Gottland i Khon Kaen

Cobra village Khon Kaen

104945899_3496287877072631_1765927584273725815_o.jpg

105280381_3496287710405981_2893209610193930424_n.jpg
Intressant ställe, var där för fyra år sedan. Imponerande ormar, jag avböjde dock när dom ville fotografera mig med en. Det blev dock en stor Burmesisk Pyton runt halsen istället men den är ju bara kramgo!! :)

Ja jag bor ju i Phangna och dar regnar det helt fram till slutet av december

Det er mange som tror at klimaet er likt over hele Thailand, men det finnes forskjeller. Og ett av dem er regnsesongen og hvor mye det regner. På Kho Chang som tilhører den samme delen av Thailand som Isaan værmessig har i gjennomsnitt 900 mm nedbør i September. Og om vinteren så er det kaldt både i Isaan og i nord-Thailand. Og om sommeren så er det "hot hot hot". Det kan fint bli 40 grader i skyggen fra Mars til Mai. Men Mai er egentlig begynnelsen på regnsesongen, men det kommer ofte veldig lite regn.

Tva ar sedan hade vi 42 har i Khao lak i april

Men det er ikke vanlig. Hva jeg beskriver er normalen i Isaan.

Dette er klimaet i Khon Kaen. Det følger stort sett hovedmønsteret for Isaan. Som man kan lese av tabellen så regner det fint lite i perioden November - Mars. Men ofte så er det stort sett "knusktørt" helt ut til Juni selv om det kan komme en regnskur eller tre. Hva jeg elsker med klimaet i Isaan er de fire månedene om vinteren hvor temperaturen ofte går ned mot 16-18 grader og enkelte ganger ned mot 13-14 grader om natten og om dagen så er det normalt som en god norsk sommer. Men som sagt det kan bli rimelig "hot" i tørkeperioden rundt Mars-April. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at varmerekorden er rundt 43,5 grader i Isaan.

Men det er ikke vanlig. Hva jeg beskriver er normalen i Isaan.

Dette er klimaet i Khon Kaen. Det følger stort sett hovedmønsteret for Isaan. Som man kan lese av tabellen så regner det fint lite i perioden November - Mars. Men ofte så er det stort sett "knusktørt" helt ut til Juni selv om det kan komme en regnskur eller tre. Hva jeg elsker med klimaet i Isaan er de fire månedene om vinteren hvor temperaturen ofte går ned mot 16-18 grader og enkelte ganger ned mot 13-14 grader om natten og om dagen så er det normalt som en god norsk sommer. Men som sagt det kan bli rimelig "hot" i tørkeperioden rundt Mars-April. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at varmerekorden er rundt 43,5 grader i Isaan.

Hej

Håller med om klimatet, vi håller ju till I Nong Khai provins norr om er och har ungefär samma klimat som er, möjligtvis ännu lite kallare vintertid och lite mer chans till regn under torrtiden p.g.a av närheten till Mekongfloden och bergen i Laos.

Mars och April är dom jobbigaste månaderna p.g.a värmen och att det är så torrt, både djur och människor lider lite då och väntar på att regnen ska återvända, november, december, januari och februari är fina månader och passar oss väldigt bra eftersom det är då vi normalt vistas i byn.

Mvh isan lover

Var det olika priser for att ga in dar Thai Farang!!
Om jag minns rätt tog man inget inträde men tog naturligtvis gärna emot bidrag efter avslutad show. Det är 4 år sedan så minnet kan svika. Men showen var bra, dom är fasen inte riktigt kloka. Håller den samma klass idag är det väl värt ett besök, det är den bästa show med ormar jag har sett. Men det kan ju vara annorlunda nuförtiden.

Säger som Berra, bra show om än lite högljudd thaistyle, och inträdet var inget jag reagerade över. Alltså inget j-a överpris som på vissa nationalparker.
Jag fick gulla med en pyton också, den hade munnen tillfälligt tejpad. Fanns även babyormar att kela med, rekommenderas för den ormrädde!

Säger som Berra, bra show om än lite högljudd thaistyle, och inträdet var inget jag reagerade över. Alltså inget j-a överpris som på vissa nationalparker.
Jag fick gulla med en pyton också, den hade munnen tillfälligt tejpad. Fanns även babyormar att kela med, rekommenderas för den ormrädde!
Pytonen som jag gullade med hade inte munnen tejpad så den var nog mätt och inte sugen på en gammal skåning som jag. Även dottern, då 14 år, vågade ta den till min stora förvåning.

Liknande trådar

D
Svar
13
Visningar
3 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K