Hade ni valt Thailand idag ?

Det har ju förts en del miljökampanjer sista året, Bike for dad var bla. en sådan, Sittande premiärminister har ju fört en hel del kampanjer, bla. att man skall använda medhavda shoppingväskor istället för plastpåsar, vissa dagar i veckan skulle det bli förbud med plastpåsar i supermarkets, vet inte om det är infört i några delar av landet än.
Såg att nu när jag var på Tesco sist så sålde dom återanvändbara shopping påsar i kassan, jag köpte 2 st 10 bath styck.
När man läst i Tidningarna så verkar sittande premiärminister rätt miljömedveten och har börjat men tar väl sin tid och hoppas det inte rinner ut i sanden.
Det låter ju bra!

Visst är de renliga och tvättar varje dag, men vart tar avloppsvattnet vägen? Ut på risåkern ... Så tyvärr har de väl svårt att förstå miljökonsikvenser.

Att slänga något en meter bort i en papperskorg existerar inte utan man bara släpper det man har i händerna, även direkt i bilen. Har svårt att förstå den inställningen! Detta och att de många gånger tänker ologiskt, fuskar i byggen, försöker hitta genvägar till allt etc har jag svårt för.

Måste nog till jättelika kampanjer för att förstå att man inte kan slänga sopor i naturen.
Det stora problemet är ju att det finns inte en papperskorg en m bort, skitdåligt med papperskorgar och därför som Thai inte lärt sig använda dom, moment 22.
Att folk ska släpa med sig skräpet hem igen som dom verkar tro kommer ju aldrig att funka, papperskorgar i varje gathörn är det enda som funkar. Anställ sen 3st/stor strand som går fram och tillbaka hela dagarna och plockar skräp så blir det fint som sjutton, kostar ju ingenting vägt mot nyttan men kan finansieras via 5 baht inträde på stranden eller via frivillig donation, tror att dom flesta turister gladeligen skänker en slant till renhållning av stranden.

Men detta är totalt främmande för Thai och pengarna skulle väl hamna i nåns ficka istället. Korruptionen är absolut största problemet i Thailand och den kommer dom inte tillrätta med det här århundradet.

Senast redigerad av en moderator:
Tycker du att stränderna i Pattaya/Bangsaen är rena?
Jag kom nyss tillbaka från Pattaya, och det var bland det mest vidriga jag upplevt, denna stank från avloppsystemen var vedervärdig, beachen full med skit. Däremot var Koh Samed lika fint som vanligt.

Man behöver inte gå så långt tillbaka i tiden då svenskarna vräkte sopor i havet och eldade privata sophögar på gården. Det har hänt mycket sedan 70-talet. Vill man få ordning på detta så tror jag inte det är så svårt. Det gick ju enkelt att få thailändarna att sluta röka på offentliga platser så det är nog inte nåt omöjligt bara man tar problemet på allvar.

Det här är ju precis samma fenomen som jag upplevde i Sverige som pojk! Plastpåsen hade nyss gjort sitt segertåg genom landet, engångsglaset slagit igenom, allting var "köp, slit o släng" och Sverige såg för jävligt ut, det var på väg käpprätt åt helvete. Vi hade inget system för att ta hand om bröten och resultatet blev därefter.
Sedan startade "håll Sverige rent"- kampanjen, fick stöd från myndigheterna, så småningom med hårdhänt lagstiftning som resultat. Minns ni upprördheten över att alla måste ha en soptunna? Minns ni dom avskyvärda soptippar vi hade före återvinningsstationerna?
Det krävde rätt hårda tag innan vi blev så miljömedvetna som vad vi är idag och nog har Thailand långt att gå, men jag tror dom har börjat. Jag tycker jag hör allt fler thailändare klaga, och ganska högljutt över just nedskräpningen! Dom kommer nog igång, dom också.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp