Hur firar ni julen i år? Omröstning!

Hur firar ni julen 2012?

• Julen, vad är det?

Röster: 1 7.1%
  • Jobbar, det får bli firande när jag har tid

Röster: 3 21.4%
  • I Thailand, firar naturligtvis jul så traditionsenligt det går

Röster: 1 7.1%
  • I Thailand, firar inte jul och är glad för det

Röster: 3 21.4%
  • Hemma med familjen i Sverige, traditionellt

Röster: 6 42.9%

• Totala väljare
    14

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Hur firar man jul i allmänhet om man har någon relation med Thailand? Struntar man i julfirandet för att den thailändska hustrun inte gör det eller låter man henne (och ev barn) försiktigt ta del av seder och traditioner?

Själv jobbar jag i år och är inte hemma och frugan vill bara stanna hemma. Men vi har fixat julklappar till barnen från oss själva och dessutom har min släkt varit hemma hos oss med klappar. Så lite julfirande får dom i alla fall.

Är jag hemma följer familjen med på julfirande, det var stora ögon i fjol när tomten kom. Ungarna visste inte vad dom skulle tro.

GOD JUL på er alla! :wai:

I mitt fall så är ju svägerskan Thai och bor här sen 2008.
Min familj har alltid firat traditionell jul och har fortsatt med det även sen svägerskan flyttade hit.
Enda gångerna det inte har blivit så är dom gångerna jag själv har varit i Thailand eller Australien över julen.
Svägerskan är inte tvingad till att vars med och fira julen med oss, hon gör det frivilligt.
Brorsan vill att jag eller min mamma ska ha julafton, vi är hos en annan släkting på juldagen och brorsan och svägerskan har hand om annandagen.
Det funkar bra för oss, det enda jag gör i matväg som inte har med våran tradition att göra är RIS. Jag har alltid riskokaren på så hon ska kunna bli MÄTT också. :)

Jag åker hem till far under julen och har så traditionellt som vi bara kan, första julen utan mor, så det kan bli lite känslomässigt för far och oss andra. Tomte slutade vi med för länge sedan, vi är ju vuxna och den enda barnet är 15 år.

Min sedan tio - femton år traditionella jul lyser och glimrar utan julgranar, klappar, tomtar, slädar, Walt Disney, Kalle Anka, äcklig julmat, snapsar och annan alkohol.
Jag uppmanar alla att VÅGA VÄGRA JUL.
Under den påtvingade ledighet som en del kallar julfirande träffar jag mina vänner, umgås med dem utan att ha en massa tider att passa för meningslöst gloende på tecknade filmer, svinigt käk i överflöd som ska avslutas med en sliskig ris ala malta med en löjlig mandel som resulterar i en onödig present.
Jag försöker undvika den del av min släkt som jag inte gillar utan jag söker mitt sällskap bland dem som har mig något vettigt att ge. En del av dessa råkar vara släkt och kan därför tillåtas slinka in.
Julen är inget annat än ett påfund av handelsmän som enbart söker öka sin profit.
Snacket om att man firar jul för att fira Jesus födelse är en tanke som borde ha dött för länge sen. Må vara att Jesus kanske har funnits men inte fanken var han guds son utan möjligen en ovanligt rättvisetänkande människa, en kille i min smak.
Jag vägrar jul och jag vägrar lägga pengar på en idé som jag inte tror på. Jag vägrar att lägga pengar på en jädra massa skräp till mina barn och barnbarn.
I ställe ökar jag min insats i december för att medverka till bättre tillvaro för utsatta människor.Månatligen under året betalar jag 400:- för att finansiera skolgången för en liten tjej i Indien och för en kille i Africa för att i december sätta in en extra slant i någon annan vällovlig organisation.
Goa vänner i CM, jag mår bra av mitt agerande och jag manar till efterföljd.

"Sir One " sa:
Min sedan tio - femton år traditionella jul lyser och glimrar utan julgranar, klappar, tomtar, slädar, Walt Disney, Kalle Anka, äcklig julmat, snapsar och annan alkohol.
Under den påtvingade ledighet som en del kallar julfirande träffar jag mina vänner, umgås med dem utan att ha en massa tider att passa för meningslöst gloende på tecknade filmer, svinigt käk i överflöd som ska avslutas med en sliskig ris ala malta med en löjlig mandel som resulterar i en onödig present.
Jag försöker undvika den del av min släkt som jag inte gillar utan jag söker mitt sällskap bland dem som har mig något vettigt att ge. En del av dessa råkar vara släkt och kan därför tillåtas slinka in.
Julen är inget annat än ett påfund av handelsmän som enbart söker öka sin profit.
Snacket om att man firar jul för att fira Jesus födelse är en tanke som borde ha dött för länge sen. Må vara att Jesus kanske har funnits men inte fanken var han guds son utan möjligen en ovanligt rättvisetänkande människa, en kille i min smak.
Jag vägrar jul och jag vägrar lägga pengar på en idé som jag inte tror på. Jag vägrar att lägga pengar på en jädra massa skräp till mina barn och barnbarn.
I ställe ökar jag min insats i december för att medverka till bättre tillvaro för utsatta människor.Månatligen under året betalar jag 400:- för att finansiera skolgången för en liten tjej i Indien och för en kille i Africa för att i december sätta in en extra slant i någon annan vällovlig organisation.

haha, ja du är underbar Sir One, en poesi samt intellekt som gränsar till det omöjliga men ändå en del av den vardag vi alla lever i. En del av dig som jag gillar är att du kan kombinera spe med honung, spe med glimten i ögat och sen ironin av honung, det gillar jag, men samtidigt lyckas du behålla både värdighet samt humor och empati.

Det är stort

insayt

"Sir One " sa:

Hmmm, Sir One - Rebellen. Bra skrivet även om jag inte håller med riktigt. Mycket i det du skriver är sant, men jag gillar att hålla på några traditioner och julen är en av dessa. Varför skall allt traditionellt avskaffas?

Men trots det - det välformulerade inlägget kan inte ge annat än ett karmaplus.

Jag kan inte annat än att tacka för det trevliga bemötandet.
Det hör till god ton att önska sina medmänniskor all lycka som står att få och av den anledningen önskar jag er alla på CM

GOD JUL.

"Berralund " sa:
Hmmm, Sir One - Rebellen. Bra skrivet även om jag inte håller med riktigt. Mycket i det du skriver är sant, men jag gillar att hålla på några traditioner och julen är en av dessa. Varför skall allt traditionellt avskaffas?

Men trots det - det välformulerade inlägget kan inte ge annat än ett karmaplus.

"Varför skall allt traditionellt avskaffas?", mycket enkelt Berra, traditioner skapar barriärer mellan länder och människor oftast i nuvarande skepnad, men det finns ljus i tunneln. :thumbsup:

Vi har faktiskt undantag tycker jag i alla fall Thailand, de firar allt bara det är kul och har inga som jag ser det traditionella band till traditionen och detta skall vi eftersträva.

Måste kanske klargöra att jag avser thailändarnas förhållning till våra traditioner.

Traditioner skall vi ha, men inte knutna till folk eller länders kultur eller religioner, utan vi kan alla fira jul tillsammans för att Julen t ex skall förena oss alla i denna värld. Julen skall inte vara knuten till en speciell religion eller kultur, likadant med att Buddhistiska traditioner måste inte alltid vara knuten till den kultur där Buddhismen finns, eller knuten till den kultur inte Buddhismen finns.

Traditionen skall vara "otvungen" som det heter, bara bygga på global samt enig glädje över oss alla.

Tyvärrr är ju idag traditioner förknippade med protektionism och det är inte ett bra laddat ord i dessa sammanhang där vi skall samlas i familjer och ha det bra.

Tyvärr är det ju så att traditioner ofta skapar skillnader och barriärer mellan stater och folk, vi tillhör detta och ni tillhör det, det blir vi och dem, precis som religion, istället som jag faktiskt tycker är att Thailändare är ett gott exempel på att förena folk och delta i allas traditioner, alltså gränslösa traditioner utan tillhörighet, först då blir traditionen en verklig tradition, tycker jag.

insayt

"legolas " sa:
Jag skulle väl egentligen inte starta detta nu, men jag kan bara inte hålla mig. Jag förstår bara inte denna "sadistiska" inställning till livet som du har insayt!! Det bubblar upp ord, och det bubblar upp meningar, men stundtals blir man bara trött över den enorma enögdhet som du har. Du vill gärna få dig själv att framstå som den framsynte, klarsynte och den som fullständigt förstår.

Men när du börjar att dra upp Thailand och thailändare och påstår att de är bra exempel på än det ena och än det andra, då börjar det istället att bubbla hos mig kan jag säga. Att bara påstå att "Thailändare är ett gott exempel på att förena folk och delta i allas traditioner, alltså gränslösa traditioner utan tillhörigher"... Jösses säger jag.

Thailändare deltager i all fest som finns visst, och vad beror det på då? Jag hade en gammal polare hemma i Sverige, Per hette han, han deltog också i alla fester som fanns och några till, och fanns det inga, så fixade han fester. Motivet var sprit. Thai älskar att festa visst, thai är i mångt och mycket "Per", och har samma motiv de också. Sprit, karaoke och mat....

Allt är så sattans glamoröst med thai, fattar du inte eller,,,de är som folk är mest fast mer festglada. Det måste inte vara en orkidee´bara för att man plockar en blomma i Thailand, det kan vara törne...

kan du inte försöka att flytta ner snart nu, så du hamnar på rätt köl och ser din omgivning för vad den verkligen är...

legolas

Just detta har väl inte så mycket med ämnet att göra, men jag får bemöta Legos svar.

Jag skulle väl egentligen inte starta detta nu, men jag kan bara inte hålla mig. Jag förstår bara inte denna "sadistiska" inställning till livet som du har insayt!! Det bubblar upp ord, och det bubblar upp meningar, men stundtals blir man bara trött över den enorma enögdhet som du har. Du vill gärna få dig själv att framstå som den framsynte, klarsynte och den som fullständigt förstår.

För det första förstår jag inte "sadistiska", har jag en sadistisk inställning till livet, hur artar det sig, kan du tala om det för mig, för jag vet inte hur ett sadistiskt liv är? ;D

Sen är jag "enögd", detta förstår jag inte heller, kan du förklara?

Du vill gärna få dig själv att framstå som den framsynte, klarsynte och den som fullständigt förstår.[/i]

Detta förstår jag Lego, grejen är att jag inte själv vill framstå det du vill anspela på, utan ni i detta forum skapar en ikon av det ni inte vill ha, och denna ikon har blivit mig, en ikon som motarbetar era intressen och er status i detta forum och det gillas inte.

Man kan väl säga att jag blivit "hackkyckling" , jag skrev ju i en tråd där någon frågade om "måttenhet", jag gav ett svar, men genast var där en medlem som tyckte att jag skulle hålla till i språkforumet. ;D

Men Lego, jag har alltid sagt din blogg och dina synpunkter är guld värt, men din attityd är allt annat än bra till det du flyttat till. Som jag sa i mitt andra inlägg, jag tror inte att du egentligen vill eller har intresse av att lära dig kulturen, språket eller menatliteten.

Lego, jag skall inte alls förkomma dig i ditt liv, du har din version av ditt liv, men vi andra har en annan bild, detta måste du förstå.

Lego, jag älskar dig egentligen, men din attityd skapar motsättningar. Jag har stor kunskap om Thailand, och många här har ockå stor kunskap om Thailand,

Jag kommer alltid att kämpa för allas rätt, alla länders rätt, alla människors rätt, allas kultur, allas ansvar att förstå allas kultuer.

Jag kommer alltid att bekämpa människor som alltid i tid och otid nedvärderar samt misskrediterar människor världen över och i detta forum har vi sett exempel på grova överträdelser av nämnda.

insayt
insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
A

Tillbaka