Roadtrip feb 2019

Hej

Vilken fart som är lämplig avgörs väl till stor del av vägens skick, utformining och hur många andra trafikanter som är ute på den, att köra över hastigheten nästan ensam på en stor och bed väg ex.vis på natten ser inte jag själv som något risktagande alls, snarare planering för att minska riskerna.

Tycker man får lita lite på skribenternas goda omdöme här, man kan ju inte säga att varenda gång någon överträder en hastighetsgräns oavsett var, när och hur är farligt och att det utgör en fara för andra.

Mvh isan lover

Den gyllene regeln är att du ska kunna stanna framför varje hinder som du kan förutse (en lagtext som jag tycker är logisk). I Thailand är dessa hinder fler än i Sweden.

Tack IL, du verkar förstå vad jag pratar om.
50 utanför en skola på eftermiddagen är väl för hög hastighet att hålla (och en mils radie från den), men att på samma plats hålla 100km/h på natten är inte samma sak. MEEEN jag kan ha fel:)

En vän fick böter från fartkamera nyligen.ca 4 mån efter att han kört...

Jag körd från HH till Surat Thani i veckan och massor av skyltar men såg en enda kamera, inte stor å klumpig som i Sverige så dom går att missa. Jag körde typ 15-20 för fort så kommer väl en 500 i böter snart.

Ok broder. Jävla skit...
Tack för info. 4 månader!!??:eek: Jävlar vad det kommer trilla in böter:nod:. Avbröt min resa till Chiang Mai just på grund av detta. Men seriöst, hur kan man hålla 90 mellan Chumphon och Surat Thani? Det är fysiskt och mentalt omöjligt (sen får folk kalla mig för vad de vill).

Ok broder. Jävla skit...
Tack för info. 4 månader!!??:eek: Jävlar vad det kommer trilla in böter:nod:. Avbröt min resa till Chiang Mai just på grund av detta. Men seriöst, hur kan man hålla 90 mellan Chumphon och Surat Thani? Det är fysiskt och mentalt omöjligt (sen får folk kalla mig för vad de vill).
Körde den sträckan för par år sen, vissa delar var en ändlös raksträcka med lite trafik.

Men nu är han ju inte så laglydig när det gäller fart visade det ju sig i mc tråden ;)

Min erfarenhet säger mig att jag från tillex Rayong upp till oss i Isaan inte alls igår körde motorväg överhuvudtaget , du får det att framstå som att 120 är den mest rådande begränsningen vilket inte alls är sant , 90 km är det som mestadels gäller , ändock en helv massa av dessa dårar i bland annat Mercor samt Fortuner mfl, som tycks ha problem med sin manbarhet och tar ut det genom en helt förkastlig körteknik , trycker undan andra till ex MC som ligger på omkörning , då kommer det en idiot och skall om till höger i samma fil , undrar hur ofta detta händer , och tyvärr väldigt ofta nån faranggubbe med mindevärdeskomplex av nåt slag :) Blir nog att man en dag sätter foten i dörren på en av dessa

Kära forumbroder!
Det går inte att jämföra vägarna från (till) Issan från Bangkok/Patts (med undantag av vägen längs Cambo-gränsen genom Khao Jaj) med vägarna söder om Hua Hin. Trafikflödet, kvalitén på vägarna kan säkert ngn bekräfta. Det är absolut inte som för typ 10 år sedan då alla bussar o lastbilar körde på högerfilen för vänsterfil var helt jäkla trasig. Tempot i vänsterfil ligger på 70-80 km/h vilket är för lågt för en personbil. Det blir många filbyten om man ska lagligt hålla 90. Det är inte längre lagligt att hålla i högerfilen utan anledning längre. 120-130 är en väldigt lagom hastighet att hålla på den sträckan.

Tror du verkligen att jag testade fartkamerorna utanför KK vid 4-5-tiden när skolorna slutade, eller "när kusten var klar"? Tråkigt att du dömmer ut förare som du baserar på körstilen i Pattaya...
När jag var i Phuket så kom jag aldrig upp över 50, för det var så många idioter som körde där. Var plats har sin hastighet.
Synd att du dömde ut mig utan att veta vem jag är och hur jag kör...

555 Fan va söta ni är:D
Jag är inte Guds bästa barn (förmodligen en bastard eller nått). Men seriöst, handen på hjärtat, är ni (läs mellan raderna för att förstå vart pilen träffar) så förbaskat laglydiga själva, till 100%?
Jag körde på hemvägen 100% lagligt med hastighet och allt annat (på vissa sträckor). Detta gjorde jag inte så länge, för på sträckorna som var sänkte till lagstadgade 50km/h så fick jag snabbt lastbilar i arslet som tyckte jag var i vägen.

Ni/du som tycker jag är en hemsk människa som kör som en "idiot", har du provat att stanna vid övergångsställen och släppa förbi fotgängare? Hur många har du dödat med den handlingen? Jag hoppas naturligtvis med noll, men det är bara en tidsfråga innan man tar livet av en oskyldig genom att vara ett "helgon" och försöka anpassa svensk trafikvett i Thailand. Jag ogillar att köra på turistställen just för att det finns falanger som tror att precis som i Sverige, -Jag har rätt.

Nu riktar jag mig till dig @Joker , tror du seriöst att en "motorväg" (inom citationstecken för att förtydliga att det inte är en riktig motorväg enligt våra mått sett) med nylagd asfalt, raka sträckor, inga mopedister, ett par få lastbilar man får köra om, lågt trafikflöde är 90km/h den optimala hastigheten? Jag har uppfattat dig som en av oss som "crusar" runt på landets på landets vägar. Du måste veta att jag är INTE en Pattaya-turist som hyr en moppe/bil en gång om året. Just dessa (inklusive andra turistområden) är de som skapar det största kaoset.
Att du inte kunde förstå att jag anpassar mig till trafikflödet säger mer om dig än om mig;)
Tyvärr vanligt här att folk tolkar inlägg som om att skribenten är en idiot istället för att förstå vad som faktiskt skrivs.
Skillnad på att köra fort och att köra fort...

Att köra 15 km för fort är nog lätt hänt och kanske inte så mycket att orda om , men vissa kör uppenbarligen 140 km och då samtidigt i syfte att provocera polis under utryckning , inget som jag blir impad av i alla fall , lågt bara lågt ,, sen funderar man på varför Faranger ibland inte ses med blida ögon i detta land

Ok, jag ska förklara.
När vi (jag/du) var unga, testade inte vi gränser? Kanske inte du, men jag gjorde det.
Allt tjat om att polisen i Thailand inte gör sitt jobb gjorde att jag ville testa det med egna ögon. Så jag hamnade i en situation där jag kunde testa detta för att bekräfta/dementera alla olika kommentarer och tankar. Mest för min egen del. Andra får tycka annorlunda.
Nu har jag testat, och om du tror att jag gör detta till vardags så får det stå för dig. Har även testat konstigheter i Sverige men det kostade många pengaro_O, men sån är jag.
Hur många grader kan du lägga din båge i utan att tappa fotfästet? Kanske inte nu, men på 60/70-talet så kan du inte slå in mig i att du aldrig testat. Detta ger en erfarenhet på äldre dar att veta var gränserna går. Mina tidigare erfarenheter håller mig i liv idag.

Ok, jag ska förklara.
När vi (jag/du) var unga, testade inte vi gränser? Kanske inte du, men jag gjorde det.
Allt tjat om att polisen i Thailand inte gör sitt jobb gjorde att jag ville testa det med egna ögon. Så jag hamnade i en situation där jag kunde testa detta för att bekräfta/dementera alla olika kommentarer och tankar. Mest för min egen del. Andra får tycka annorlunda.
Nu har jag testat, och om du tror att jag gör detta till vardags så får det stå för dig. Har även testat konstigheter i Sverige men det kostade många pengaro_O, men sån är jag.
Hur många grader kan du lägga din båge i utan att tappa fotfästet? Kanske inte nu, men på 60/70-talet så kan du inte slå in mig i att du aldrig testat. Detta ger en erfarenhet på äldre dar att veta var gränserna går. Mina tidigare erfarenheter håller mig i liv idag.
Oj!!! Nu har du kastat handsken.

Jag skulle gissa att Joker åtminstone kom ner i 2-siffrigt (negativ) vinkel på 70-talet. Allt annat vore ju oväntat.....:afro:

Nu börjar de låta som ja tänker, om man inte är turist för första gongen utan har kört här i ca 5 år. Vist har man lärt sej en del om trafiken här, sen att man kör för fort i bland de händer men som någon skrev fina vägar lite trafik ja då kör jag lite fortare än vad som är tillåtet

Jaha! Är det därför folk i Audi, BMW, Benz skall fram till varje pris och ligga först. Dom har bättre bromsar och vägegenskaper. Jag trodde bara att dom ansåg sig vara för mer än andra :)
Skönt att man själv kör Audi 55555

5555 När det gäller Sverige så håller jag med dig:). Hade en BMW 745, odlade en ruskigt ful mustasch (som sig bör i dessa bilar, nä jag skojar inte) och tyckte jag var "över lagen":D. Men detta var länge sedan och preskriberat nu.

AUDI?, Hur kunde du? Väljer att inte lägga fler komentarer om det555. Audi:D:D:Do_O:oops::eek:;)
Förlåt, det sista var bara trams;). Det finns ngt tramsigt mellan bilägare som jag tycker är humoristiskt.

Nu börjar de låta som ja tänker, om man inte är turist för första gongen utan har kört här i ca 5 år. Vist har man lärt sej en del om trafiken här, sen att man kör för fort i bland de händer men som någon skrev fina vägar lite trafik ja då kör jag lite fortare än vad som är tillåtet

Exakt! Och tar det lugnt vid skolor och samhällen eller andra riskområden.
Men att skriva att man kör sakta blir ingen bra story 555

5555 När det gäller Sverige så håller jag med dig:). Hade en BMW 745, odlade en ruskigt ful mustasch (som sig bör i dessa bilar, nä jag skojar inte) och tyckte jag var "över lagen":D. Men detta var länge sedan och preskriberat nu.

AUDI?, Hur kunde du? Väljer att inte lägga fler komentarer om det555. Audi:D:D:Do_O:oops::eek:;)
Förlåt, det sista var bara trams;). Det finns ngt tramsigt mellan bilägare som jag tycker är humoristiskt.
Ja har också ägt Audi de var en s4 den funkade bra, dessutom var de ganska bra drag i den. Vågar inte skriva hur fort ja körde då kan de bli liv på luckan, best tyckte ja den var på vinter vägar. bodde i norrland då så de blev mycket pendlande

Ja har också ägt Audi de var en s4 den funkade bra, dessutom var de ganska bra drag i den. Vågar inte skriva hur fort ja körde då kan de bli liv på luckan, best tyckte ja den var på vinter vägar. bodde i norrland då så de blev mycket pendlande

Jag förlåter dig det där med Audi 555. Och ja, skriv inte hur man kör bil här på forumet, för det verkar inte vara ngn bra ide hahahaha.
Hann du få i tvåan innan Gävle? Hela familjen kom upp till Norrland från Skåne innan flyget. Fick knappt in fyran förrän det var dax att bromsa vid havsbadet.

Loyden.jpg

Har kört en hel del bil under 50 år och för mig har aldrig de som kört fort (för fort) aldrig varit till några problem.
Däremot de som ska vara privatpoliser, begriper och alltid tro sig vara bäst.
Kör du student bara inte över din förmåga, så är i mitt tycke allt ok.
Det är DU som få stå för kalaset om det går åt helvete, annars njut du och låt besserwissrarna plågas

UPPDATERING!

Nu har det gått ett år och inga böter har skickats till mig. En bra bit över 100 skyltar med ”fartkamera” har passerats utan ”brev på posten”.

Det jag dock råkat ut för på senare tid är poliser med radar och kamera i vägkanten. Dessa står ganska synligt och man har en chans att bromsa in.

Min uppfattning om dessa skyltar är att dessa är som i Polen på 80, 90-talet, ”Kontrola radarowa” där det sällan fanns ngn polis.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp