Det var nog äventyrare för när det tog lång tid att lossa och lasta i hamnarna å sjömännen kunde rulla hatt under tiden, men också farligare
Det finns några saker som gör sjöjobbet ganska speciellt.
1. Man måste kunna hantera att vara borta från hem och familj under längre perioder och familjen hemma måste också kunna klara av det. Det är bättre nuförtidenmed kortare perioder samt helt andra möjligheter till kommunikation.
2. Man bör vara en anpassningsbar individ eftersom man lever tätt inpå andra människor, ibland obekanta, under tiden ombord. Och dessutom från andra länder och kulturer. Mina sista 4 år var jag exempelvis ensam svensk tillsammans med 11 filippinare.
3. Man måste kunna hantera olika besvärliga situationer med kort eller inget varsel och måste ständigt kunna acceptera synnerligen oregelbundna arbetstider.
4. Man bör kunna tåla sjön. Jag känner folk som blir sjösjuka direkt vid dåligt väder och detta måste vara ett rent helvete.
5. Det där med att rulla hatt kan du glömma nuförtiden. Många fartyg har ingen alkohol alls ombord och att gå iland hinns inte med. Detta p g a mycket jobb i hamn och korta liggetider oftast långt ifrån stan. När jag och
@Gottland började segla var det en annan sak ibland med längre liggetider och säkerhetsbestämmelser som inte var lika rigorösa som nu (ISPS).
Detta var bara några exempel, det finns mycket mer.