Hej! Du har rätt i ditt tänk. Ett Visum ansöks på den svenska ambassaden i Thailand. Det gäller som sagts innan i 90 dagar under en 180 dagars period.. Ca 3 månader under 6 månader. Har man däremot önskan om att stanna längre än 3 månader, så skall man som du säger ansöka om en förlängning som blir ett uppehållstillstånd för besök. Detta skall inte blandas ihop med UT, PUT eller TUT. Helt andra saker.
För att förlänga sin vistelsetid i Sverige skall man ange goda skäl för det. Normalt 90 dagars förlängning. Jag har själv gjort det för antal år sedan. Nya papper skall skickas in till MIG. Därefter måste din tjej stanna i 3 månader i Thailand innan man ansöker om VISA eller uppehållstillstånd för besök igen. MEN!!
Om din tjej vill komma och bo med dig och få UT, Då kan ni räkna med ca 12-14 månaders handläggning om ni har otur, beroende på MIG.
Vad nämnts innan var inte en fråga om VISA enbart. Utan för att få vara i Sverige på lång tid, om jag inte missuppfattat det.
Att rabbla Schengenavtal kan bli lite fel information. Då kopierar man bara info från MIG's hemsidor. Man kan ha uppehållstillstånd för besök i Sverige mer än 3 månader, men det innebär inte att man får åka till andra länder inom Schengenavtalet. Jag har haft det dialogen med jurist på MIG. Hon fick inte ens åka till Danmark efter 3 månaders VISA, med förlängning via MIG , "Uppehållstillstånd för besök". Det gäller då bara i Sverige.
Men kul om fler har mer information och är lite juridiskt insatta.. Kul om någon delar med sig utan att kopiera från hemsidor..
Glad att PeterSfa delade med sig av sin "juridiska kunskap"..
mvh
Pepsi