Jag känner mig inte som läkare men har pluggat in ämnet eftersom jag hade egna problem här i Thailand för några år sedan. När jag förstod dessa samband gick jag snabbt ner 20 kilo och är idag helt återställd. Även om inte sockret var den direkta orsaken så förvärrade det situationen.
Gemensam faktor i all diabetes är att sockerhalten i blodet inte regleras på det sätt som krävs av kroppen. Bukspottkörteln har till uppgift att producera insulin, ett hormon som tar ner sockerhalten i blodet till en lämplig nivå.
När vi äter mycket socker eller andra snabba kolhydrater stiger sockerhalten dramatiskt och bukspottkörteln får jobba hårt med insulinproduktion för att balansera blodet vilket resulterar i att sockerhalten dippar ner under det normala och vi blir "sugna" igen. Matar vi då på med socker igen är vi tillbaka på ruta ett.
fetma har även med Hjärtproblem att göra , ingen kan påstå att fetma är ofarligt ....
Det kan naturligtvis vara andra sjukliga förändringar på bukspottskörteln men den beskrivna berg och dalbanan är orsaken till den lavin av diabetes vi ser nu. När kroppen inte längre klarar att hålla nere sockernivån i blodet så kommer skadorna på andra delar av kroppen som kan orsaka blindhet och amputationer.
Jag är definitivt ett barn av min tid och har dragits med i sockerhysterin men har haft turen att bukspottkörteln har stått pall, så ett genetiskt inslag finns definitivt, alla drabbas inte. Om man drabbas går det inte att laga bukspottskörteln utan man får mekaniskt lösa doseringen av insulin med sprutor eller pump.
Om inte förr så i det läget bör man definitivt lägga om sin diet och försöka bli av med stora mängder kolhydrater. Var sparsam med alla produkter som är fyllda med socker eller vetemjöl (bröd, pasta, läsk, öl) samt potatis och ris. Ät mycket fett, det är inte skadligt och du blir inte fet av det men du håller dig mätt länge, lättprodukter innehåller ofta mer socker och gör dig bara sugen.
Övervikt och diabetes hänger inte ihop men de har samma orsak, överblivet socker görs om till fett av kroppen och lägger sig runt höfterna för framtida bruk, en gammal överlevnadsteknik. Knappast tillämpligt i vårt samhälle, senare inträffar aldrig.
När det gäller Thailand och läkare så är det väl så att lägstanivån här är katastrofalt låg, förmodligen orsakat av bristande kontroll. Läkare på en normal och hög nivå håller en minst lika god standard som i Sverige. Vi har dock en del riktiga stolpskott även i Sverige.