LOST i LOS En resa till det okända

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja de e gôtt Rolf!

Största problemet var den vana vi hade sen tidigare resor när vi i regel åkt till typiska turistorter, där man kunde gå ut på gatan och finna allt det man ville ha. Här saknades närheten till sådan lyx.
Men som vi sa till varandra en dag när vi satt och latade oss, att detta är ju som hemma. Finns inte nåt i närheten utan man måste ta sej nån mil för att finna det man vill ha.

Nä, precis, därför gillar jag detta område, fast det är stor genomströmning av turister och det faktum att det bor många falanger eller äger hus där, så får man aldrig känslan av ett turistgetto och den sidan du var på är ju mycket mindre turism än åt andra hållet mot Laem Mae Phim t ex och det faktum att man har ju aldrig långt till olika förnödenheter om man nu vill ha det! Här blir man inte som du säger jagad av försäljare mm, utan man har sin frihet och kan får tid att insupa allt i lugn och ro men samtidigt är man inte helt ute i intet, perfekt för mig i alla fall.

Jo, Petra har väl räddat många abstinensstinna nordbor ;D

Många turister stannar ju inte direkt länge heller, utan kanske en helg eller vecka på Koh Samet och sedan vidare, och de flesta turisterna är ju som du säger Bangkokbor på helgerna.

2:a bilden uppifrån är ju Ban Kon Ao om inte jag ser helt fel, ser böjen där och udden, bakom där ligger Rayong Resort och Khao Laem Yaa, nationalparken och bara 150 meter ifrån där du tog bilden ligger Pha Fan där jag brukar hålla till.

Inte långt därifrån, synd att du inte skrev medan du var där var någonstans på Mae Ramphung du var, för hundra meter ifrån Pha Fan 200 meter från där du tog bilden ligger en liten restaurang, som ägs av en svensk och hans fru sköter restaurangen och hon har ägg och sillmackor, köttbullar och annat svenskt smått och gott och hon pratar svenska hyfsat, restaurangen har inget namn dock (oregistrerad), för hon bor där också.

Vad hette det där du bodde, frågade ju i förra inlägget, var det Chai Ta Resort eller Nice Beach eller vad var det?

Ok Rolf roligt att se dina bilder och höra om din resa!

Mvh Peter :wai:

Jo den lilla svenska rest. ligger ju precis i kröken upp från stranden. Den var stängd.
Jo vi bodde i första höghuset på höger hand om du kommer från svensk rest. Det finns ju 4 st längs strandvägen. Första bodde vi i nästa står öde sen två lite längre bort som ligger rätt tätt. Längre bort ändå så har vi ju Casa seaside

"Rolf " sa:
Jo den lilla svenska rest. ligger ju precis i kröken upp från stranden. Den var stängd.
Jo vi bodde i första höghuset på höger hand om du kommer från svensk rest. Det finns ju 4 st längs strandvägen. Första bodde vi i nästa står öde sen två lite längre bort som ligger rätt tätt. Längre bort ändå så har vi ju Casa seaside

Ja då vet jag, jo jag var inne på Internet och kollade in Seaside, alldeles i närheten av Lan Hin Khao. Jaha, då var hon kanske i Sverige då, egentligen missade du inget, jäkla spydig kärring, hon klagade på min thailändska, prata långsamt sa hon :o ;D ;D ;D

Inte vet jag men som ni märkt så har bilderna försvunnit från första inlägget. Har talat med Apan. Vi skyller på Webbhotellet :)
Jag lägger in dom igen, så får ni plocka in dom var ni vill. :D
DSCN0161.JPG

Packningen
DSCN0162.JPG

Flygresan maten och ankomsten till Bangkok
DSCN0163.JPG

Arlanda incheckning
DSCN0164.JPG

DSCN0165.JPG

DSCN0166.JPG

DSCN0167.JPG

DSCN0168.JPG

Framme i lägenheten
DSCN0170.JPG

DSCN0171.JPG

Den öde stranden som i början var lite skrämmande men som vi lärde oss att älska ;D
Ett tjatigt inlägg men här har ni bilderna ;D

Då hörde mäklaren av sej och undrade om kl 11 var ok.
Visst det var det . Vi mötte upp nere i entrén, han kom punktligt och hämtade upp oss,
en skit trevlig kille som hette Patrik.
Paret som hade en lägenhet i huset hade köp den av honom och det var aldrig några problem om man hade några bekymmer, bara att ringa så fixade han om han kunde.
Vi skulle först bort till Suan son beach som ligger på andra sidan BanPhe, väl där svängde han in på en liten avtagsväg och vi kom in i ett litet samhälle som bestod av en mängd likadan
3 vånings hus. Lite roliga med ett litet torn på taket som inte hade nån funktion annat än för syns skull.
Vi stannade till vi en kåk och han låste upp och vi gick in.
Jag hade sett huset på nätet och det såg väldigt trevligt ut på bild. Men vilken skillnad i verkligheten.
Det var tydligen två par som ägde kåken, den var byggd i olika etage med trappor upp och ner till olika avdelningar.
Men nä, den var väldigt sliten, glipor i fönstren, gamla AC, mögel i ett av badrummen och ett i mitt tycke sunkit kök.
Priset var väl ok men med allt som skulle fixas innan jag skulle vara nöjd så skulle det bli för dyrt och jobbigt.
Har renoverat tillräckligt med hus i min dag, så nu på ålderns höst vill man ha det mesta på plats vid inflytt.
Men det var ett kul område, folk som bodde där hade små butiker nä inte butiker men dom sålde hembakt bröd och annat smått och gott från sina altaner.
Vart tydligen lite brått i morse för kameran låg hemma, kan väl ta en bild från nätet.
hus.jpg

Ni får ursäkta dom konstiga färgsticken i bilden.

Nä, så iväg till nästa ställe, tillbaks igen. Förbi vårt hus och någon kilometer till.
Där man startat upp ett nytt projekt som heter Casa Seaside.
Ska bil ett gäng hus med gemensam 50m pool och all tänkbar service.
Dom hade tre visnings hus klara, alltså i princip samma hus, fast olika stora.
Det största skulle bli för dyrt och onödigt stort.
Det minsta hade bara ett badrum och vi ska ha två. För som det verkar så kommer våra respektive barn och vänner att komma och hälsa på om det nu skulle bli husköp av.
Hur som helst mellan kåken var perfekt. 3 rum och kök två badrum och tomten, ja den som den här kåken stod på var inte stor men det kan man välja längre fram.
Jag skulle ju gärna vilja ha en liten pool på tomten. Om det inte kostar skjortan.
Samma visa här snor ett par bilder från nätet.
Casa%252520Grden%252520ute.jpg

Och så lilla vardagsrummet. Man kunde köpa till möblerna om man ville.
Casa%252520Garnden.jpg

Så, mycket snack blev det med mäklaren och vi fick prospekt och så vidare.
Hela området skull ta ca tre år att färdigställa vilket passade oss perfekt.
Nu i dagarna så ska vi får en tidsplan för hela området så att vi kan se var när och hur.
Vi tackade för visningen och bad att få följa med Patrik som han heter tillbaks till BanPhe.
Det var inga problem han släppte oss vid 7-Eleven.
Fråga honom om bankkonto, han pekade på en bank som låg mitt i mot kontoret, gå in där och ta med passet och be att få öppna ett konto. Dom är trevliga och hjälpsamma, talar engelska. Vi har våra affärer där. Bra sa vi, tack och adjö.
Vi skulle handla lite hos Petra och på Tesco Lotus, samt passa på att kolla lite på stan i dagsljus.

BanPhe är ju en rätt liten stad som man kan avverka på en dag om man vill.
Men den är mysig den har det man behöver och inga turister att tala om, alla fall inte den tiden på året då vi var där.
Föresten på andra sidan stan där den första kåken låg där fanns det rätt många små trevliga matställen efter stranden, men det är vad vi förstod en rätt stor koloni av Skandinaver som har skaffat sej hus åt det hållet.
Dom har egna hemsidor och Forum mm. Verkar lite smålarvigt i mina ögon.
Hur som helst vi handlade och käkade middag.
Sen ringde vi vår taxikille, som funderade hur vi hade kommit hit.
Tror han förstod men är inte säker.
I morgon sticker vi in till Rayong igen och ska till LaemThong shoppingcenter och kolla lite.
Ett kvälls dopp i poolen var inte helt fel. Alldeles ensamma som vanligt.
Nu börjar så smått den känslan bli rätt behaglig, när man vant sej lite vid den lugna lunken.
Resan till Rayong och LaemThong är inte mycket att orda om förutom att jag blev med ett par kortbyxor till.
Jag hade sett på dit vägen, några stånd eller vad man ska kalla dom för att det grillades kycklingar.
Föreslog frugan att köpa ett par stycken till middag.
Sagt och gjort förklarade för taxikillen Gai och teckenspråk. Jo det gick hem.
Vid andra stället där dom grillade stannade han och jag ut till en gammal gumma som stod och snurrade på ett spett med kycklingar på. Fan vad goda dom såg ut.
Satt upp två fingrar i luften och pekade på kycklingarna, ingen reaktion.
Försökte säga nåt också, fortfarande stiltje. Till slut kom taxikillen och sa nåt. Då log damen.
Karade av två kycklingar från spettet och beväpnade sej med en kött yxa.
Stopp för fan, du ska bara dela den på längden försökte jag.
Hon stelnade till och kisade mot mej, precis som nåt som katten släpat in.
Så här försökte jag och demonstrerade. Aha säger hon och det vaknade nåt i damens ögon och hon klappar till kycklingen med köttyxan så den delade sej som jag ville.
Bra, 75Thb fattigare men en middag rikare.
Dom avnjöts senare på balkongen med sallad bröd och nån sås, fan vad gott det var.
I morgon ska det skaffas glasögon till frun.
Så in till BanPhe igen och in till en Optiker som vi spanat in tidigare.
Två jädrans trevliga damer tog han om frun, gjorde en komplett synundersökning eftersom vi inte hade nåt recept med oss.
Sen skull bågar väljas, då gick jag ut och rökte.
Nja, fick komma in som smakråd igen.
Hur som ett par dagar skulle det ta. Tack och adjö.
På hem vägen stannade vi vid en sorts marknad som sålde allt möjligt lite som Ö&B. Dom hade porslin i alla former och färger, så ska man köpa en matservis så verkade detta vara stället. Det fanns det mesta som man behöver i ett hushåll. En riktigt rolig butik, var som en marknad fast med tak men inga väggar.
En fruktbricka inhandlades på min inrådan för den var lite kul. En skiva som bars upp av tre katter, vad trodde ni.
Full fart på stranden igen, samma visa som förra helgen.
DSCN0196.JPG

DSCN0195.JPG

Nu har vi konstaterat att allt som man kan tänkas behöva för att bo där finns inom en rimlig radie. Bara man fixar nåt slags fordon.
En sån där liten min Suv verkar var det billigaste. Vi får se den dan den sorgen.
Lite till kommer............

Nej det blir det nog inte, det här var nog det vi letade efter.
Hua Hin och Phuket har vi avverkat.
Nä det blir nog här, allt finns i närheten om man vill plus ett jämnare klimat än resten av Thailand

"Rolf " sa:
Nej det blir det nog inte, det här var nog det vi letade efter.
Hua Hin och Phuket har vi avverkat.
Nä det blir nog här, allt finns i närheten om man vill plus ett jämnare klimat än resten av Thailand

Ja, Rolf tror också att detta passar nog dig och frugan, lagom som vi brukar säga i Sverige. Som jag sagt förut älskar jag denna del av Thailand, visst dyrare än upp i norr mm, men havet, behagliga avstånd (det man behöver), klimatet som du säger och det finns lite av varje samt en paradisö inom räckhåll och det faktum att det fortfarande är Thailand och inget turistgetto (ännu), men jag tror faktiskt inte att det kommer att bli som t ex Phuket eller Koh Samui te x, då hade det blivit det redan. Som jag sagt innan, Ban Phe t ex har inte förändrat sig speciellt mycket sedan jag var där första gången 94.

Så lycka till Rolf!

Nu dom sista dagarna på vår sk. Semester så har det börjat blåsa som fan.
Vattnet är inte alls så bra längre stora vågor slår in och rör upp botten slammet/sanden.
Dessutom har dom badförbud eller i alla fall hissat varningsflagg. Jo dom har ett torn för badvakt. Jag var ut en bit men jädrar vad strömt det var nu, faktiskt lite otäckt.
Så det blev till att sola och bada i poolen.
DSCN0243.JPG

När jag var nere och kikade på stranden fick jag se denna lilla roliga hög.
Det är väl nån mask eller liknande som gjort den, fanns överallt på stranden.
DSCN0206.JPG

Det blåste så pass så att vara på stranden var ingen njutning. Alla parasoll var nerfällda för att inte hamna på vägen.
Till och med dom familjer som hyrde ut stola lös med sin frånvaro. Damerna med sina mat moppar var också borta
Det var om möjligt ännu mer öde.
Så det fick bli poolen.
DSCN0241.JPG

Man är inte riktigt säker på vad man köper från gummorna med sina moppar, ibland kan det va kyckling, men med lite fantasi kan det lika gärna vara en stor råtta.
Ja det man inte vet, det går att äta ändå.
DSCN0216.JPG

Nu kom några dagar då vi slappade lite och försökte samla intrycken.
Man behöver lite distans till allt, för att känna vad som känns rätt.
Vi kommer överens om att detta kan bli nåt väldigt bra framöver.

När vi åkte med mäklaren från det sista stället, alltså Casa Seaside så pekade han in i skogen och sa att där inne har en tysk byggt en öl restaurang men det är en jädrans massa mygg där så passa er.
Vi noterade det och spar det till nästa vända.
Däremot så bestämde vi oss för att besöka Tamnanpar Classic Forest & Restaurant
Som skulle ligga alldeles i närheten.
Så ringa taxi killen och förklara, inga problem.
Vi for iväg. Sjutton, bara man lämnat strandvägen så var man ute på rena rama bondvischan.
Små skjul och risfält blandat med lite skog. En massa vägar av skiftande kvallite, inga skyltar som talade om vart man var på väg.
Det var synd att vi inte hade fått tag i nån karta som hade alla orter på Engelska.
På Thai fanns det men den såg så rörig ut så vi hoppade det. Får kolla när vi kommer hem.
Resan tog väl 10min ungefär.
Rätt som det var svängde vi in på en liten avtagsväg och kom fram till en stor pakering mitt inne i skogen och lång ifrån all ära och redlighet.
Hur kommer man på att starta upp en restaurang här mitt ute i ödebygden?
Ja, vi klev ur och sa att vi ringer när vi vill hem, ok.
Stället är en blandning av skog, park och reservat.
Nån stans mitt i har man bygt en jätte restaurang för hur många människor som helst.
Det var stigar och trappor som man kunde följa för att få se vad som fanns.
Det var dammar vattenfall och fåglar.
Dom hade även svarta svanar som var lite kul att se. Fisken som fanns i dammarna verkade må hur bra som helst, det fanns massor och stora var dom. Dom hade till och med ett par Arapaima en jätte firre och en massa olika Mal arter.
DSCN0237.JPG

DSCN0226.JPG

Dom hade till och med byggt upp små grottor, till vad vet jag inte men det är säker nån mening med det.
DSCN0240.JPG

Så när vi knallat runt en stund var det dag för mat. Det var inte många där men gott om personal så väntan var inte lång.
DSCN0235.JPG

En liten drink innan maten.
DSCN0229.JPG

Maten var jätte god bara obetydligt dyrare än en finare restaurang i Rayong tex.
Deras toaletter hade jag läst om så det fick bli ett besök där också, dom hade tydligen fått ett pris för dom av Thailands turistråd.
DSCN0231.JPG

DSCN0234.JPG

Jodå, mätta och belåtna for vi hem igen.
I morgon blir det marknad…
Usch nu närmar det sej slutet.
Men vad konstig man är, till en början nästan känna stress av att det inte finns någonting
att göra om man inte tar sej iväg en bit.
Till att uppskatta att det finns så mycket att göra om man vill. För att få lugn och ro behövde man ju inte göra nåt.
Nu är slutet nära :(

:wai: Tack för en trevlig breättelse o du verkade ju trivas gott där mysigt badrum måste ja säga

Tack :wai:

Attans vilket fräckt ställe den där restaurangen ser ut att vara. Att gå på dass är ju en upplevelse bara det. :thumbsup: :thumbsup:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

G
Svar
119
Visningar
10 K
Norrbaggen
N
A
Svar