Tåg mellan Bkk och Chiang mai

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej alla,det var länge sedan sist :)

Har en liten fråga ang. Tåg mellan Bkk och Chiang mai.
Vad kostar det? Hur regelbundet går de? Kan man ta ett nattåg med sovkupe ?

Ojdå! Det blev visst mer än en fråga :) men jag vet att det finns mycket kunskap här.

Med ytterst vänliga hälsningar/ Ann i Hongkong

Jag har inte åkt tåg i thailand men har fått uppfattningen att det inte är ett bra alternativ? Försökt fråga om tåg men alltid fått nej av frugan som säger det är så långsamt :)

Hur är det egentligen?

"nakonsawan " sa:
Jag har inte åkt tåg i thailand men har fått uppfattningen att det inte är ett bra alternativ? Försökt fråga om tåg men alltid fått nej av frugan som säger det är så långsamt :)

Hur är det egentligen?

Helt ok men långsamt. Ungefär dubbla tiden mot buss.

Jag har åkt med det tåget! Inte hela sträckan Bangkok Chiang Mai på en gång dock.
Första gången åkte jag Bangkok till Phitsanulok. Det var väl ok. Ganska slitna vagnar och långsamt kommer inte ihåg hur lång tid det tog.
Senast så åkte vi Phitsanulok Chiang Mai det var en pina. Enligt tidtabellen så skulle det ta 5 och en halv timma. I verkligheten så tog det ca 10 timmar, inräknat en timmas försenad avgång, På den tiden hade jag ju kunnat flyga hem till Sverige!

/Anubaan

"ledarn " sa:
Det är ju avgångstiderna som aldrig stämmer med tåg.... :o :o
Och det är ju bara enkelspår överallt...

Har bara åkt natt tåget mellan BKK - Surrathani flera gånger och jag gillar det..
(Avgång vid 20:00 och ankomst vid 05:00)
Nattbussar är ju dom som står för de flesta olyckor... :nod: :nod:

Nästa resa ska vi testa tåget BKK - Khon Kaen för att slippa bussen..(Dagtid)
Hyra bil där istället för att hyra i BKK..
Har föreslagit tåg men aldrig fått gehör så du får berätta hur det är.
Men slippa buss ? Har du provat dessa mellan BKK - Khon Kaen ? Kan skarpt rekommendera dessa First Class gick på 550 bht

DSCN1259.jpg

DSCN1260.jpg

"legolas " sa:
Håller med dig mackan!!!! Buss är kanon i Thailand.

Använder buss i stort sett vareviga gång som vi skall röra på oss. Vi tänker t.om ta bussen ner till Phuket nästa gång härifrån.

Kostar 1.300 baht per skalle. Startar Chaiyaphum 19.00, stannar 2 ggr för mat, och vi är framme nästa förmiddag kl. 11.00. Kan inte bli bättre faktiskt... runt 100 mil tror jag det är, om kanske ännu lite mer....

legolas

Frn BKK till Phuket e det väl styvt 100 mil så måste ju bli yterligare än 30-35 mil för dig
Har rest från Phuket me buss en gång när ja va lite yngre fan tog ju 11-12 timmar till BKK

Bkk krabi åker vid 17 framme vid 04 med reservation för thailändsk tidsoptimism :)
Men vart hittar ni de där bussarna du la ut bilder på, ser ju grymt ut! Är det från ekkamai de går?

Frugan har dille på minibussar, men jag gillar dom inte. Kanske snabba men ibland fulla med folk, slitna och livsfarliga. Tror det räcker att dom kallar dom vip bus för att hon ska gilla dom hehe

"nakonsawan " sa:
Bkk krabi åker vid 17 framme vid 04 med reservation för thailändsk tidsoptimism :)
Men vart hittar ni de där bussarna du la ut bilder på, ser ju grymt ut! Är det från ekkamai de går?

Frugan har dille på minibussar, men jag gillar dom inte. Kanske snabba men ibland fulla med folk, slitna och livsfarliga. Tror det räcker att dom kallar dom vip bus för att hon ska gilla dom hehe
Bussbolaget heter nakhonchai air om dom inte ändrat så har dom 4 bussklasser varav dom 2 bästa heter Goldclass tror det är 30platser på den. Den på bilderna heter firstclass och är 21 platser stannar och startar från 2 stationer i Bangkok till khon kaen tar det 6 timmar nonstop kostade sist 550 bht inkl mat dryck snack kaffe mm gold går ungefär varje timme men firstclass bara tre turer om dan pratar nu om khon kaen ska även gå att hyra en hel själv.

"Ann64 " sa:
Hej alla,det var länge sedan sist :)

Har en liten fråga ang. Tåg mellan Bkk och Chiang mai.
Vad kostar det? Hur regelbundet går de? Kan man ta ett nattåg med sovkupe ?

Ojdå! Det blev visst mer än en fråga :) men jag vet att det finns mycket kunskap här.

Med ytterst vänliga hälsningar/ Ann i Hongkong
Till ann som startade tråden så går denna till Chiang mai med har inte riktigt koll vilka fler ställen den går till

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
28
Visningar
2 K
glimten66
G
S
Svar