Gå ner i vikt i Thailand utan att svælta .

En sak till med grönsaker som jag glömde. Vissa får problem med magen av vissa grönsaker. Inte minst ärtor, lök, blomkål och vitlök.

Det beror på hur mycket du motionerar/tränar. ;) Simmaren Michael Phelps åt 8000-10000 kcal om dagen som aktiv, inkluderat upp till ett kilo pasta. ”I’m not a spaghetti fan but I forced myself to eat it."

Men har var ung, tränade flera timmar om dagen och hade därmed en väldigt hög metabolism. Motsatsen mot många medelålders farbröder.

.
AC62D6BB-3F97-4856-8743-BE619F9BAE39.webp
Ja du säger emot dig själv med det inlägget så därför ingen ide att utveckla. Det är helt lugnt. Du kör på det som funkar för dig och det är det absolut viktigaste.

Ja du säger emot dig själv med det inlägget så därför ingen ide att utveckla. Det är helt lugnt. Du kör på det som funkar för dig och det är det absolut viktigaste.

Nej det gör jag inte. Det går utmärkt att bli (eller hålla sig) smal om man rör på sig en massa, trots att man äter mycket. Problemet är bara att väldigt få orkar eller har tid med det. Därför tog jag ett extremt exempel med en person som åt tre-fyra gånger mer än en ”normal” vuxen man, men ändå hade sexpack och simmade överlägset snabbast i världen.

Men som jag skrev här innan, magrutor byggs i köket, inte i gymmet. Så jag är mer enig med dig än du verkar tro. 99,99% av oss kommer aldrig träna ens i närheten så mycket och så hårt som Phelps.

99,99% av oss kommer aldrig träna ens i närheten så mycket och så hårt som Phelps.
Gunde Svan låg väl också runt 8 000 kcal. För dessa atleter är det nog 75% "tomma" kolhydratskalorier som gäller. Har för mig att forna tiders skogshuggare behövde något liknade för att orka med sitt arbete. På den tiden var det antagligen fett som fick utgöra energikällan - man kanske åt rent ister? :p

Gunde Svan låg väl också runt 8 000 kcal. För dessa atleter är det nog 75% "tomma" kolhydratskalorier som gäller. Har för mig att forna tiders skogshuggare behövde något liknade för att orka med sitt arbete. På den tiden var det antagligen fett som fick utgöra energikällan - man kanske åt rent ister? :p
Helmut Kohl åt smör direkt ur paketet för att orka med arbetet.

Senast ändrad:

Ja, dessa kolhydrater är trots det ultimata bränslet för uthållighetsidrotter som kräver maximal VO2 max. Jag hittade denna bilden beträffande Phelps. Otroliga mängder mat. Nu lovar jag att inte nämna/skriva den mannens namn på minst tretton månader. :laugh:

5544206A-8CF8-4B79-AB71-8F34FD96558A.webp

Ja, dessa kolhydrater är trots det ultimata bränslet för uthållighetsidrotter som kräver maximal VO2 max. Jag hittade den bilden beträffande Phelps. Otroliga mängder mat. Nu lovar jag att inte nämna/skriva den mannens namn på minst tretton månader. :laugh:

5544206A-8CF8-4B79-AB71-8F34FD96558A.webp
Ser ut som en vanlig amerikans intag per dag :) bara att den personen går max 200 steg och där har du hela problemet. Det handlar om hormoner. Kost med hög andel kolhydrater triggar oss att äta mer, vi blir inte mätta eller endast mätta för stunden. Detta fenomen är olika från person till person. Vissa människor klarar det utan problem medans andra kan "döda" för att få äta mer. Jag personligen går igång direkt när jag äter tex pasta eller en macka. Min mor är ännu värre för hon kan inte hålla sig ifrån, det blir som ett tvång att stoppa det i munnen. Man kan tycka att det är dålig självkontroll eller låg moral men har man själv aldrig upplevt känslan av eufori som kolhydrater kan ge så vet man inte.

Lägger man därtill matindustrins processering av mat idag så blir det ännu värre och gör att vi människor kan äta nästan obegränsat av denna energistinna men näringsfattiga kost. Den är dessutom billigare och finns precis överallt än vad "real human food" gör.

Ser ut som en vanlig amerikans intag per dag :) bara att den personen går max 200 steg och där har du hela problemet. Det handlar om hormoner. Kost med hög andel kolhydrater triggar oss att äta mer, vi blir inte mätta eller endast mätta för stunden. Detta fenomen är olika från person till person. Vissa människor klarar det utan problem medans andra kan "döda" för att få äta mer. Jag personligen går igång direkt när jag äter tex pasta eller en macka. Min mor är ännu värre för hon kan inte hålla sig ifrån, det blir som ett tvång att stoppa det i munnen. Man kan tycka att det är dålig självkontroll eller låg moral men har man själv aldrig upplevt känslan av eufori som kolhydrater kan ge så vet man inte.

Lägger man därtill matindustrins processering av mat idag så blir det ännu värre och gör att vi människor kan äta nästan obegränsat av denna energistinna men näringsfattiga kost. Den är dessutom billigare och finns precis överallt än vad "real human food" gör.

Jag har själv dragit ner på kolhydrater rätt rejält, men även fett. Protein och mikronutrienter (viteminer och mineraler) ligger jag dock högt på).

Liknande trådar

Tillbaka
Topp