Hälsa och cancer i Thailand

Här kan ni se var ni hittar mest cancer.

b9f25ac5c23516f6ca1d08a4ba20ad1d.jpg

Vodkabältet syns ju tydligt!

Som någon skrev kan man bevisa allt med statistik och med olika undersökningar. Finns ju många ledande företag som gör undersökningar åt företag och visar att just deras produkt är bästa som finns på marknaden. Det kostar ju en slant att få till detta och de intervjuar ju de som tänker svara som kunden vill.

I detta fallet kan det vara ett stort mörkertal och det kan vara okunskap. Inte alltid så lätt att ställa en cancerdiagnos om man inte har dyra och avancerade instrument, sen när den sjuke i byn har uppenbara symptom så ger läkaren smärtstillande och rapporterar inte då han ställde fel diagnos från början.

I Thailand finns det ju massa folk som lever på socker och inte rör sig. Nej jag tror inte detta stämmer!

Angående statistik så i Sverige för vi statistik på uppklarade våldsbrott och med hjälp av statistiken bevisas att brotten minskar. Det behöver ju inte vara fallet och vi som bor här ser och hö ju att brotten ökar, poliserna går på knäna och rapporter visar att uppklarningsnivån är lägre. Men den statliga rapporten visar att mindre brott och man behöver då inte fler poliser ... bara ett exempel.

Detta fenomen har ju dykt upp senaste tio åren, man använder statisk för att bevisa att man har rätt men tar inte med alla uppgifter med flit oftast.

Om man inte skulle stödja sig på dokumenterad statistik, vad skall man då stödja sig på ? Och Phonta, visst känner jag Mackes, både från Sverige och här. Tro mig, han är en förnuftig karl. Information från honom brukar man kunna lita på.

Om man inte skulle stödja sig på dokumenterad statistik, vad skall man då stödja sig på ? Och Phonta, visst känner jag Mackes, både från Sverige och här. Tro mig, han är en förnuftig karl. Information från honom brukar man kunna lita på.
Inga kommentarer , förnuftig eller ej ,

Tycker nog att både Phonta och Mackes verkar vara intelligenta människor, men att ta statistik från ett håll och kalla det fakta fungerar inte vid en disputation t.ex. Sunt förnuft, nyfikenhet och skepticism är egenskaper som jag tror är bra att ha. Ifrågasätt allt tills du är övertygad ;)

Det var ju precis det som nämndes i rapporten ovan, den största boven är bakterier i rå fisk som det varnas för.

Visst skall man vara kritisk i sin granskning av statistik, vad jag efterlyser är vilken information inläggen som förkastar statistiken bygger på annat än eget tyckande.

Det var ju precis det som nämndes i rapporten ovan, den största boven är bakterier i rå fisk som det varnas för.

Visst skall man vara kritisk i sin granskning av statistik, vad jag efterlyser är vilken information inläggen som förkastar statistiken bygger på annat än eget tyckande.

Statistiken stæmmer sækert, vælfærdsjukdommar, kollar man på statistiken och ser vilka cancersjukdommar det gæller tvivlar jag inte på den.

Vanligaste dødsorsakerna i Thailand.
1. Cancer.
2. Hjærtat.

Sverige.
1. Hjærta.
2. Cancer.

Men 28% av dødsorsakerna før mæn i Sverige var cancer.
19% dødsorsak cancer Thailand.

35% Hjærtat Sverige.
12% Hjærtat Thailand.

http://www.cdc.gov/globalhealth/countries/thailand/

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20289/2016-8-3.pdf

4% av Thailands befolkning dør i trafikolyckor, det ær en riktigt skræmmande siffra att tænka på nær man ger sig ut i trafiken.

Kan inte vara sant , statistiken sa ju annat , solklart måste det jo vara Som Tam med den där äckliga okokta smeten som ger levercancer .. nja , jag vet inte , men alkohol och rökning ger ju defakto levercancer samt även prostatacancer
Detta är hämtat från en statistikkälla så det måste ju vara sant :rolleyes:

Någon nämde även socker som en stor bov , jo det är val därför Thai är så friska , de använder ju aldrig socker i tillex matlagning samt gillar ju inte alls sötsaker ,,, 555555 ...

Kan inte vara sant , statistiken sa ju annat , solklart måste det jo vara Som Tam med den där äckliga okokta smeten som ger levercancer .. nja , jag vet inte , men alkohol och rökning ger ju defakto levercancer samt även prostatacancer
Læste du ens statistiken han visade, verkar inte så på kommentarerna ;)

Statistiken stæmmer sækert, vælfærdsjukdommar, kollar man på statistiken och ser vilka cancersjukdommar det gæller tvivlar jag inte på den.

Vanligaste dødsorsakerna i Thailand.
1. Cancer.
2. Hjærtat.

