Hälsa och cancer i Thailand

Får bygga en släpkärra så jag kan hämta hem alla RISBRÄNNARE trevligt med olika åsikter jag skrev drömmer blir det en konstig mc så är det kardan som gäller ,har blivit lite lat undviker gym å golf

Stenbord någon gång då och då tycker jag är kul. Man får dock inte tro på alla som vet utan kolla upp saker själv.

Är ju samma sak i Sverige, alla thai vet allt och ljuger och alla tror på det. Tar lång tid innan de förstår att thai oftast inte vet mest om hur det fungerar i Sverige.

Dom säger nog samma om forumsbords anhängarna, skall inte ta allt du läser för fakta, ett stenbord är nog lite mer socialare med ;)

Fn vad du tjatar om en gammal tröska , köp en då , men köp en släpkärra till den transportabla verkstaden på en gång .
Fem HD till Changmai från Pattaya , vilka kommer tillbaka utan reparation , jo endast de japantillverkade , ingen av de fem HD, i stället för följebil att luta sig på har man börjat med att ett par Japancyklar borgar för att skaffa hjälp vid haveri 55555:)
h

Vilken årsmodell snackar du om? Jag hade en 2000 med vibrationsdämpare som alla efter det har. Aldrig några problem.

Skojar med Pontiac , har åkt gamla HD maskiner i Sverige och inte har de hållit samma klass när det gäller tillförlitlighet som japsen , nu är de betydligt bättre , men om du tar en 2006 dyna så nog fan vibbar det som fan i och du har snart ingen känsel i fingrarna .. det är en kultmaskin enligt min syn , fint ljud och snygga , men sen är det inte mycket mer , ingen power alls och svindyra reservdelar ... men alla gillar vi olika , jag åker japscruiser eller som nu en Bobber , men visst , jag kan tänka mig en gammal HD med Mikuniförgasare , mest för ljudet , för utanför Pattis skall man inte köra , MC Taxi vill nog inte hämta så långt bort ...:)

Heter inte tråden hälsa och cancer i Thailand wller har jag missat något? :rolleyes:
Om detta med rabies , i stort sett alla Thaibyar sprutar sina Soihundar , idag träffade jag en kille vid namn Pom som arbetar för kommunen i Pattaya Nong Prue , han upplyste mig om att samtliga hundar om möjligt sprutas varje år , detta började man med för ett antal år sedan , detta är en turiststad , vi kan inte ha rabiessmittade hundar inom denna kommun , sen är turisterna borta för alltid, visst kan det hända , men mest vid gränserna mot Burma , och Laos mm där det kan komma in rabiessmittade djur , men han vet inte om ett enda fall där någon i denna kommun blivit smittad .. men bäst att vara försiktig , blir du biten så kolla var hunden bor eller befinner sig , kontakta polis som i sin tur kontaktar veterinär för kontroll och ev . avlivning , skall ju göras med alla hundar som hugger förbipasserande , uppsök clinik eller sjukhus då det finns visss risk i detta land , om än inte såsom min kamrat igår ville påskina ..

I alla fall ett inlägg om hälsan i Thailand :):)

Enligt bekanta som är HD-nördar så var -82 det magiska årtalet när dom började använda Honda delar och helt plötsligt så gick det att åka i flera dagar utan att skruva:oops:

Är inte HD's milstolpe år 2002 när dom fick en Porschemotor i sin V-rod? Där övergick "dagar utan skruvande" till månader;).
Är absolut ingen expert på bågar men man försöker hänga med ändå.
Det var lika kul vart år på 90-talet att köra norrut på E4'an när det var HD träff. Tog inte lång tid mellan mekande håriga davidson längs väggrenen 555.
Sorry, kunde inte låta bli. Men de verkar ha fått rätt på sina maskiner nu.

Tbx till topic.
Pratade med veterinären om just rabies när vi skulle vaccinera vår vovve. Han sa att ytterst få (om några) hundar som ej blivit vaccinerade här i området. Så jag tror att generellt så ser det rätt bra ut. På landsbygden (där jag bodde innan) så hade munkarna hand om vaccinationen. Ingen regel utan undantag naturligtvis.

Rabies är en hemsk sjukdom som när den väl brytt ut inte går att bota. Hittade en film på youtube som är intressant att se men varnar för känsliga tittare!!! Stämmer informationen så dör 1 person om dagen i rabies på Filippinerna.

Vidrig sjukdom , varför kan de inte vaccinera hundarna ... Svärfar sprutar alla hundar i vår by däruppe i Isaan , han hämtar vaccin på kommunen
Så ser det ut över större delen av Thailand

Om detta med rabies , i stort sett alla Thaibyar sprutar sina Soihundar , idag träffade jag en kille vid namn Pom som arbetar för kommunen i Pattaya Nong Prue , han upplyste mig om att samtliga hundar om möjligt sprutas varje år , detta började man med för ett antal år sedan , detta är en turiststad , vi kan inte ha rabiessmittade hundar inom denna kommun , sen är turisterna borta för alltid, visst kan det hända , men mest vid gränserna mot Burma , och Laos mm där det kan komma in rabiessmittade djur , men han vet inte om ett enda fall där någon i denna kommun blivit smittad .. men bäst att vara försiktig , blir du biten så kolla var hunden bor eller befinner sig , kontakta polis som i sin tur kontaktar veterinär för kontroll och ev . avlivning , skall ju göras med alla hundar som hugger förbipasserande , uppsök clinik eller sjukhus då det finns visss risk i detta land , om än inte såsom min kamrat igår ville påskina ..

I alla fall ett inlägg om hälsan i Thailand :):)

Så sant bra hundhälsa är bra för husse och andra med.
Läste gårdagens Express, artikel på delen Hälsoliv angående diabetes. Doc Mosley han som startade s k fem två dieten har kommit med nya ideer, eller delvis gamla medelhavsdiet men bara 800 kalorier per dag. Fungerar tydligen, lägre inputt än uttag i princip. Skadar inte att testa antar jag.
Det som skrämmer lite är det som kom fram angående diabetes. Klippte ett stycke av artikeln som följer här;

"Typ 2 diabetes är den snabbast växande sjukdomen i Sverige, 6,8 procent av befolkningen är drabbad. Enligt officiella siffror har dessutom 17 procent förstadier till diabetes. Men både jag, och svenska diabetesprofessorn Kerstin Brismar, tror att det är en grov underskattning. Sannolikt har 30 procent av befolkningen förstadier till diabetes.

– Åtminstone en av fyra svenskar är på väg att få diabetes utan att veta om det. Diabetes märks inte förrän följdsjukdomarna kommer, som begynnande blindhet och skadade nerver. Ni har ett stort problem här i Sverige, diabetes ökar och det är dyrt för samhället. Typ två diabetes förkortar din livslängd med i genomsnitt tio år."
Det sista sades av Mosley själv, han har ju själv drabbats för fem år sedan av typ 2 diabetes men lyckats hålla nårmala sockernivåer med sin 5,2 diet.
Värt och kämpa för sin hälsa, mångsidig kost och träning där är svaret.

Skriver inte detta i någon jämförelsesyfte utan tyckte att detta gäller även för oss här i Thailand. Länk till artikeln nedan.

http://www.expressen.se/halsoliv/bantningsikonens-nya-metod-efter-52-dieten/

Fördelen här i Thailand är att man behöver inte genomgå en veterinärsutbildning för att kunna ge sprutor. Det är riktigt bra för landsbygden bland annat.

Vet du @Phonta om han behöver betala för att hämta ut vaccinet?

Fördelen här i Thailand är att man behöver inte genomgå en veterinärsutbildning för att kunna ge sprutor. Det är riktigt bra för landsbygden bland annat.

Vet du @Phonta om han behöver betala för att hämta ut vaccinet?
Han betalar inte en bath för att hämta vaccinet på kommunen ..

Så sant bra hundhälsa är bra för husse och andra med.
Läste gårdagens Express, artikel på delen Hälsoliv angående diabetes. Doc Mosley han som startade s k fem två dieten har kommit med nya ideer, eller delvis gamla medelhavsdiet men bara 800 kalorier per dag. Fungerar tydligen, lägre inputt än uttag i princip. Skadar inte att testa antar jag.
Det som skrämmer lite är det som kom fram angående diabetes. Klippte ett stycke av artikeln som följer här;

"Typ 2 diabetes är den snabbast växande sjukdomen i Sverige, 6,8 procent av befolkningen är drabbad. Enligt officiella siffror har dessutom 17 procent förstadier till diabetes. Men både jag, och svenska diabetesprofessorn Kerstin Brismar, tror att det är en grov underskattning. Sannolikt har 30 procent av befolkningen förstadier till diabetes.

– Åtminstone en av fyra svenskar är på väg att få diabetes utan att veta om det. Diabetes märks inte förrän följdsjukdomarna kommer, som begynnande blindhet och skadade nerver. Ni har ett stort problem här i Sverige, diabetes ökar och det är dyrt för samhället. Typ två diabetes förkortar din livslängd med i genomsnitt tio år."
Det sista sades av Mosley själv, han har ju själv drabbats för fem år sedan av typ 2 diabetes men lyckats hålla nårmala sockernivåer med sin 5,2 diet.
Värt och kämpa för sin hälsa, mångsidig kost och träning där är svaret.

Skriver inte detta i någon jämförelsesyfte utan tyckte att detta gäller även för oss här i Thailand. Länk till artikeln nedan.

http://www.expressen.se/halsoliv/bantningsikonens-nya-metod-efter-52-dieten/
Var och varannan Thai har ju typ2 diabetes , svärmor har , hennes syter har , hennes granne har mmm massor med unga drabbas här av allt skitätandet samt stillasitttande...problem i Sverige + Ja , det är det förvisso , men tror problemet är större i Thailand pga att man ingen koll alls har , vi går mot samma i Sverige då vårdcentralerna inte längre har tid att kolla i preventivt syfte , bara de "nyankommna "som åtnjuter den servicen, i vår kommun har vi en vårdcentral som ligger 1,5 mil från vår by , där finns idag 400 st invällare som tar ALL tid för vårdcentralen , det råder lynchstämning efterssom vårdcentralen fått diretektiv av kommunen att neka de som inte är sjuka preventiv vård ...
Tror det ligger till på samma sätt på de flesta ställen runt om i landet Sverige ...

Han betalar inte en bath för att hämta vaccinet på kommunen ..

Jag misstänkte det men var lite osäker.
Det är riktigt bra då pengar styr mycket av besluten här. Hade det kosta typ 500B för en spruta så hade inte många hundar varit vaccinerade.

Var och varannan Thai har ju typ2 diabetes , svärmor har , hennes syter har , hennes granne har mmm massor med unga drabbas här av allt skitätandet samt stillasitttande...problem i Sverige + Ja , det är det förvisso , men tror problemet är större i Thailand pga att man ingen koll alls har , vi går mot samma i Sverige då vårdcentralerna inte längre har tid att kolla i preventivt syfte , bara de "nyankommna "som åtnjuter den servicen, i vår kommun har vi en vårdcentral som ligger 1,5 mil från vår by , där finns idag 400 st invällare som tar ALL tid för vårdcentralen , det råder lynchstämning efterssom vårdcentralen fått diretektiv av kommunen att neka de som inte är sjuka preventiv vård ...
Tror det ligger till på samma sätt på de flesta ställen runt om i landet Sverige ...

Men då är det inte så illa i Thailand trots allt;)
Vad kostar ett besök på vårdcentralen idag? 300-400kr? Det kommer man långt på i Thailand på en klinik med läkare, utan att brottas i köer

Man får inte diabetes av stillasittande, man får det av det man stoppar i sig. Socker och snabba kolhydrater är den stora boven och Thai har socker i allt numera.

Det är läkemedels- och snabbmatsindustrin som driver tesen att man blir sjuk av att röra för lite på sig för att därigenom lägga skulden på patienterna själva. Naturligtvis måste man röra på sig men det tar en hel dag att bli av med energin från en Big Mac & Co!

En annan bov är att skylla på fettet, folk slutar att äta fett som man blir mätt av och där överskottet passerar rakt igenom kroppen. Man blir istället sugen på sött och snabba kolhydrater som lagras i kroppen och skapar diabetes. Allt för att sälja piller och hamburgare.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp