Hade ni valt Thailand idag ?

Skulle nog villa påstå att hela världen är på väg åt fel håll, de upplevda problemen som Sverige har har de flesta länder, de märks bara på ett annat sätt, så om det är anledningen till dina funderingar lär du nog inte komma undan var du än kommer.

Är inte så övertygad om att fast väldigt många anger liknande anledningar till att de flyttar att det är orsaken utan den finner man nog mer på ett personligt plan skulle jag tro.:)

Däremot om din önskan är att uppleva något annat och på så sätt få en nystart i ditt liv är det ok, men att önska sig bort av anledningar som ovan kommer bara göra dig grundligt besviken för de problem du ser här ersätts av andra idag odefinierade problem för dig dit du kommer.

Skall du flytta, så gör inte det med inställningen att du flyttar från Sverige, utan flyttar till Thailand, det är en viss skillnad på det!
Jag flyttade med inställningen bort från Sverige det funkar kanon! Thailand betyder igentligen inget speciellt för mig.

Tror inte du är särskilt ensam om detta, utan det är andra anledningar, Thailand kunde lika gärna varit vilket land som helst bara de rätta ingredienserna finns där:)
Ja Pattaya och storstad det som fick mig att gå och hyra en condo och stanna.
Tyvvär hamna jag fel ett tag i ett jäkla byliv men sen man hamna i Pattaya igen så är allt kanon.

Ja Pattaya och storstad det som fick mig att gå och hyra en condo och stanna.
Tyvvär hamna jag fel ett tag i ett jäkla byliv men sen man hamna i Pattaya igen så är allt kanon.

Jo att jag svarade som jag gjorde till Bodro73, beror ju på att det finns hundratals likadana inlägg och alla skuldbelägger Sverige som orsak till att de vill flytta, när vi alla vet att det inte är fallet i de flesta fall, utan helt andra anledningar.:)

Ja Thailand utveckling går väl inte åt ett bättre håll en Sveriges.
Många som flyttar mer och blir besvikna dom tror det skall vara som på semestern.
Kan man bara glömma det är det inte.

Hade jag valt Thailand idag ja jag blir nog kvar tills jag trillar av pinn om inga stora förändringar sker ser inget bättre alternativ i världen, kanske New York då ;)

Själv känner jag ju att Sverige är på väg åt helt fel håll vad det gäller väldigt mycket tyvärr

Kan du dela med dig om vad du tycker går åt fel håll, kunde vara intressant, tror ju i och för sig mig redan veta vad du far efter, men ändå det verkar ju vara en hel del eftersom du anger "väldigt mycket", är ju oroväckande:(

För att svara på tråden så skriver jag ja. För mig är thailand billiga levnadskostnader vilket betyder mycket mer för pengarna. Verkar betydligt säkrare nu än för några år sedan. Valutan känns stabil. Klimatet skönt och befolkningen är glad och avslappnad.

Ligger ju som sagt och funderar ...
Ni är ju många här inne som vart med ett tag och som jag tror har mycket erfarenhet och råd .
Det gemensamma är ju att ni alla gjorde eller gjort nåt som normalsvensken inte gör
Åker till ett helt annat totalt annorlunda land och försöker på olika sätt skapa er en ny vardag med allt vad det innebär med språk ,kultur och gud vet allt annat .
Och ni valde ju Thailand skulle jag kunna tänka mig lite enkelt för det är billigt ,härligt klimat och att de har vackra kvinnor ....ok då kanske lite väl mycket förkortat..men ändå
Hade ni om ni vet vad ni vet idag valt Thailand igen ?
Jag tänker med som det ser ut idag styret ,ekonomin att man inte kan äga nåt osv ..
Hade ni kanske valt Vietnam istället ? eller Laos,Kambodja ? och då utgår jag ifrån att det som i mitt fall är Asien som lockar ...

Du måste alltid ta hänsyn till den kultur som du möter på dina resor.
Vi reser till Thailand för det passar oss perfekt med klimat och mycket trevliga människor .
Vi har hus i Thailand som vi köpt och äger fullt ut. Vi har oxå en bil som vi köpt och äger som tar oss ut dit vi vill resa.
En farang kan aldrig äga mark i Thailand, men kan äga huset som står på marken.
Vad gäller styret i Thailand så har vi inga problem med det för det angår bara Thaifolket .
När vi reser till Thailand är det för att njuta av värmen, och allt annat som Thailand har att erbjuda.
Vi har rest i många länder tidigare men valt att Thailand passar oss bäst och kommer även att vara det i framtiden / Owe

Vad gäller styret i Thailand så har vi inga problem med det för det angår bara Thaifolket .

..., och i de andra diktaturstaterna i världen angår det bara folket i de länderna:confused:, vad jag vet har inte thaifolket valt den situation de befinner sig i idag och i inga andra diktaturstater heller för den delen.

Senast redigerad av en moderator:
..., och i de andra diktaturstaterna i världen angår det bara folket i de länderna:confused:, vad jag vet har inte thaifolket valt den situation de befinner sig i idag och i inga andra diktaturstater heller för den delen.
Det är.lite intressant det där
Har försökt läsa på lite och det verkar ju finnas olika uppfattningar om det nuvarande styret som är väldigt geografiskt indelat
Flickvännen tycker det har blivit bättre sen juntan tog makten men jag kan ju absolut förstå problematiken i bägge läger...

Det är.lite intressant det där
Har försökt läsa på lite och det verkar ju finnas olika uppfattningar om det nuvarande styret som är väldigt geografiskt indelat
Flickvännen tycker det har blivit bättre sen juntan tog makten men jag kan ju absolut förstå problematiken i bägge läger...
Hittar ju inget bättre bland dom andra länderna du räknade upp.
Vietnam = kommunist diktatur.
Laos = Kommunistisk diktatur.
Kambodja = nog väldigt korrupt demokrati med ett parti som härstammar från kommunist diktaturen.

Du får det nog svårare som västerlänning att bo i dom länderna och tycker du att Thailand är underutvecklat, vänta tills du kommer dit.
Det finns en anledning till att dom flesta västerlänningar hamnar i Thailand, det är det bäst utvecklade landet för att passa oss västerlänningar i den här delen av Asien.
Du får det ju inte lättare med visum eller markägande på andra håll i Asien som Europe.
Du har väl det rätt svårt i resten av världen utanför EU att äga land utan medborgarskap?
Enda landet med demokrati och fira val idag som följer folkets röst är väl Fillipinerna i sydostasien?

Känns ju ganska klokt det du skriver absolut..
Sen men det handlade ju inte frågan om är ju ändå intressant att se vad som händer ,för det känns ju iaf som det börjar ske en liten islossning i vissa av grannarna...
Men från det till att bli som i Sverige är nog extremt långsökt givetvis...
Filippinerna som du nämner ska ju dessutom bli intressant att följa med den nya presidentens vision .....appropå kriminalitet och droger bl.a...

Om jag skulle få välja skulle det inte bli Thailand men det är tyvärr lite för sent.
Mina investerade pengar i b.l.a hus får jag aldrig tillbaka.Där jag bor är det mesta till salu,flyttar ut mer utlänningar än som flyttar in.
Prisnivån ökar hela tiden.
Brottsligheten ökar hela tiden dels från inhemska befolkningen samt alla andra banditer och rövare från hela världen som gömmer sig där.
Polisen är bara ute efter pengar.Så fort dom ser en falang ex kör på ytterfil motorväg,hjälm,för mycket last,dåligt lyse,passet inte med ute på stan, påstår även att man kör svart-taxi om man skulle råka ha några passagerare med sig i bilen. Listan kan göras lång.Ni har säkeligen alla råkat ut för nitiska poliser.
Svårare med visum.Militären verkar inte vilja ha turister i Thailand och tyvärr verka även medelklassen ha tröttnat på oss.
Kineser överallt.
Värst av allt är att miljön blir bara värre och värre och ingenting görs.
Sopor överallt,vissa beacher ser viss tider ut som rena soptippar.Åker du på havet flyter det sopor överallt.
Dom enda rena beacherna är dom som någon(falang)städat.
Land of smile är numera långt borta det är bara pengar som gäller.
Varmare och varmare blir det också när det är över 40 i skuggan hela tiden är det för varmt för mig i alla fall
Mycket gnäll från en Thaiveteran

Om jag skulle få välja skulle det inte bli Thailand men det är tyvärr lite för sent.
Mina investerade pengar i b.l.a hus får jag aldrig tillbaka.Där jag bor är det mesta till salu,flyttar ut mer utlänningar än som flyttar in.
Brottsligheten ökar hela tiden dels från inhemska befolkningen samt alla andra banditer och rövare från hela världen som gömmer sig där.
Polisen är bara ute efter pengar.Så fort dom ser en falang ex kör på ytterfil motorväg,hjälm,för mycket last,dåligt lyse,passet inte med ute på stan, påstår även att man kör svart-taxi om man skulle råka ha några passagerare med sig i bilen. Listan kan göras lång.Ni har säkeligen alla råkat ut för nitiska poliser.
Svårare med visum.Militären verkar inte vilja ha turister i Thailand och tyvärr verka även medelklassen ha tröttnat på oss.
Kineser överallt.
Sopor överallt,vissa beacher ser viss tider ut som rena soptippar.Åker du på havet flyter det sopor överallt.
Varmare och varmare blir det också när det är över 40 i skuggan hela tiden är det för varmt för mig i alla fall
Ju längre du stannar kvar desto mer pengar blir du av med. Lämna skiten och börja om någon annanstans.
Det är inte värt att stanna och inte trivas.

Kineser överallt.
Var bor du där du har sådana problem?
Kan ju vara bra att skriva så man inte hamnar där, under mina år här nere har jag inte haft något av alla dom problem du räknar upp.

Kan det vara så att du inte ser skogen för att träden står ivägen.

Var bor du där du har sådana problem?
Kan ju vara bra att skriva så man inte hamnar där, under mina år här nere har jag inte haft något av alla dom problem du räknar upp.
Tycker du att stränderna i Pattaya/Bangsaen är rena?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp