Rätt och fel Farangs beteende i Thailand

 
Hej

Inom det privata näringslivet är det inte ovanligt alls att för tjänstemän i olika befattningar att övertiden ingår i månadslönen, om man sällan behöver jobba över är det ju en förmån, tvingas man jobba över mycket kan det bli en dålig affär.

Mvh isan lover
Det är inte så vanligt alls.
Brukar börja på nivå som avdelningschef som inte har kollektivavtal utan egna personliga avtal i sin befattningsbeskrivning.
Ofta ska dom vara tillgängliga på telefon efter jobbet och på sin fritid.
Rätt dåliga villkor.

Tre extra semesterdagar brukar vara för att låsa upp innan övriga börjar och stänga efter arbetstid. Kopiera upp olika listor.
Dessa får övertid för andra sysslor som alla andra med samma kollektivavtal för tjänstemän.
 
Det är inte så vanligt alls.
Brukar börja på nivå som avdelningschef som inte har kollektivavtal utan egna personliga avtal i sin befattningsbeskrivning.
Ofta ska dom vara tillgängliga på telefon efter jobbet och på sin fritid.
Rätt dåliga villkor.

Tre extra semesterdagar brukar vara för att låsa upp innan övriga börjar och stänga efter arbetstid. Kopiera upp olika listor.
Dessa får övertid för andra sysslor som alla andra med samma kollektivavtal för tjänstemän.
Hej

Har du jobbat på alla företag och koncerner i Sverige ?

Det här är saker som det beslutas om lokalt.

Mvh isan lover
 
Dina ord respekterades inte nån längre stund av fackpamparna på forumet.
Hej

Håller med det verkar finnas ett stort intresse för det här och dessutom bland flera medlemmar.

Men det är lite svårt att låta bli att svara när diskussionen fortsätter trots uppmaningen att hålla sig till ämnet i tråden..

Mvh isan lover
 
All arbetstid måste ändå registreras för de som har ett kollektivavtal med LO eller något fackförbund på tjänstemannasidan även om den ingår i lönen.

ATL är till för att skydda mot ohälsa och EU direktiv har på senare tid ersatt delar av lagen och kollektivavtal.
Jag har varit tjänsteman till stor del hela mitt yrkesverksamma liv, på den förra firman jag jobbade på hade vi bortförhandlad övertid som chefstjänsteman, men lönen höjdes med 30% och en vecka mer semester. Jag har jobbat 18 år på den firma jag är konsult på nu och har aldrig haft några problem med mitt tjänstemannafack för att jag arbetat för mycket utomlands. Den enda som någonsin nämnt något var min dåvarande chef när vi jobbade 80h veckor i ett par månader i Indien.
 
Jag har varit tjänsteman till stor del hela mitt yrkesverksamma liv, på den förra firman jag jobbade på hade vi bortförhandlad övertid som chefstjänsteman, men lönen höjdes med 30% och en vecka mer semester. Jag har jobbat 18 år på den firma jag är konsult på nu och har aldrig haft några problem med mitt tjänstemannafack för att jag arbetat för mycket utomlands. Den enda som någonsin nämnt något var min dåvarande chef när vi jobbade 80h veckor i ett par månader i Indien.
Precis, ATL gäller bara i Sverige och EUs arbetstidsdirektiv bara i EU länder.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp