Jag hoppas att det finns husvagnar med rejäl AC om man skall ha en sådan i Thailand. Mina föräldrar skaffade vår första husvagn år 1966 när jag var 10 år gammal. Det var en SMV (ägg) som under stor spänning avhämtades på fabriken strax söder om Örebro. Utrustad med fotogeneldad värmekamin som skulle fyllas på med "Esso Blå". Inget kylskåp fanns.
Första sommaren tillbringades i Sverige, som längst norrut till Dalarna. Dragbil var en Volvo Amazon. Därefter vidgades vyerna och åren 1967 till 68 åkte vi runt i Danmark och sedermera vågade vi bege oss ut i Europa där Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien och forna Jugoslavien besöktes under några somrar. Det var jobbigt, framför allt för farsan som fick köra själv med tre bråkiga och tidvis uttråkade ungar i baksätet samt med morsan i framsätet ständigt kommande med "goda" råd.
Jag minns väl värmen nere vid Medelhavet mitt i sommaren, ingen AC vare sig i bil eller husvagn. Det var svettigt kan jag lova och naturligtvis anledningen till ständiga bråk i baksätet mellan undertecknad och två yngre systrar. Men det var äventyr och vi fick se mycket av dåtidens Europa vilket väckte geografiintresset med påföljande reslusta.
Men jag skulle aldrig vilja åka runt i Thailand med husvagn, det hade blivit alltför jobbigt i värmen. Tillgången på relativt billiga hotell och liknande underlättar ett sådant beslut. Samt trafiken naturligtvis. Dock hade ett dylikt ekipage säkert väckt ganska stor uppmärksamhet.