Den ena pratar om 90-talet... den andra har gång efter annan berättat att han väldigt sällan besöker nöjeskvarteren nu för tiden..
Ändå är det de två som pratar om artikeln och bristen på turister.
Jag var i Pattaya för ca 3 veckor sedan. I nöjeskvarteren.
Visst är det mycket mindre turister och barbesökare. Men tomt... nej nej!
Men med färre besökare samlas de på de mest populära ställena. Bra fart på Walking, LK Metro, Soi 6 osv... att någon obskyr bar på soi grusgång öster om 3:e gatan står tom förvånar mig inte ett dugg.
Jag förvånades när jag var runt i stan att det var så lite folk. Men tomt... långt därifrån.
Ryska familjer må ha ökat men även ryska nöjesetablisemang. Indierna skall vi inte tala om, öppnat flera klubbar på Walking avsedda just för indier. Freelansarna på gatan har också ökat pga. Indierna, dessa gillar ju att titta, göra saker i grupp och komma billigt undan.
Satt en kväll med en TS medlem och fnissade åt indierna när de prutade på älgskog med flickorna på hörnet.
Turistantalet till Thailand ökar. Hotellrum, restauranger, barer i Pattaya ökar. Att detta året varit tufft, att vi är mitt i lågaäsongen, att valutan är stark, en något förändrad "medelbesökare"... allt påverkar.
Men detta är självbalanserande. Ställen som saknar kunder slår igen. Till slut så balanserar det... tillgång och efterfrågan... i sann kapitalistisk anda...