Gammel og ingvalid i Thailand

Tom USA har börjat vakna lite. Deras nya linje för 2025 - 2030 är en stor skillnad mot innan och en god bit påväg även om mycket kvarstår.

IMG_6354.webp

IMG_6355.webp

Förstår inte varför.
Det är ju bara att medicinera mot sina dumheter.
Är man t.ex allergisk mot jordnötter så äter man ändå och kör adrenalinspruta stup i kvarten.

Det är ju dumt att ge sig på roten till det onda då läkemedel finns.

Light öl har kanske mindre socker, man fan så mycket mer kemikalier.
Och fortfarande alkohol. Är man ute efter att dricka en god öl, och vem är inte det, så drick en god öl men i mindre mängd. Själv tycker jag öl är galet gott och skulle kunna dricka det varje dag men det funkar ju såklart inte i längden men att dricka/äta ”substitut” i tron om att då är det lugnt är ju bara ett tecken på människans naivitet.

Och fortfarande alkohol. Är man ute efter att dricka en god öl, och vem är inte det, så drick en god öl men i mindre mängd. Själv tycker jag öl är galet gott och skulle kunna dricka det varje dag men det funkar ju såklart inte i längden men att dricka/äta ”substitut” i tron om att då är det lugnt är ju bara ett tecken på människans naivitet.
JÄvla trams. sitt man på rätt sällskap i @Nam får nytt sikte på "radarn" då öppnas den heliga gralen "igen"...hahaha :wai:

Ja ungefär lika skrattretande speciellt när folk tror att det är nyttigt som bara den.
Var det att jag skrev att drack Appelsin Gommorron juice? Var inget hälsomenat menat den gången utan min frukost och att kunde inte vara det som ensamt påverkade mitt blodtryck.
Sen har jag sluppit jojo vikt genom åren, haft stabil vikt sen 20 år gammal förutom att gick ner ca 10kg när bodde i byn och var ingen hälsosam nedgång, samt gått ner 4kg nu men anledningen vet jag inte, inte vart ett mål.
Enda jag vet är att mitt blodtryck ökat efter blindtarmsoperationen och gick drastiskt upp sista månaderna, läkaren kan fortsatt inte förstå varför för alla mina värden ser bra ut.
Nu är dock blodtrycket ok igen men äter medicin idag.

Jag loggar in på 1177 kollar mina journaler och står har högt blodtryck utan rimlig anledning typ, orkar inte logga in och kopiera exakt skrift nu.
Kanske imorrn.

Jämfört med snittsvensken så använder jag nog mindre socker och salt.
Enda gången jag saltar är på pommes och potatis, liten saltbehållare håller typ 2 år, sockrar aldrig på något.
Det jag får i mig är från det som finns i maten från butik, använder inte ens socker.
Godis etc etc händer typ 1 gång om kvartalet, chips kan gå år och då lite.
Köpte en påse chips förra helgen, tog 2 nävar, täckte nog upp hela förra året.

Ser ju på dom äldre där nere i källaren (nu i Spanien), fikar och äter bullar etc, men dom har lyckats bli gamla utan problem, dricker alkohol gör dom friskt.
Åker runt med husbil i Spanien nu.

Kvinnorna i våran släkt har dött unga av olika sjukdommar, gubbarna +90.
I den generation jag känner tillbaks till gammel mormor, morfar, farmor, farfar.
Vet inte om kan vara gener, jag har inte haft corona än (vad jag vet), vilket förvånar mig, hade på båten, par blev allvarligt sjuka men jag kände inget, ena har ju fått men för livet. Ingen förkylning eller dålig mer än bakfull dom sista 5 åren förutom högt blodtryck nu och blindtarmen.
Har inte ens haft lite snuva sista åren.
Jag är minimum coronavaccinerad för att få resa när allt var tokigt.

Senast ändrad:
Var det att jag skrev att drack Appelsin Gommorron juice? Var inget hälsomenat menat den gången utan min frukost och att kunde inte vara det som ensamt påverkade mitt blodtryck.
Sen har jag sluppit jojo vikt genom åren, haft stabil vikt sen 20 år gammal förutom att gick ner ca 10kg när bodde i byn och var ingen hälsosam nedgång, samt gått ner 4kg nu men anledningen vet jag inte, inte vart ett mål.
Enda jag vet är att mitt blodtryck ökat efter blindtarmsoperationen och gick drastiskt upp sista månaderna, läkaren kan fortsatt inte förstå varför för alla mina värden ser bra ut.
Nu är dock blodtrycket ok igen men äter medicin idag.
Nä det var ingen pik till dig. Du håller kroppsformen hyfsat lätt som det verkar och du är aktiv så du kan utan problem dricka ett glas juice.
Jag syftar på personer som är överviktiga och troligtvis har prediabetes när dom dricker juice och tror det är super nyttigt. Det är ett glas fullt med socker för kroppen att ta hand och det fixar inte deras redan insulinresistenta kroppar av.
Är man frisk och kry, inte överviktig och har ett aktivt liv så har man mer utrymme med vad man stoppar i sig. Inte svårare än så.

Nä hela världen och i Thailand ökar det lavinartat.

Den där tanten är faktiskt en av de vettigaste på Karolinska när det kommer till diabetes och metabola syndrom men än har sjukvården lång väg kvar. Dom envisas med att mäta HbA1c istället för insulin. Dessutom tjatar dom om att äta frukt som är som en fribiljett till DB2.

Väldigt starka synpunkter där.

Är det verkligen värt att mäta insulin utöver P-glukos, HbA1c och C-peptid i kombination som de flesta svenska hälsotestleverantörer gör för att bedöma blodsocker och diabetesrisk?

Väldigt starka synpunkter där.

Är det verkligen värt att mäta insulin utöver P-glukos, HbA1c och C-peptid i kombination som de flesta svenska hälsotestleverantörer gör för att bedöma blodsocker och diabetesrisk?
Ja det är verkligen värt att mäta insulin eftersom man mycket snabbare hittar problem med insulinrecistens än att bara mäta HbA1c. För högt blodsocker är väldigt skadligt för kroppen och därför gör kroppen allt för att hålla det på rätt nivå. Kroppen producerar mer insulin i jakten att hålla blodsockret i shack och därför "maskeras" intag av allt för mycket sockerrik kost. Det tills bägaren rinner över och du blir diagnostiserad med prediabetes eller DB2. Detta är ofta en långsam process som tar 10,15 kanske 20år. Hade man mätt insulin hade man sett problemet mycket tidigare och vad skulle vara fel med det anser du? Att mäta insulin blir ett direkt svar på hur mycket socker en person stoppar i sig. HbA1c ger bara ett resultat på hur pass bra eller dåligt kroppen orkar hålla takt med det höga sockerintaget.

Ja det är verkligen värt att mäta insulin eftersom man mycket snabbare hittar problem med insulinrecistens än att bara mäta HbA1c. För högt blodsocker är väldigt skadligt för kroppen och därför gör kroppen allt för att hålla det på rätt nivå. Kroppen producerar mer insulin i jakten att hålla blodsockret i shack och därför "maskeras" intag av allt för mycket sockerrik kost. Det tills bägaren rinner över och du blir diagnostiserad med prediabetes eller DB2. Detta är ofta en långsam process som tar 10,15 kanske 20år. Hade man mätt insulin hade man sett problemet mycket tidigare och vad skulle vara fel med det anser du? Att mäta insulin blir ett direkt svar på hur mycket socker en person stoppar i sig. HbA1c ger bara ett resultat på hur pass bra eller dåligt kroppen orkar hålla takt med det höga sockerintaget.
Men mäter man insulin kan det väl visa på högt dagsvärde pga vad man ätit under dagen, ger väl inte över tid alltid, är inte det ett osäkrare värde att mäta?
Inte insatt så frågar, inget påstående.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp