Gummiträd, gummiplantage i Thailand

• Trådstartare Trådstartare magnusjansson
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag gjorde iordning för ca 100 träd dessa är nu 6 månader,om detta fungerar kommer jag plantera ca 800 nya träd detta år, ska kolla att det funkar med bevattning etc ,detta är roligt att hålla på med, något iallafall jag aldrig tidigare gjort,varje ögonblick i livet är det något nytt,fantastiskt egentligen.

"magnusjansson " sa:
Jag gjorde iordning för ca 100 träd dessa är nu 6 månader,om detta fungerar kommer jag plantera ca 800 nya träd detta år, ska kolla att det funkar med bevattning etc ,detta är roligt att hålla på med, något iallafall jag aldrig tidigare gjort,varje ögonblick i livet är det något nytt,fantastiskt egentligen.
Låter kul lycka till! Skicka gärna bilder så småningom!

"magnusjansson " sa:
Hört talas om monokulturer? :)

ca 800 år gammalt(om man får tro en lokalbo), jag tog fotot igår på Koh Phangan och trädet har en omkrets på 14m en bit upp(där det börjar bli rakt)

IMG_1929.webp

Lövfällningen är 2-3 månader varje år och då går det inte att tappa gummi, vanligen januari, februari och mars.
Sedan måste det komma regn innan träden kan börja producera gummi, som i år har regnet varit försenat, därför har tappningen kommit igång senare än vanligt.
Priset på gummi är något högre i år, än det var förra säsongen.
På bilden syns att det är stora sjok med löv som kommit ned från träden, när regnet kommer bromsar det vattenavrinningen och det bildas fukt under löven med en massa småkryp och daggmaskar som är bra för jorden.
Det finns relativt gott om ormar nattetid, därför måste tapparen alltid ha gummitövlar på sig när går bland träden.
Det kan också finnas någon mungo, men de är vädigt skygga.
För träd i den här storleken behövs nästan ingen slybekämpning, utan det är endast gödsling som gäller.

IMG_2390.webp

Tapparen bör ha en koja där han vilar ut och kan ta sig en matbit, det finns vattentankar, gasspis och toalett med möjlighet att duscha också. Här är en mindre sådan under uppförande, därför träden har blivit ca 7år och skall börja tappas den här säsongen.

IMG_2376.webp

Här är en färdigbyggd större koja, det här området har varit tappning på i 1 år.

Den här kojan är komplett och uppförd på ett område där tappning skett en säsong.

IMG_2396.webp

Det är en svensk kollega som byggt ett hus på deras gummiplantage och tapioca odlingar, som man inte kan kalla för koja, utan kan ses som ett rejält hus.
Han har gjort allting själv, stommen är en järnkonstruktion huset är inte riktigt klart invändigt, men han kan sitta där på terassen och blicka ut över deras ägor.

IMG_2399.webp

Som synes har den här svensken en mycket välskött gummiplantage, som också blivit uppmärksammat i området.
De odlar tapioca också mellan raderna och har även ett fält med tapioca, där har de lyckats komma upp i en avkastning på 8-9 ton per rai, som är mycket bra, vanligen kommer thaiarna upp i 3-4 ton på sina odlingar.
Naturligtvis har de blivit imponerade av den här utlänningen, som slagit dem på fingrarna inom det som de anser är deras gebit.

668.webp

"Rong " sa:
Som synes har den här svensken en mycket välskött gummiplantage, som också blivit uppmärksammat i området.
De odlar tapioca också mellan raderna och har även ett fält med tapioca, där har de lyckats komma upp i en avkastning på 8-9 ton per rai, som är mycket bra, vanligen kommer thaiarna upp i 3-4 ton på sina odlingar.
Naturligtvis har de blivit imponerade av den här utlänningen, som slagit dem på fingrarna inom det som de anser är deras gebit.
Härliga bilder från eran trakt, men förlåt en dum fråga.
Vad är tapioca?

"Rolf " sa:
Härliga bilder från eran trakt, men förlåt en dum fråga.
Vad är tapioca?
Det är rotfrukten som tas tillvara av tapiocan, som går till processindustrin, där de gör mjöl, stärkelse m.m har stor användning i livsmedelsindustrin, även till djurfoder används tapioca och kan användas som biobränsle också.
Tapiocan är basfödan i vissa länder som i Afrika där den kallas cassava och i Latinamerika maniok.
Thailand är världens största exportör av tapioca de beräknar i år exportera för 90 miljarder baht tapioca. Marknaden växer med ca 10-15 % årligen.
Tidigare var priset suventionerat av staten men numera behövs inga subventioner därför världsmarknadspriset har gått upp i dag är priset ca 3,10-3,50 kg som anses ett bra pris för odlaren.
För Isanområdet passar den mycket bra tapiocan därför den klarar sig bra även torra perioder, behöver inte mycket vatten och kan växa bra också på magra jordar.
Vad som skett i Isanområdet är att många har övergått till att plantera gummiträd på mark som varit tapioca.

Tack nu vart man full lärd vad det var för nåt. Verkar va en bra grej att odla då den har så många användningsområden.
Du ska ha ett pluss i kanten för en trevlig tråd :)

Man kan plantera tapioca mellan raderna av gummiträd i 3-4 år, som hindrar orgräs från att komma upp och ger inkomst för den som har gummiträd.
Marken plöjes först och sedan kupas den med traktor.

144.webp

Från stammen av tapioca trädet kapas ca 25 cm långa pinnar som sticks ned längs jordem som är kupad med 70 cm mellanrum.
Grundgödslingen sker innan jorden plöjes, sedan sker en andra gödsling efter ca 3 månader mellan plantorna.
Ogräsbesprutning bör ske tre gånger.
Sedan är det att vänta tills tapiocan skall skördas som sker efter 8-12 månader.

156.webp

Här tas tapiocan upp med traktor för att sedan rensas och lastas på lastbil.
Stammen har först huggits bort innan upptagning sker, för att ta tillvaras och göra ny plantering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Svar
62
Visningar
4 K
Raderad medlem 9675
R

Tillbaka
Topp