Säger som ovan, handlar helt om vilken prisskillnad vi talar om.
Har inte rest med ett 10-sätes plan på länge. De jag rest med de senaste gångerna jag rest långt har varit 2 på sidorna och i mitten 4-5? Ingen större koll på flygplansmodeller, men antar det rör sig om airbus-a330? Vad jag vill minnas är det något liknande jag flugit med när det gäller Qatar, Etihad och Aeroflot bl.a.
Betalar helst inte mer än 20k baht t/rt. brukar gå att finna med Norwegian nu för tiden (varje gång jag flugit med Norwegian på långdistansflyg har det dock varit något stand-in bolag, antar pga problemen med deras dreamliner de hade förr? Fick det aldrig förklarat och brydde mig inte nämnvärt så länge jag kom fram)
Känns ju lite drygt att få mindre utrymme, men det kan ju knappast bli värre en ekonomiklassen hos Air Asia? Så länge jag åtminstone får plats så kan jag stå ut, inte som att jag tänkt bo på planet. 11-12 timmar har jag härdat ut på diverse natt-bussar och liknande här i Thailand för att spara baht, så vore fånigt om jag skulle ha en helt annan standard när det kommer till flygplan. Så kan de pusha ner priset någon tusenlapp (kronor) så är jag på.
Är betydligt mer skeptisk till vilka flygbolag jag flyger med och vilka maskiner de använder. Väljer inte Dreamliner i första hand t.ex. efter dokumentärerna om folk som jobbat för Boeing.
Skulle inte heller välja Air Macau nu efter incidenten som skedde på Swampi här om dagen.
Den här:
http://englishnews.thaipbs.or.th/air-macau-aborts-flight-after-passengers-revolt
http://englishnews.thaipbs.or.th/air-macau-aborts-flight-after-passengers-revolt
Citat från artikeln: "
"Ingen förklaring gavs till passagerarna efter att planet åter landat på flygplatsen en timme efter take-off"
"Dom 175 passagerarna, 36 av dem Thais från två resegrupper, fick vänta i planet i två timmar och fick ingen förklaring om vad som skett av vare sig pilot eller flygvärdarna"
"När ifrågasatta av en Thai passagerare, Bundit Emanukul, sa en av flygvärdarna att dåliga väderförhållanden tvingat dem att återvända"
"När de fick höra att planet skulle avgå om två minuter reagerade alla Thai passagerarna med osäkerhet och vissa fruktade för sina liv. Dom reste sig och vägrade flyga vidare"
"När kontaktad av Kanal 3 denna morgon medgav Air Macaus Bangkoks handledare, Ekkachai Veerawat, att planet hade motorproblem, och att de nu sent efter reservdelar. Han sa att reparationen var beräknad att vara klar och redo att flyga igen 01:00 inatt"
Det läskiga här är enligt mig att:
1. Air Macau var bereda att flyga vidare trots att de visste att motorn hade problem, typ "lite gaffatejp håller ihop allt tills vi kommer hem"...
2. Piloten gjorde inte sin uppgift att berätta vad som var problemet. Oavsett om det skrämmer skiten ur passagerarna har de som skyldighet att säga vad som sker (har jag fått förklarat för mig, är ingen flygexpert..)
Så tills vidare får Air Macau ett nej från mig..
(sorry, jäkla massa OT svammel här, jaja, blabla)