Jordbävning i Bkk

Flera byggnader i Chiang Mai har dömts ut på grund av skador t.ex denna 8-vånings lägenhetsbyggnad

1743316320161.webp

1743316329665.webp

1743316338452.webp

1743316349986.webp

1743316359888.webp

1743316367906.webp
Efter att ha varit armerare i 25 år kan jag direkt säga att här är det sidokrafterna som gjort att pelarna spruckit. Om det är för lite armering, fel armerat ( man har inte tänkt på sidokrafter utan bara tryckbelstningen uppifrån) , ingen form av diagonal förstärkning av byggnaden. Det kan ju även vara en rejäl dos byggfusk dessutom med i bilden.

Oavsett så skal inte det se ut såhär om man har en risk för jordbövningar i området.

Efter att ha varit armerare i 25 år kan jag direkt säga att här är det sidokrafterna som gjort att pelarna spruckit. Om det är för lite armering, fel armerat ( man har inte tänkt på sidokrafter utan bara tryckbelstningen uppifrån) , ingen form av diagonal förstärkning av byggnaden. Det kan ju även vara en rejäl dos byggfusk dessutom med i bilden.

Oavsett så skal inte det se ut såhär om man har en risk för jordbövningar i området.

Den här jordbävningen var dessutom ovanligt ytlig och då blir de laterala krafterna större än vid en jordbävning djupt ner

Förutom Myanmar är det ett ganska stort skalv på samma plats Banda Aceh som den som orsakade den stora tsunamin 2005 och ett mitt i mellan väster om Thailand.

Allt efter samma förkastning.

Screenshot_20250330_215326_Earthquake Alert!.webp

En byggnad på låt säga endast 20 våningar rör sig dryga metern i sidled (svajar ) när det blåser 25 sekundmeter, Så att man som du skriver inte skulle räknat med laster från sidan låter helt osannolikt, exempelvis Wennergrens center i Stockholm som byggdes nån gång för sisådär 50 år sedan har beräknats klara väldigt stor vindpåverkan. Den byggnaden är konstruerad med betongsprutade stålbalkar (konstruktioner ) likt Twin Tower (USA ) Jag har studerat den (Wennergrens center ) byggnadens ritningar mycket noga, och förstår inte hur en skrapa under byggnad 2025 kan vara så enormt bristfällig. Inte fasen går jag upp i en hög byggnad i Asien efter denna insikt, Och det kommer att gälla många condoägare samt hyresgäster /hotellgäster / Turister , Detta blir kännbart för Thailand , var så säkra :(

En byggnad på låt säga endast 20 våningar rör sig dryga metern i sidled (svajar ) när det blåser 25 sekundmeter, Så att man som du skriver inte skulle räknat med laster från sidan låter helt osannolikt, exempelvis Wennergrens center i Stockholm som byggdes nån gång för sisådär 50 år sedan har beräknats klara väldigt stor vindpåverkan. Den byggnaden är konstruerad med betongsprutade stålbalkar (konstruktioner ) likt Twin Tower (USA ) Jag har studerat den (Wennergrens center ) byggnadens ritningar mycket noga, och förstår inte hur en skrapa under byggnad 2025 kan vara så enormt bristfällig. Inte fasen går jag upp i en hög byggnad i Asien efter denna insikt, Och det kommer att gälla många condoägare samt hyresgäster /hotellgäster / Turister , Detta blir kännbart för Thailand , var så säkra :(

Amplitud och frekvens är även något du bör ta hänsyn till i dina beräkningar.
Betongen på stålbalkarna är bra som brandskydd.

Att svaja sakta i vinden är inte riktigt samma sak som att punkten där byggnaden sitter fast i marken helt plötsligt rör sig i sidled på ett sätt som gör att människorna på den ramlar omkull

Vad sa jag tidigare? Du kan aldrig och aldrig lita på en mainland kines, här är ytterligare exempel! Jag är inte ett dugg förvånad efter fem år boende i kina.

Nej, allt som inte är Rysslands fel måste ju bara vara Kinas fel eller Trumps fel. Till och med jordbävningar ställer nu de dumma kineserna till med.

Pantade svenskars uppblåsta självbild går det minsann ingen nöd på.

Läste nu en teori om varför byggnaden rasade och dom misstänker att byggnaden fick en vridande rörselse eftersom kärnan i huset inte sitter i mitten av huset (se ritningar) vilket medförde att stolpen i hörnet (nr 2) knäcktes först och då ökade vridningen så stolparna (nr 3) direkt knäcktes och då fanns inte längre något som höll uppe hela den sidan av huset som rasade och drog med sig även kärnstommen av huset.

Dom tror att ev kranens gungning och det ofärdiga husets resonensfrekvens samt jordbävningens rörelsefrekvens kan ha samverkat till att ge de vridande krafterna.

1743394379695.webp

1743394411191.webp

1743394424750.webp

Liknande trådar

A
Svar
9
Visningar
1 K
magnusjansson
M
A