Jordbävning i Bkk

WFH på måndag för de som inte känner sig komfortabla att komma in till jobbet, de har synliga sprickor i väggen.
Företaget, ett tyskt logistikföretag, hyr in egna ingenjörer som ska gå igenom strukturen på deras två våningar.
Frugans förra kollega skickade också bilder på sprickor (värre) i väggen hos dem, i välkända och relativt nya G-Tower/Central Rama 9.

/ SatanG
Vore jag dem skulle göra röntgen på vissa byggnader fast det blir dyrt men då hade man svart på vit.

Ja blev ju ett himla liv i Turkiet efter katastrofen där.
Ja jag besökte Izmit några månader efter jordbävningen och ett fåtal hus och höghus var i stort sett intakta. Efter denna jordbävningen satte regeringen höga kvalitetskrav. Men jag tror det har långt ifrån efterföljts. Det är bara i megaprojekt som höga kvaliteskrav efterföljs där.
Jag har själv upplevt skalv i Turkiet. Det händer ofta där. Jag tror det är runt magnitude 4-5 som det känns men ofta inte skadligt.

Förvånad?? Inte en microsekund.. Jävulens påfund, dvs minland kineser då kan man räkna med att det går så här! Fusk, luras, ljuger, korruption.
Denna byggteknik att man bygger först på höjden, våning efter våning innan man börjar förstärka med väggar och diagonala balkar är svaga konstruktioner innan det är färdigt.
Klarar inte några större sidokrafter.

Men det är kanske det dominerande sättet att bygga på idag.?

Denna byggteknik att man bygger först på höjden, våning efter våning innan man börjar förstärka med väggar och diagonala balkar är svaga konstruktioner innan det är färdigt.
Klarar inte några större sidokrafter.

Men det är kanske det dominerande sättet att bygga på idag.?
Stommen var redan "färdig" men som vanligt när mainland kineserna är inblandade så har de fuskat/lurat/bedragit.
Screenshot_20250330_084605_Facebook.webp

Är det denna byggnad är det inte en färdig stomme.

Bottenvåningen klarar inte tyngden och sidokrafter.

Screenshot_20250330_094105_Chrome.webp

Eller denna, inga diagonala förstärkningar

FB_IMG_1743300186146.webp

Senast ändrad:
Vore jag dem skulle göra röntgen på vissa byggnader fast det blir dyrt men då hade man svart på vit.
Det fungerar tyvärr inte i praktiken, Jag har som ansvarig tekniker kört en del projekt i en av Sveriges högre byggnader, Skulle vara oerhört kostsamt samt närmast omöjligt att utföra ens i den byggnaden som är runt 20 våningar

Stommen var redan "färdig" men som vanligt när mainland kineserna är inblandade så har de fuskat/lurat/bedragit.
Screenshot_20250330_084605_Facebook.webp
Det kan väl antas , jag är ingen statiker men frågan infinner sig om det fusk du påstår är bevisat, men visst från min ringa kunskap om detta så skedde detta på ett väldigt märkligt sätt. Närmast att byggnaden imploderde dvs. bara föll ihop och inte en del i taget utan närmast på ett ögonblick så föll alla bärande stommar ihop, mycket märkligt,
Tyvärr kommer detta helt klart att påverka Thailand mycket negativt, Turister kommer att undvika BKK samt Condoägare samt hyresgäster kommer att fly sina kontrakt i de högre byggnaderna, vi får kanske se Thaibathen rasa ytterligare

Senast ändrad:
Det kan väl antas , jag är ingen statiker men frågan infinner sig om det fusk du påstår är bevisat, men visst från min ringa kunskap om detta så skedde detta på ett väldigt märkligt sätt. Närmast att byggnaden imploderde dvs. bara föll ihop och inte en del i taget utan närmast på ett ögonblick så föll alla bärande stommar ihop, mycket märkligt,
Tyvärr kommer detta helt klart att påverka Thailand mycket negativt, Turister kommer att undvika BKK samt Condoägare samt hyresgäster kommer att fly sina kontrakt i de högre byggnaderna, vi får kanske se Thaibathen rasa ytterligare

Såg på en video att de två mittersta pelarna (av 4 totalt) gick av mitt emellan marken och första våningen som om dom sprängs av som man brukar se på demolition av byggnader och sekunden senare rasar hela byggnaden ner med just de två pelarnas övre delar först

Se där jag markerat på bilden

1743304245548.webp

Det kan väl antas , men är detta du påstår bevisat, från min ring kunskap om detta så skedde detta på ett väldigt märkligt sätt, Närmast att byggnaden närast bara föll ihop och inte en del i taget utan närmast på ett ögonblick så föll alla bärande stommar ihop, mycket märkligt,
Det har väl aldrig förväntats jordskalv i Bangkok och därför är teknik att bygga med armerad betong vanligt.
En byggboom som är billigare än med bra kvalitet i stålbalkar.

Skulle aldrig få förekomma i Japan eller Taiwan där stål dominerar i bärande stomme.
Stål som är flexibelt jämfört med betong som spricker.

Människor glömmer fort och fortsätter bygga i områden med regelbundna kraftiga jordskalv i cykler om 50 till 100 år.

Det är bara 20 år sedan det stora skalvet i Indonesien som ligger vid samma förkastning som det i Burma/Myanmar.

Bara tio år sedan Nepal drabbades av ett kraftigt på 7.8
Skalvet i Sichuan +8,0 2008 kändes i Bangkok.

Det har väl aldrig förväntats jordskalv i Bangkok och därför är teknik att bygga med armerad betong vanligt.
En byggboom som är billigare än med bra kvalitet i stålbalkar.

Skulle aldrig få förekomma i Japan eller Taiwan där stål dominerar i bärande stomme.
Stål som är flexibelt jämfört med betong som spricker.

Människor glömmer fort och fortsätter bygga i områden med regelbundna kraftiga jordskalv i cykler om 50 till 100 år.

Det är bara 20 år sedan det stora skalvet i Indonesien som ligger vid samma förkastning som det i Burma/Myanmar.

Bara tio år sedan Nepal drabbades av ett kraftigt på 7.8
Skalvet i Sichuan +8,0 2008 kändes i Bangkok.

Läste någonstans att denna var den värsta i Bangkok på 95 år så i princip ingen levande i Bangkok idag har minnen av sådana jordbävningar och alla skyskrapor och höga byggnader är byggda långt efter förra stora jordbävningen

Läste någonstans att denna var den värsta i Bangkok på 95 år så i princip ingen levande i Bangkok idag har minnen av sådana jordbävningar och alla skyskrapor och höga byggnader är byggda långt efter förra stora jordbävningen
Ja det är väl en del av förklaringen även om skalvet i Sichuan kändes i Bangkok och skalvet i Chiang Rai 2014 på 6.0 visar att Thailand inte är säkert.

Dock borde kunskapen finnas att centrala Thailand mycket väl kan komma att drabbas av ett skalv på +7.

Från Chiang Rai 2014

Screenshot_20250330_114638_Chrome.webp
Screenshot_20250330_114707_Chrome.webp
Screenshot_20250330_114713_Chrome.webp
Screenshot_20250330_114718_Chrome.webp
Screenshot_20250330_114732_Chrome.webp

Liknande trådar

A
Svar
9
Visningar
1 K