Rätt och fel Farangs beteende i Thailand

Du jobbar inte i Sverige

Men att jobba som man själv vill går inte i Sverige.
Det är regler om nattvila, veckovila, max arbetade antal timmar per fyra veckor mm.
Max antal timmar övertid per år.
Hej

Där har du både fel och rätt.

Visst finns det regler i Sverige men alla dessa regler upphör direkt även om du är anställd i Sverige bara du passerar gränsen på en tjänsteres.

Mvh isan lover

När man tar ut ex.vis 250 timmar kompledigt ur kom en övertidsbank så försvinner ju övertiden och då kan ju dessa timmar göras igen under samma år och då fylla på övertidsbanken igen.
Inte helt riktigt man ska bara kunna kvitta övertidstimmar från en fyra veckors period eller månad.

Sen är det skillnad på övertidstimmar och timmar man sparar.
Många får två timmar komp för en timmes övertidsarbete.

Inte helt lätt att skilja på övertid enligt lag och komptid.

Du jobbar inte i Sverige

Det är regler om nattvila, veckovila, max arbetade antal timmar per fyra veckor mm.
Jag var anställd av ett svenskt företag, och vi hade svenska regler när jag jobbade på kontoret i Sverige. Men de följdes inte när jag var ute på fält då kunde det bli 70-80 timmars vecka. Ofta 12 timmars dagar 7 dagar i veckan vid service jobb 3-4 veckor i rad. Men mer normalt 60h veckor vid längre montage.

Inte helt riktigt man ska bara kunna kvitta övertidstimmar från en fyra veckors period eller månad.

Sen är det skillnad på övertidstimmar och timmar man sparar.
Många får två timmar komp för en timmes övertidsarbete.

Inte helt lätt att skilja på övertid enligt lag och komptid.
Hej

Den regeln tillämpades inte överhuvudtaget i vår koncern, självklart kunde vi sätta in alla övertidstimmar oavsett hur många dom var. på en vecka eller månad.

Jag nämnde överhuvudtaget inte några ”sparade timmar” i mitt inlägg, någon sådan möjlighet hade vi inte överhuvudtaget i vår koncern.

Jag själv valde som sagt att sätta in övertiden och ta ut som ledighet, medans övertidsersättningen togs ut i pengar.

Sen hade vi övertid även på vår restid vilket inte alla företag har, ifrån det att man satte sig i taxin hemma, på flygplatsernas lounger och hela vägen i Busiess eller First Class, tills dess att man klev ur taxin och steg in på hotellrummet, det blev många timmar med några byten på vägen till destinationen. Ofta reste vi ut på söndag och började jobba på måndag morgon.

Sen kostade ju flygplanen flera hundratusen per dygn att ha stående på marken så det blev ofta jobb både kvällar och nätter när vi kom fram, med andra ord väldigt mycket att sätta in i övertidsbanken och ta ut som kompledigt.

Mvh isan lover

Jag var anställd av ett svenskt företag, och vi hade svenska regler när jag jobbade på kontoret i Sverige. Men de följdes inte när jag var ute på fält då kunde det bli 70-80 timmars vecka. Ofta 12 timmars dagar 7 dagar i veckan vid service jobb 3-4 veckor i rad. Men mer normalt 60h veckor vid längre montage.
Hej

Exakt samma upplägg som vi hade på vårt företag, det passade bra om man gillade att resa och tillbringa tid i Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Den regeln tillämpades inte överhuvudtaget i vår koncern, självklart kunde vi sätta in alla övertidstimmar oavsett hur många dom var. på en vecka eller månad.

Jag nämnde överhuvudtaget inte några ”sparade timmar” i mitt inlägg, någon sådan möjlighet hade vi inte överhuvudtaget i vår koncern.

Jag själv valde som sagt att sätta in övertiden och ta ut som ledighet, medans övertidsersättningen togs ut i pengar.

Sen hade vi övertid även på vår restid vilket inte alla företag har, ifrån det att man satte sig i taxin hemma, på flygplatsernas lounger och hela vägen i Busiess eller First Class, tills dess att man klev ur taxin och steg in på hotellrummet, det blev många timmar med några byten på vägen till destinationen. Ofta reste vi ut på söndag och började jobba på måndag morgon.

Sen kostade ju flygplanen flera hundratusen per dygn att ha stående på marken så det blev ofta jobb både kvällar och nätter när vi kom fram, med andra ord väldigt mycket att sätta in i övertidsbanken och ta ut som kompledigt.

Mvh isan lover
Vi pratar nog förbi varandra.

Vi sparade oftast två timmar per övertidstimme men vid uttag försvann bars en timme i registrerad övertid enligt lag inom perioden men två ur kompbanken.

ATL har många spärrar vad gäller kvittning.

Övertid enligt lag handlar bara om fysiska timmar och ackumuleras.

Man kan göra 100 timmar övertid på ett halvår innan sommaren och ha 200 timmar i komp.
Tar man ut 200 timmar komp i november blir det noll i kompbanken men 100 timmar övertid enligt lag finns kvar.

Dom fackliga begärde ut listor varje månad för att kontrollera att ATL följdes.

Rätt ofta fick vi påminna anställda att dom nått taket för fyra veckors perioden och neka till att jobba mer övertid eller ta ledigt en dag för att sänka veckoarbetstiden. Max 48 timmar per vecka i snitt i en fyra veckors period.

Vi pratar nog förbi varandra.

Vi sparade oftast två timmar per övertidstimme men vid uttag försvann bars en timme i registrerad övertid enligt lag inom perioden men två ur kompbanken.

ATL har många spärrar vad gäller kvittning.

Övertid enligt lag handlar bara om fysiska timmar och ackumuleras.

Man kan göra 100 timmar övertid på ett halvår innan sommaren och ha 200 timmar i komp.
Tar man ut 200 timmar komp i november blir det noll i kompbanken men 100 timmar övertid enligt lag finns kvar.

Dom fackliga begärde ut listor varje månad för att kontrollera att ATL följdes.

Rätt ofta fick vi påminna anställda att dom nått taket för fyra veckors perioden och neka till att jobba mer övertid eller ta ledigt en dag för att sänka veckoarbetstiden. Max 48 timmar per vecka i snitt i en fyra veckors period.
Hej

Ja när jag läser det du skriver får jag uppfattningen att det handlar om ett tjänstemanna avtal och förutsätter att inget arbete utomlands förekommer. Även tjänstemännen hos oss hade betydligt sämre avtal när det gällde övertid och restid m.m.

Men även om man bara skulle arbeta inom Sveriges gränser finns det ju goda möjligheter till dispenser ifrån övertidstak och gjorda timmar per vecka och månad

Alla svenska arbetstidslagar som finns upphör att gälla för en anställd på ett svenskt företag så fort denne passerar gränsen.

Mvh isan lover

Hej

Ja när jag läser det du skriver får jag uppfattningen att det handlar om ett tjänstemanna avtal och förutsätter att inget arbete utomlands förekommer. Även tjänstemännen hos oss hade betydligt sämre avtal när det gällde övertid och restid m.m.

Men även om man bara skulle arbeta inom Sveriges gränser finns det ju goda möjligheter till dispenser ifrån övertidstak och gjorda timmar per vecka och månad

Alla svenska arbetstidslagar upphör att gälla för en anställd på ett svenskt företag så fort denne passerar gränsen.

Mvh isan lover
Det handlar om arbetade timmar i Sverige och arbetstidslagen ATL är tydlig på det området.
ATL och Semesterlagen är tvingande och får inte förhandlas bort.

Dispenser är möjligt om facket godkänner det.
För vissa förbund är det en princip att inte bevilja dispenser och kräva fler anställda istället.

Finns avtal bland tjänstemän på chefsnivå att övertid ingår i månadslön.
Oftast ett sämre avtal och villkor.

Det handlar om arbetade timmar i Sverige och arbetstidslagen ATL är tydlig på det området.

För vissa förbund är det en princip att inte bevilja dispenser och kräva fler anställda istället.

Hej

Då pratar vi nog lite om olika saker, det finns ju hundratusentals anställda på svenska företag som även gör övertid på tjänsteresor och arbete utomlands periodvis, även dessa övertids timmar går ju att spara i en övertidsbank och det oavsett vad ATL säger.

Detta med vilka som har övertid som ingår i månadslönen är inte heller reglerat i lag utan är också något som respektive företag och fack förhandlar lokalt, så man behövde ex.vis inte alls vara chef för att få detta i vår koncern.

Men följden blev att om jag ex.vis reste med en tjänsteman till USA så hade jag övertid på all tid utöver mina 8.1 timmar, så tog resan ifrån hemmet till hotellet i USA 20 timmar hade jag 11.9 timmar övertid medans tjänstemmanen bara fick sin månadslön där övertid ingick.

Mvh isan lover

Detta med vilka som har övertid som ingår i månadslönen är inte heller reglerat i lag utan är också något som respektive företag och fack förhandlar lokalt, så man behövde ex.vis inte alls vara chef för att få detta i vår koncern.
All arbetstid måste ändå registreras för de som har ett kollektivavtal med LO eller något fackförbund på tjänstemannasidan även om den ingår i lönen.

ATL är till för att skydda mot ohälsa och EU direktiv har på senare tid ersatt delar av lagen och kollektivavtal.

Jag hade inte rätt till övertidsersättning men fick tre dagar extra semester. Allt enligt kollektivavtal och jag jobbade inte som chef.

Senast ändrad:
Du jobbar inte i Sverige

Det där facket ställer till med mycket jäkelskap.
När jag jobbat nästan 2200 timmar 1 år på 9 månader, helt frivilligt då blev det fart på facket med gnäll på min arbetsgivare men det var långt ifrån samma fart på facket när min arbetsplatsolycka hände 1993, så facket gick jag ur 1994 och A-kassa cirka 10 år senare

Det där facket ställer till med mycket jäkelskap.
När jag jobbat nästan 2200 timmar 1 år på 9 månader, helt frivilligt då blev det fart på facket med gnäll på min arbetsgivare men det var långt ifrån samma fart på facket när min arbetsplatsolycka hände 1993, så facket gick jag ur 1994 och A-kassa cirka 10 år senare
Ska man ha någon nytta av facket så ska man vara fackpamp! Se har högst lön, högst pension och andra förmåner. Sen jobbar de aldrig heller.

Rätt vanligt för lagbas, förstemän, förmän och liknande.

Brukar kallas förberedande och avslutande i avtalen som ersätts med just tre extra semesterdagar.
Hej

Inom det privata näringslivet är det inte ovanligt alls att för tjänstemän i olika befattningar att övertiden ingår i månadslönen, om man sällan behöver jobba över är det ju en förmån, tvingas man jobba över mycket kan det bli en dålig affär.

Mvh isan lover

Hej

Inom det privata näringslivet är det inte ovanligt alls att för tjänstemän i olika befattningar att övertiden ingår i månadslönen, om man sällan behöver jobba över är det ju en förmån, tvingas man jobba över mycket kan det bli en dålig affär.

Mvh isan lover
Har man 1,5h komp för 1h övertid så kan man jobba över 16 h på ett år innan man förlorar på att ha tre dagars extra semester.

Det blir 1h 20 minuter i månaden, eller 20 minuter i veckan.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp