Hälsa och cancer i Thailand

Samt att massor av män går runt med prostatacancer i 20 år utan att veta om detta ,eller lida av det , de dör sedan av helt andra orsaker ..... detta är ingen stenbordsskröna utan rena medicinska fakta ;) Hur många Thai tror ni regelbundet kör en PSA test , Svenska män kör det oftast vartannat år efter 50 bast , därför upptäcks naturligtvis en cancer oftare i Sverige och finns då med i den så kallade sanningsenliga statistiken , det gäller mao som jag tidigare skrev att använda huvudet när man tolkar statistik;)
Om man använder huvudet ofta så är risken för prostatacancer mindre. Någon statistikkunnig kan säkert bevisa motsatsen.:laugh:

Visst skall man vara kritisk i sin granskning av statistik, vad jag efterlyser är vilken information inläggen som förkastar statistiken bygger på annat än eget tyckande.

Jag tycker det är jättebra som du gör att visa vad du baserar dina slutsatser på. :thumbsup: Skulle vilja se mer av sådant, helt klart. Då kan man söka vidare och bilda sig en egen uppfattning om trovärdigheten och har man tur kanske man kan hitta en ännu bättre källa för statestik som man kan posta så att andra kan ta del av det och på så vis finna något ännu bättre osv. I slutänden blir allt så bra det kan bli. :) Mycket bättre än att bli osams på oklara och ofta på subjektiva grunder, tycker jag iaf. ;)

Jag tycker med några få undantag att tonen förändrats sedan jag skrev här sist och detta inlägget har ju lett till en riktigt bra diskussion där vi alla har fått ny information att fundera på.

Jag tycker med några få undantag att tonen förändrats sedan jag skrev här sist och detta inlägget har ju lett till en riktigt bra diskussion där vi alla har fått ny information att fundera på.

Jag har inte varit med så länge så jag har inget att jämföra med, annat än andra Thaiforum. Jag tycker att tonen här ligger på en bra nivå och det finns många vettiga och kunniga skribenter, det enda problemet med TS är väl att det är alldeles för få aktiva skribenter.

Socker är en stor bov, Thai har mycket socker i allt. Men det ger i första hand kärlsjukdomar, inte cancer även om man misstänker och forskar på om att socker göder cancerceller.

När det gäller Pala om det är det du menar med den äckliga smeten så ja, precis som det tidigare är sagts så kan rå fisk innehålla bakterier som kan orsaka levercancer. Undvik den!

En liten tanke här bara det är väl inte bakterier i den råa fisken som orsakar cancer utan de orsakar infektioner som kan leda till cancer.
Annars hade väl cancergåtan redan blivit löst.

Min sambo använder rätt ofta para och såpass lite så att det blir smakligt. Den kokta varianten bör tilläggas.

Om man inte skulle stödja sig på dokumenterad statistik, vad skall man då stödja sig på ? Och Phonta, visst känner jag Mackes, både från Sverige och här. Tro mig, han är en förnuftig karl. Information från honom brukar man kunna lita på.
Jag tycker också Mackes är förnuftig, men statistik, i många fall, är framtagen av samma politiker som är ansvariga för att se till att vissa saker blir bättre. Om alla parametrar inte är med kan man lätt bli lurad av statistik. Det är svårt att tolka statistik om man inte förstår hur undersökningarna och urvalet gjorts.

Detta var iofs ingen kommentar till denna statistik utan mer generellt, det kan vara farligt med statistik också.

En liten tanke här bara det är väl inte bakterier i den råa fisken som orsakar cancer utan de orsakar infektioner som kan leda till cancer.
Annars hade väl cancergåtan redan blivit löst.

Min sambo använder rätt ofta para och såpass lite så att det blir smakligt. Den kokta varianten bör tilläggas.
Den kokta varianten stinker nästan lika mycket och smakar likadant. Men man kan avnjuta delikatessen utan rädsla för otrevliga bakteriella överraskningar.

Satt och diskuterade i kväll med några killar , inte vid ett stenbord utan vid ett träbord , Ämnet hundar kom upp , den ena killen påstod att en veterinär i Chonburi skrivit att 45 % av alla hundar i Chonburi var rabiessmittade , oj tänkte jag , hur fn går detta ihop , om man aldrig ser en självdöd hund samt att jag endast hört talas om mycket enstaka fall av rabies hos människa i Thailand .. En smittad hund dör oftatst eller blir sjuk inom 90 dagar, en veterinär på pattaya djursjukhus (ett av de större välrenommerade ) som jag talade med om detta sade att det finns i Thailand , men idag ganska sällsynt , i Chonburi ett fall på sista två åren , MAO 45% en träbordsskröna , precis som en annan idiot påstod vid samma träbord för ett knappt år sen nämligen att 50 % av alla bartjejer bar på HIV , jojo, återigen en Träbordsskröna , man skall ta allt med en nypa salt och använda skallen innan man tror på vad folk gaggar om ...

Gott så Phonta!!! Allt är inte åt he.....te ännu. Jag har sett rabiessjuka hundar ( ett fåtal) men det va många år sedan nu. När det gäller snubbar eller gubbar som gaggar om ditt och datt, be dom dra igen käften,de vet inte ett smack om varken hundar eller brudar;)

Att man inte träffar en rabiessjuk människa är helt förståeligt eftersom den hemska sjukdomen är dödlig till 100 % vad jag vet. Men faktum kvarstår, man skall inte lyssna på stenbordsskrönor även om man sitter vid ett träbord.

Det finn ett fåtal människor som överlevt rabies..
Blir man riven eller biten av en misstänkt smittad, skall man omedelbart tvätta med tvål och vatten minst 15 minuter, därefter tillsätta povidonjod eller detergent.
Detta "kan" ta död på eländet...
Hoppas verkligen ingen här ska behöva göra detta.

Blir man riven eller biten av en misstänkt smittad, skall man omedelbart tvätta med tvål och vatten minst 15 minuter, därefter tillsätta povidonjod eller detergent.
Eller ännu säkrare, iväg och bli vaccinerad kvickt som attan. Då kan man klara sig.

På 80-talet när jag reste runt i Pakistan sa vaccinationscentralen att man skulle få vaccin inom 24 timmar efter man blev biten, då skulle man klara sig. Vaccin fanns då på svenska ambassaden och jag fick med egna kanyler. Men blev aldrig biten som tur var.

Om det är samma rekommendationer nu vet jag inte

På 80-talet när jag reste runt i Pakistan sa vaccinationscentralen att man skulle få vaccin inom 24 timmar efter man blev biten, då skulle man klara sig. Vaccin fanns då på svenska ambassaden och jag fick med egna kanyler. Men blev aldrig biten som tur var.

Om det är samma rekommendationer nu vet jag inte
Jo det är jag övertygad om. Det värsta är att ett djur kan smitta utan att visa några symtom. Det kan räcka med en slickning i ett öppet sår om man har en riktig otur.

Senast redigerad av en moderator:
Satt och diskuterade i kväll med några killar , inte vid ett stenbord utan vid ett träbord , Ämnet hundar kom upp , den ena killen påstod att en veterinär i Chonburi skrivit att 45 % av alla hundar i Chonburi var rabiessmittade , oj tänkte jag , hur fn går detta ihop , om man aldrig ser en självdöd hund samt att jag endast hört talas om mycket enstaka fall av rabies hos människa i Thailand .. En smittad hund dör oftatst eller blir sjuk inom 90 dagar, en veterinär på pattaya djursjukhus (ett av de större välrenommerade ) som jag talade med om detta sade att det finns i Thailand , men idag ganska sällsynt , i Chonburi ett fall på sista två åren , MAO 45% en träbordsskröna , precis som en annan idiot påstod vid samma träbord för ett knappt år sen nämligen att 50 % av alla bartjejer bar på HIV , jojo, återigen en Träbordsskröna , man skall ta allt med en nypa salt och använda skallen innan man tror på vad folk gaggar om ...

Dom kanske skulle byta träbordet mot ett äkta stenbord :)

Blir du biten eller riven av hund eller katt i land som inte är rabiesfritt skall du , tvätta samt tillsätta Jod som Krille säger , uppsöka sjukhus , få en gammaspruta som höjer ditt immunförsvar samt därefter under två veckors tid var tredje dag få en injektion (idag i överarmen, förr i magen ) jag tog 6 sprutor sammanlagt för två år sedan efter att jag stuckit mig på en valps tänder .. rabies kan behandlas så länge sjukdomen ej brutit ut , den är dödlig normalt , men det påstås att någon överlevt denna plågsamma sjukdom ,inkubationstid upp till 6 mån , normalt 60-90 dagar. hela behandlingen gick på 1500 thbt , vaccinering i preventivt syfte kan även ske innan smittotillfälle . sprutorna vid ev smitta är idag 100% igt verksamma , dvs du får ej rabies om du tar dessa sprutor även om du utsatts för smitta ....Din kropp producerar under de närmaste 30 dagar efter första injektion verksamma antikroppar mot smittan som sen inte kan utvecklas då den utvecklas väldigt långsamt , vilket även gör den så förrädisk..om man inte vet att man smittats
Hundarna /katterna är aggresiva pga av svåra smärtor i mage samt strupe , de kan varken äta eller dricka , därför även kallad vattuskräck , i Thailand Maa ba ...... Tokig hund ... nu vet ni mer , från en som läst på ordentligt och inte vid stenbordet :)

Senast redigerad av en moderator:
Blir du biten eller riven av hund eller katt i land som inte är rabiesfritt skall du , tvätta samt tillsätta Jod som Krille säger , uppsöka sjukhus , få en gammaspruta som höjer ditt immunförsvar samt därefter under två veckors tid var tredje dag få en injektion (idag i överarmen, förr i magen ) jag tog 6 sprutor sammanlagt för två år sedan efter att jag stuckit mig på en valps tänder .. rabies kan behandlas så länge sjukdomen ej brutit ut , den är dödlig normalt , men det påstås att någon överlevt denna plågsamma sjukdom ,inkubationstid upp till 6 mån , normalt 60-90 dagar. hela behandlingen gick på 1500 thbt , vaccinering i preventivt syfte kan även ske innan smittotillfälle . sprutorna vid ev smitta är idag 100% igt verksamma , dvs du får ej rabies om du tar dessa sprutor även om du utsatts för smitta ....Din kropp producerar under de närmaste 30 dagar efter första injektion verksamma antikroppar mot smittan som sen inte kan utvecklas då den utvecklas väldigt långsamt , vilket även gör den så förrädisk..om man inte vet att man smittats
Hundarna /katterna är aggresiva pga av svåra smärtor i mage samt strupe , de kan varken äta eller dricka , därför även kallad vattuskräck , i Thailand Maa ba ...... Tokig hund ... nu vet ni mer , från en som läst på ordentligt och inte vid stenbordet :)
Ja det vet jag fast jag GILLAR stenbord i byn tyvärr ensam där ännu drömmer om en riktig MC =HD

Fn vad du tjatar om en gammal tröska , köp en då , men köp en släpkärra till den transportabla verkstaden på en gång .
Fem HD till Changmai från Pattaya , vilka kommer tillbaka utan reparation , jo endast de japantillverkade , ingen av de fem HD, i stället för följebil att luta sig på har man börjat med att ett par Japancyklar borgar för att skaffa hjälp vid haveri 55555:)

h

Liknande trådar

Tillbaka
Topp