Hyra en lägenhet i pattaya jomtien

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Oj , vad kostar det läget då , jag hade tänkt mig runt 8000thbt/månaden ,men då hamnar jag nog utanför en bit ..

Det är dyrt 33000 baht i månaden, men 2 sovrum 2 min till köpcentrat The Avenue, 300m till soi Diana. Är en lugn gata med bara condominiums inga barer eller restauranger förutom i köpcentrat, där har du alla möjliga restauranger. Mer restauranger än butiker där inne.

33000 thbt :o Kul då skulle jag ha ca 17 thbt kvar på min budget..

IOFS så har jag en bättre budget att ta till ,men då kan jag ju inte spara varje månad vilket jag gör nu , sparar 15000thbt/månad , kan vara kul att ha extra ibland och slippa att ta av kapitalet ...

Skall börja spara nu med får ha ett litet pensionssparande med. Men är ju bara hemma varannan månad så går ju spara en del. Bara denna månad som varit lite dyr, inhandlandet av saker till condon, tel, etc.

Testa kameran pa min nya tel.

20130927_192243.jpg

Ser verkligen trevligt ut Jonas. Hoppas du kommer att trivas där och kan koppla av och ladda batterierna mellan jobbperioderna. :thumbsup:

Nedräkningen har börjat 6 dagar igen tills man ligger och plaskar i poolen. Skall bli skönt att komma ifrån Nordsjön.
Satte ut 5 luftavfuktare i lgnhtn innan jag åkte hoppas det räckte.
Hittade billig taxi sist 1000 baht Pattaya-Bangkok, bara att skicka meddelande innan så hämtar dom upp mig när jag landat.
Planerna denna ledigheten är att börja spela golf, kanske börja plugga Thai och fixa student visa (verkar inte som det är multiple entry på det bara) åka ner till IKEA inhandla lite tavlor och andra prydnader till lgnhtn, kanske ta en weekend på Kho Samet eller Bangkok, sen blir det V75 på Lördagarna vi är 6 st som har ett system ihop där nere nu.
Nackdelen med att hyra är att jag skulle vilja möblera om, riva ut köket och sätta dit ett modernt IKEA kök.
Skall gå ner till visningshuset dom har slagit upp där dom håller på och bygger när jag kommer hem och kolla vad nybyggena kommer kosta, byggs en hel del på SOI 15 nu.

Låter som goa planer, inte utan att man känner ett sting av avundsjuka. Men jag får se fram emot sommaren när vi skall åka ner. Jag får diskutera tjänstgöringsperioderna med min avlösare när det är dags om ca två veckor, fick ett mail igår från en resebyrå som vi anlitar ibland att Thai Airways har släppt sin nya kampanj nu. Avresa senast någon gång i juni om jag minns rätt, bokas senast 30 november.

Priser från 5485:- tror jag det var från Köpenhamn / Stockholm. Men det blir säkert dyrare än så när skolorna har slutat.

"Berralund " sa:
Låter som goa planer, inte utan att man känner ett sting av avundsjuka. Men jag får se fram emot sommaren när vi skall åka ner. Jag får diskutera tjänstgöringsperioderna med min avlösare när det är dags om ca två veckor, fick ett mail igår från en resebyrå som vi anlitar ibland att Thai Airways har släppt sin nya kampanj nu. Avresa senast någon gång i juni om jag minns rätt, bokas senast 30 november.

Priser från 5485:- tror jag det var från Köpenhamn / Stockholm. Men det blir säkert dyrare än så när skolorna har slutat.

Vet inte om Lufthansa ligger lite lägre men annars kan jag rekomendera dom, dom har verkligen höjt sin standard. För 2 år sen tyckte jag det var det sämsta att flyga med till att nu ha blivit det klart bästa alla kattegorier, mat, film, dryck, vänlighet, Frankfurt är en smidig flygplats för byte, landar imellan andra flight så slipper kö vid immigration, har wifi och internet ombord på vissa av planen ner.
Flyg isåfall går ju med byte i Frankfurt.

P.S.
Gymkort skall ju inhandlas med :D

"Jonas " sa:
Vet inte om Lufthansa ligger lite lägre men annars kan jag rekomendera dom, dom har verkligen höjt sin standard. För 2 år sen tyckte jag det var det sämsta att flyga med till att nu ha blivit det klart bästa alla kattegorier, mat, film, dryck, vänlighet, Frankfurt är en smidig flygplats för byte, landar imellan andra flight så slipper kö vid immigration, har wifi och internet ombord på vissa av planen ner.
Flyg isåfall går ju med byte i Frankfurt.

P.S.
Gymkort skall ju inhandlas med :D

Vart gymmar man bäst i dina kvarter? Man vill ju att det ska vara seriöst och fräscha maskiner. Annars får det vara.

Brukar själv hålla till runt soi diana när jag är nere. Borde försöka träna lite nästa gång.

"Jonas " sa:
Nedräkningen har börjat 6 dagar igen tills man ligger och plaskar i poolen. Skall bli skönt att komma ifrån Nordsjön.
Hittade billig taxi sist 1000 baht Pattaya-Bangkok, bara att skicka meddelande innan så hämtar dom upp mig när jag landat.
Planerna denna ledigheten är att börja spela golf, kanske börja plugga Thai och fixa student visa (verkar inte som det är multiple entry på det bara) åka ner till IKEA inhandla lite tavlor och andra prydnader till lgnhtn, kanske ta en weekend på Kho Samet eller Bangkok, sen blir det V75 på Lördagarna vi är 6 st som har ett system ihop där nere nu.
Nackdelen med att hyra är att jag skulle vilja möblera om, riva ut köket och sätta dit ett modernt IKEA kök.
Skall gå ner till visningshuset dom har slagit upp där dom håller på och bygger när jag kommer hem och kolla vad nybyggena kommer kosta, byggs en hel del på SOI 15 nu.

Jonas,

Rätt tänkt att köpa, det lönar sig i längden. Jag tar bussen från flygplatsen, det är riktigt bra, 120bath, man reser bekvämt, sitter bra och det tar c:a 2 timmar.
"Luftavfuktare" - bra tips, luften i min lägenhet brukar inte vara så bra efter 6-12 månader, ventilationen är litet si och så! Har du elen på i bostaden ? Jag slår alltid av elen när jag lämnar.

"Jonas " sa:
Inga problem med entry på student visa, bara att gå till IM när du behöver lämna landet och köpa ett.
Frågan är bara hur dom ser på det att du lämnar så ofta och länge som student..

Hur fungerar avlopp och vattenkranar när lägenheten är obebodd under så långa perioder? Borde lukta riktigt illa och packningar torkar?

"Hans Svensson " sa:
Jonas,

Rätt tänkt att köpa, det lönar sig i längden. Jag tar bussen från flygplatsen, det är riktigt bra, 120bath, man reser bekvämt, sitter bra och det tar c:a 2 timmar.
"Luftavfuktare" - bra tips, luften i min lägenhet brukar inte vara så bra efter 6-12 månader, ventilationen är litet si och så! Har du elen på i bostaden ? Jag slår alltid av elen när jag lämnar.

Ligger ett gym inne i köpcentret the avenue, Har inte varit inne och kollat än.

Japp jag stänger av elen.

får kolla med MIG jag har ju 6 utreser per år, men så länge är det ju inte bara 4 veckor borta per gång. Är ju i Thailand 180 dagar om året så skall väl hinna studera på det. Nu skall jag ju inte jobba extra något mer utan vara hemma och ta till vara på min ledighet.

"Bond " sa:
Hur fungerar avlopp och vattenkranar när lägenheten är obebodd under så långa perioder? Borde lukta riktigt illa och packningar torkar?

Ventilationen är ett problem när jag är borta länge, - jag stänger till skjutdörren till balkongen vilket gör att syret tar slut i rummet/lägenheten. Någon slags ventil borde jag borra upp för över balkongdörren.
Har renoverat, nymålat osv men detta problem kvarstår. Att ha balkongdörren öppen under lång frånvaro verkar inte vara ett bra alternativ - då drar det istället in en massa smuts. Man stänger av vattnet med en kran utanför lägenheten. Jag bor högt med havsutsikt.

Får se hur min lgnht har klarat sig i 4 veckor hoppas inte på någon lukt annars skall det nog gå bra, elektroniken kan ju ta skada med om det är hög luftfuktighet och det står oanvänt.
Har en kompis där nere som har erbjudit sig att köra A/C en gång i veckan och spola vatten i avloppen.
Men han hade inte kommit ner sist så jag kunde lämna över nyckeln så luktar det något får jag göra så nästa gång.
Sist jag bodde i Pattaya åkte ju frugan upp till byn när jag var på sjön och klarade sig bra i 4 veckor då, ingen lukt eller några problem när man kom tillbaks.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
rogera
R
A
Svar