Kan du tänka dig flyga till LOS i "superbudgetklass" (Choise Economy)

Kan du tänka dig flyga i superbudgetklass?

  • Ju fler vi är tillsammans, ju gladare vi bli!

    Röster: 8 36.4%
  • Tvi vale!

    Röster: 14 63.6%

  • Totala väljare
    22
 

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Genom att packa resenärerna ännu tätare planerar Airbus att i A380 skapa en superbudgetklass i sina nya plan. Minskade armstöd och 11 stolar i rad istället för de normala 10.

Är du beredd att stå ut med minskat utrymme för att spara några hundralappar på biljettpriset?

airbus-1.jpg
 
Säger som ovan, handlar helt om vilken prisskillnad vi talar om.
Har inte rest med ett 10-sätes plan på länge. De jag rest med de senaste gångerna jag rest långt har varit 2 på sidorna och i mitten 4-5? Ingen större koll på flygplansmodeller, men antar det rör sig om airbus-a330? Vad jag vill minnas är det något liknande jag flugit med när det gäller Qatar, Etihad och Aeroflot bl.a.

Betalar helst inte mer än 20k baht t/rt. brukar gå att finna med Norwegian nu för tiden (varje gång jag flugit med Norwegian på långdistansflyg har det dock varit något stand-in bolag, antar pga problemen med deras dreamliner de hade förr? Fick det aldrig förklarat och brydde mig inte nämnvärt så länge jag kom fram)

Känns ju lite drygt att få mindre utrymme, men det kan ju knappast bli värre en ekonomiklassen hos Air Asia? Så länge jag åtminstone får plats så kan jag stå ut, inte som att jag tänkt bo på planet. 11-12 timmar har jag härdat ut på diverse natt-bussar och liknande här i Thailand för att spara baht, så vore fånigt om jag skulle ha en helt annan standard när det kommer till flygplan. Så kan de pusha ner priset någon tusenlapp (kronor) så är jag på.

Är betydligt mer skeptisk till vilka flygbolag jag flyger med och vilka maskiner de använder. Väljer inte Dreamliner i första hand t.ex. efter dokumentärerna om folk som jobbat för Boeing.

Skulle inte heller välja Air Macau nu efter incidenten som skedde på Swampi här om dagen.
Den här:
http://englishnews.thaipbs.or.th/air-macau-aborts-flight-after-passengers-revolt
http://englishnews.thaipbs.or.th/air-macau-aborts-flight-after-passengers-revolt
Citat från artikeln: "
"Ingen förklaring gavs till passagerarna efter att planet åter landat på flygplatsen en timme efter take-off"


"Dom 175 passagerarna, 36 av dem Thais från två resegrupper, fick vänta i planet i två timmar och fick ingen förklaring om vad som skett av vare sig pilot eller flygvärdarna"

"När ifrågasatta av en Thai passagerare, Bundit Emanukul, sa en av flygvärdarna att dåliga väderförhållanden tvingat dem att återvända"

"När de fick höra att planet skulle avgå om två minuter reagerade alla Thai passagerarna med osäkerhet och vissa fruktade för sina liv. Dom reste sig och vägrade flyga vidare"

"När kontaktad av Kanal 3 denna morgon medgav Air Macaus Bangkoks handledare, Ekkachai Veerawat, att planet hade motorproblem, och att de nu sent efter reservdelar. Han sa att reparationen var beräknad att vara klar och redo att flyga igen 01:00 inatt"


Det läskiga här är enligt mig att:
1. Air Macau var bereda att flyga vidare trots att de visste att motorn hade problem, typ "lite gaffatejp håller ihop allt tills vi kommer hem"...
2. Piloten gjorde inte sin uppgift att berätta vad som var problemet. Oavsett om det skrämmer skiten ur passagerarna har de som skyldighet att säga vad som sker (har jag fått förklarat för mig, är ingen flygexpert..)

Så tills vidare får Air Macau ett nej från mig..

(sorry, jäkla massa OT svammel här, jaja, blabla)
 
@Banglassi det finns en hel del flygbolag som jag inte skulle välja, däribland Norwegien pga alla förseningar, jag gillar thai så jag flyger med dom i första hand.

Thai är bra. Visst har de haft en del problem som de gärna gör allt för att gömma undan, men allt som allt känns de helt ok. Och flygplansmaten är bland de bättre :) Det kombinerat med direktflyg är ju en vinnare. är inte alltid lätt att hitta de mest ekonomivänliga biljetterna med dem dock :-\
 
Thai är bra. Visst har de haft en del problem som de gärna gör allt för att gömma undan, men allt som allt känns de helt ok. Och flygplansmaten är bland de bättre :) Det kombinerat med direktflyg är ju en vinnare. är inte alltid lätt att hitta de mest ekonomivänliga biljetterna med dem dock :-\
Brukar hitta biljetter runt 6100-6500 kr med thai även till vintern. Och att det är direkt är det bästa då jag inte gillar att sitta och vänta på någon flygplats i några timmar mitt ute i ingenmansland på att nästa plan ska gå, tid är pengar.
 
Brukar hitta biljetter runt 6100-6500 kr med thai även till vintern. Och att det är direkt är det bästa då jag inte gillar att sitta och vänta på någon flygplats i några timmar mitt ute i ingenmansland på att nästa plan ska gå, tid är pengar.

Ja men då åker du.innan.den 11 dec efter det går priset upp om man inte beställer ett halv år tidigare
 
Det å kalle det økonomiklasse synes jeg er litt misvisende. Det burde heller hete "kvegklasse". For det er det jeg føler meg som jeg sitter der fastklemt i setet. For å si det litt humoristisk så krenker flyselskapet mine menneskelige rettigheter.

Hvordan dem skal klare å trykke enda flere "kveg" inn i kabinen er for meg en sann gåte. Og etter mange år på "kvegklasse" så har jeg funnet ut at det er mye bedre å finne en litt billigere billett på business class. For mange ganger så er ikke forskjellen så veldig stor.
 
Det å kalle det økonomiklasse synes jeg er litt misvisende. Det burde heller hete "kvegklasse". For det er det jeg føler meg som jeg sitter der fastklemt i setet. For å si det litt humoristisk så krenker flyselskapet mine menneskelige rettigheter.

Hvordan dem skal klare å trykke enda flere "kveg" inn i kabinen er for meg en sann gåte. Og etter mange år på "kvegklasse" så har jeg funnet ut at det er mye bedre å finne en litt billigere billett på business class. For mange ganger så er ikke forskjellen så veldig stor.

Genom att låta feta betala för två :-) i ekonomi eller köpa bix
 
Tycker det är bra med alternativ. Sitter det 11 i bredd istället för 10 så skulle det ju kunna bli 9% lägre pris om all kostnad var fast. nu är det inte så, det behövs mer bränsle, tar längre tid att packa etc. Realistiskt kanske det kan bli 5% billigare. En biljett på 6000 skulle kanske kunna bli 300 kronor billigare. nja då vet jag inte.

Angående Air Asia tycker jag de har bar utrymme. Norwegien gillar jag då man väljer vad man vill betala för. Ska man ha allt är det ju fast inte billigare, men de flyger direkt.

Thai, nja sist jag flög med dem hade de gamla plan. Nu har de väl nyare, men nja ....
 
Varför lägga en massa pengar på transporten till drömlandet? Då är det bättre att förverkliga sina drömmar när man är på plats.
Varför resan ner e ju halva nöjet :)

Huh? Resa? Nöje!? Kan gå med på att det kan vara ett nöje att resa med tåg, eller med buss fin idyll, men sitta på ett plan i flera timmar har jag aldrig hört förklarat som nöje förr :p 555

(En OT fråga, någon som vet vad de där "bing" ljuden i flygkabinen - som har en väldigt mjuk och behaglig ton, förmodligen för att inte skrämma någon - har för mening? Antar att det är koder till flygvärdarna, typ "dags att fixa mat" eller liknande, men har egentligen ingen aning själv)
 
 

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
858
S
G
Svar
119
Visningar
10 K
Norrbaggen
N
 
Tillbaka
Topp