Rätt och fel Farangs beteende i Thailand

Vad är idealiska förhållanden?
Frun brukar gnälla över att det är för varmt under den svenska sommaren. Hon verkar gilla höst- och vintertemperaturer bättre.
Stämmer precis, samma här. Det klagas väldeliga över värmen här under sommaren. När man påpekar att det är ännu varmare i Thailand så kommer svaret direkt, inte samma sak. Logiskt, nej men hon pratar om luftfuktigheten.

Stämmer precis, samma här. Det klagas väldeliga över värmen här under sommaren. När man påpekar att det är ännu varmare i Thailand så kommer svaret direkt, inte samma sak. Logiskt, nej men hon pratar om luftfuktigheten.
Nu hänger jag inte riktigt med. Att temperaturen är högre i Thailand är väl alla överens om men är inte även luftfuktigheten det ?

Det stämmer

Du som är både fysiker och med en rejäl klimat allmänbildning vet att luftfuktigheten är konstant mot temperatur.
Hög temperatur bär högre luftfuktighet men också en högre daggpunkt.
Så bildad är jag inte att jag inte ens är i närheten av att förstå vad du menar med ditt inlägg !! Däremot vet jag, av egen erfarenhet, att om man sitter i en varm bastu och pytsar på en skopa vatten på aggregatet så blir det varmare utan att temperaturen för den skull stiger. Snarare sjunker den lite grann men nog f-n blir det varmare !!

Så bildad är jag inte att jag inte ens är i närheten av att förstå vad du menar med ditt inlägg !! Däremot vet jag, av egen erfarenhet, att om man sitter i en varm bastu och pytsar på en skopa vatten på aggregatet så blir det varmare utan att temperaturen för den skull stiger. Snarare sjunker den lite grann men nog f-n blir det varmare !!
Då måste det enligt kurant ha blivit varmare i bastun då luftfuktigheten ökade......

Då måste det enligt kurant ha blivit varmare i bastun då luftfuktigheten ökade......
Torr luft isolerar (dålig på att överföra värme). Ökar du luftfuktigheten så får du "direktkontakt med bastuaggregatet". ;) Fast högre temperatur blir det naturligtvis inte.

Ett annat fenomen är att en riktigt hög luftfuktighet gör att din svett inte avdunstar och då kan vi inte kyla av oss. Är det inte rätt segt att torka tvätten på Phuket emellanåt- I Udon Thani gick det snabbt i vintras?

Om man stoppar ner en hand i kokande vatten, 100 grader C, och tror att det är jämförbart med att kliva in i en bastu med samma temperatur så har man nog sovit sig igenom ett par fysiklektioner i grundskolan som handlade om värme och temperatur.

Det finns arbetstidslagar om hur mycket övertid man får göra inom en tidsperiod.
Den sammanlagda arbetstiden (ordinarie arbetstid och övertid) får vara högst 48 timmar per vecka i genomsnitt under fyra månader och hur mycket man får ha i en kompbank.
Det beror på avtalet inom sin bransch.
Vanligt är 75-120 timmar som är taket.
Med 5 veckor semester och 3 veckor komptid kan man vara borta i 2 månader om arbetsgivaren godkänner det.
Det är olika vad gäller kompbank vi har 500h på det företag jag jobbar på. På det förra jobbet hade vi 250h som sagt det varierar från företag till företag. Nu har jag ingen kompbank alls då jag är konsult och bara betalt när jag är på jobb.

Du har säkert rätt, minnet sviker när man blir äldre.
Jag är i Malaysia just nu på jobb, bor visserligen på fastlandet men är på Penang nästan varje helg. Bara som information så är mer än 50% Malaj kineser i delstaten och majoriteten på ön är kineser. Däremot på jobbet och lägenhets hotellet där jag bor är det en stor del Bangladeshare inte så många riktiga indier.

Det finns arbetstidslagar om hur mycket övertid man får göra inom en tidsperiod.
Den sammanlagda arbetstiden (ordinarie arbetstid och övertid) får vara högst 48 timmar per vecka i genomsnitt under fyra månader och hur mycket man får ha i en kompbank.
Det beror på avtalet inom sin bransch.
Vanligt är 75-120 timmar som är taket.
Med 5 veckor semester och 3 veckor komptid kan man vara borta i 2 månader om arbetsgivaren godkänner det.

Ja, själv brukar jag runda reglerna som fackets representanter så högst älskar.
Att dessa fackliga herrar själv inte bryr sig om att följa lagar och regler är ju föga förvånande.

När jag sa upp mig från jobbet 2020 så skickade jag in uppsägningen i mars och sista lönen fick jag i augusti eller september.
Jag försökte att ha minst 300t i komp. och 6v semester att ta ut konstant.

Det är olika vad gäller kompbank vi har 500h på det företag jag jobbar på. På det förra jobbet hade vi 250h som sagt det varierar från företag till företag. Nu har jag ingen kompbank alls då jag är konsult och bara betalt när jag är på jobb.
Du jobbar inte i Sverige

Men att jobba som man själv vill går inte i Sverige.
Det är regler om nattvila, veckovila, max arbetade antal timmar per fyra veckor mm.
Max antal timmar övertid per år.

Senast ändrad:
Hej

Ja du helt rätt, hur mycket kompledigt man får ha i ex.vis en övrtidsbank är inte reglerat i någon nationell arbetstidslag, det är något fack och företag kommer överens om lokalt, dessutom tillåter många företag att man ligger minus 40-50 timmar också. När man tar ut ex.vis 250 timmar kompledigt ur kom en övertidsbank så försvinner ju övertiden och då kan ju dessa timmar göras igen under samma år och då fylla på övertidsbanken igen.

Sen ingår ju som sagt inte övertid som görs utomlands in i statistiken och påverkar då inte övertidstaket i Sverige, så utomlands kan man göra hur många övertidstimmar som helst på ett år utan att en enda timme registreras i Sverige, men även övertid intjänad utomlands går att spara i komp via övertidsbanken om man vill.

Sen finns det ju även företag som har flextid som också kan sparas i en separat tidbank, även här kan det röra sig om vevkor av ledighet, även här finns det också ofta möjlighet att lägga sig på minus 40 timmar, så här kan man beroende på sitt företags lokala regler få ihop 2-3 veckor ledigt.

En del företag har ju även en framförhandlad Arbetstidsförkortning och även denna tid samlas i något som heter AFK- tidbank, även här kan man samla ihop veckor av ledighet.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp