade en tjej december 2016 på nätet, träffade henne första gången februari 2017 i några veckor, flyttade ner till Thailand maj 2017 och tänker nu flytta hem december 2018. Under denna tiden har skattemyndigheten tvångsutskrivit mig men har lägenhet och mitt gamla arbete när jag kommer tillbaka. Tjejen vill ju följa med mig till Sverige men går ju inte förrän jag själv har skrivit in mig på skattekontoret, skrivit under ett nytt anställningskontrakt och hyresavtal på den nya lägenheten. Hur gör jag nu lättas för att få henne till Sverige när alla mina papper är färdiga. Skall jag börja med att ta dit henne på ett turistvisa på 3 månader och hon sedan åker hem och söker uppehållstillstånd. Ni kan ju detta så tacksam för ett svar.
Bosse
Thaikonsult gav ett bra råd för att tjejen skall komma upp snabbt initialt.
Att ni varit sambo under en tid är fördel. Att du har jobb och bostad är också fördel, speciellt om du tänkt dig vara garant för henne.
Har hon egen ekonomi minskar det kravet på dig.
Din folkbokföring behöver rättas till, men om du har bank-id så borde det vara ett jobb som tar minuter i anspråk.
Det finns exempel på personer som fått uppehållstillstånd utan att först visat vandel genom VISA resa. En nära bekant som varit bosatt i Dubai gifte sig där. När han reste hem sökte de uppehållstillstånd och fick det godkänt på fyra månader.

Senast ändrad:
Handläggningstiderna varierar en del men enligt Migrationsverket egen statistik så ligger genomsnittet på 16-20 månader för ett ärende där det inte krävs någon intervju från den svenska personen. Hälften av ärendena har då en kortare handläggningstid och den andra halvan en längre. Nu är detta inräknat ansökningar från Thailändska medborgare.

Justitieombudsmannen har haft uppe de långa handläggningstiderna för utredning och konstaterat att problemet finns hos våra politiska makthavare som inte vill skjuta till med resurser.

Det är inte helt rätt, det du skriver!

"Migrationsverket bedömer i sin senaste prognos från oktober att handläggningstiderna i anknytningsärenden ska kunna nå de förordningsstadgade handläggningstiderna på 9 månader under andra halvåret 2018. "

Läs själva:
De långa handläggningstiderna för anhöriginvandring Svar på skriftlig fråga 2017/18:362 Statsrådet Heléne Fritzon (S) - Riksdagen

Tack för den genomtänkta reklamen och dina pris uppgifter!! Kul när det är någon driftig företagare som marknadsför sig på TS.. Gratis!!

Till er alla andra, så kan ni göra mycket själv. Och det finns många andra agenter och konsulter som kan hjälpa er. Klart att ni inte skall lyssna på spekulationer. Det jag och PeterSfa har delgett är inga spekulationer utan fakta. Vi har varit noga med att inte köra på med alla dessa hörsägen mm. Men det är just det som agenter och konsulter tjänar pengar på. Er osäkerhet. OBS! Oavsett vad så måste ni sammanställa alla uppgifter som behövs. Innan någon "Hjälper" er.
Du har inte en aning om vem som har överenskommelser om marknadsföring på TS eller inte, det är Admins ensak. Om hon anser det vara befogat stänger hon av alt raderar inlägg som är otillåtna, var säker på det.

Fick svar från skatteverket att jag måste in personligen till ett skattekontor och visa upp id för att bli folkbokförd igen, har den personen fel som jag pratade med?

Det är inte helt rätt, det du skriver!

"Migrationsverket bedömer i sin senaste prognos från oktober att handläggningstiderna i anknytningsärenden ska kunna nå de förordningsstadgade handläggningstiderna på 9 månader under andra halvåret 2018. "

Läs själva:
De långa handläggningstiderna för anhöriginvandring Svar på skriftlig fråga 2017/18:362 Statsrådet Heléne Fritzon (S) - Riksdagen
Verkligheten är en annan har det visat sig. Generaldirektören har också lovat bot och bättring men inget har hänt.

Fick svar från skatteverket att jag måste in personligen till ett skattekontor och visa upp id för att bli folkbokförd igen, har den personen fel som jag pratade med?
Det har jag svårare uttala mig om då jag inte är helt insatt i folkbokföringen praxis. Har du provat logga in hos dem med bank-id och använt deras e-tjänst för att anmäla adress?

För att återgå till behovet av konsulter så brukar detta ge sig självt. Duktiga konsulter får många jobb. Mindre duktiga konsulter får mindre jobb. Sedan är det upp till var och en att fatta beslut om de vill anlita en konsult eller inte. En del människor klarar galant att skriva ansökningar medan andra vill ha hjälp med detta. Jag tycker att var och en ska avgöra detta själv.

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0