Sverige.
1. Hjærta.
2. Cancer.

Men 28% av dødsorsakerna før mæn i Sverige var cancer.
19% dødsorsak cancer Thailand.

35% Hjærtat Sverige.
12% Hjærtat Thailand.

http://www.cdc.gov/globalhealth/countries/thailand/

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20289/2016-8-3.pdf

4% av Thailands befolkning dør i trafikolyckor, det ær en riktigt skræmmande siffra att tænka på nær man ger sig ut i trafiken.

tack Jonas , en relevant sida som du då belyser är alla de som i de 4 % skulle drabbas av cancer och då skulle ha dött i den sjukdomen , dessutom så är iofs cancervården i Thailand knappast jämförbar med Sverige .. Mycket av Thailändska
läkemedel är idag bannade i väst ,men används friskt här trots alla riktigt tråkiga biverkningar . Hormonpreparat
i synnerhet

Någon nämde även socker som en stor bov , jo det är val därför Thai är så friska , de använder ju aldrig socker i tillex matlagning samt gillar ju inte alls sötsaker ,,, 555555 ...

Socker är en stor bov, Thai har mycket socker i allt. Men det ger i första hand kärlsjukdomar, inte cancer även om man misstänker och forskar på om att socker göder cancerceller.

När det gäller Pala om det är det du menar med den äckliga smeten så ja, precis som det tidigare är sagts så kan rå fisk innehålla bakterier som kan orsaka levercancer. Undvik den!

Socker är en stor bov, Thai har mycket socker i allt. Men det ger i första hand kärlsjukdomar, inte cancer även om man misstänker och forskar på om att socker göder cancerceller.

När det gäller Pala om det är det du menar med den äckliga smeten så ja, precis som det tidigare är sagts så kan rå fisk innehålla bakterier som kan orsaka levercancer. Undvik den!
Vi äter palaa men endast om den är kokt innan så att eventuella bakterier dör. Jag har förbjudit frugan att använda okokt palaa. Det stinker som satiken när hon koker den men det är det värt.

Vi äter palaa men endast om den är kokt innan så att eventuella bakterier dör. Jag har förbjudit frugan att använda okokt palaa. Det stinker som satiken när hon koker den men det är det värt.
VA! Førbjuder du frugan, mansgris!!! 555555, kunde inte låta bli men det blir alltid så hårda ord mot @nmax nær han anvænder ordet førbjuda i æktenskapet så var tvungen att kommentera ;)

Finns ingen anledning att misstro WHO men som med all statistik så måste man förstå att inte all information ryms in i en tabell eller graf.

Summerar man ihop alla dödsorsaker i ett land så bli de alltid 100% och ju längre en människa lever ju större risk är det att drabbas av en sjukdom, ren sannolikhetslära. Svenskar lever i genomsnitt nästan 10 år längre än thailändare och där finns nog en del av förklaringen i att fler svenskar än thailändare diagnosticeras med cancer. Det finns också en felkälla i att många thailändare anses dö av "hög ålder" vilket man givetvis inte kan göra. Det finns säkert en hel del oupptäckta cancerfall bland dessa åldringar.

Med detta sagt så tvivlar jag inte på att fler svenskar än thailändare får cancer, bara att skillnaden är något mindre än vad som uppges.

Man ska ju också komma ihåg att man inte får cancer imorgon för att man lever osunt eller utsätts för yttre faktorer idag; det kan ta många decennier eller ett helt liv. Jag har ingen medicinsk utbildning men jag skulle tro att väldigt många som drabbas av cancer är i 60-70 årsåldern, dvs födda på 40- och 50-talet. Det var en tid då väldigt många svenskar rökte och många svenskar använde kemikalier i hem och jobb som vi idag vet är cancerframkallande medans thailändare på den tiden levde ett liv nästan helt utan kemikalier och föroreningar, kroppsarbetade samt levde allmänt hälsosamt.

Om 50 år ser statistiken förmodligen helt annorlunda ut. Svenskar har (förmodligen) bättre koll på sina kemikalier och andra faror medans nästa alla thailändare lever i ett samhälle fullt av tveksamma kemikalier och andra gifter medans de äter mer ohälsosam mat och inte har ersatt förlorat kroppsarbete med motion.

Samt att massor av män går runt med prostatacancer i 20 år utan att veta om detta ,eller lida av det , de dör sedan av helt andra orsaker ..... detta är ingen stenbordsskröna utan rena medicinska fakta ;) Hur många Thai tror ni regelbundet kör en PSA test , Svenska män kör det oftast vartannat år efter 50 bast , därför upptäcks naturligtvis en cancer oftare i Sverige och finns då med i den så kallade sanningsenliga statistiken , det gäller mao som jag tidigare skrev att använda huvudet när man tolkar statistik;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp