Khon Kaen utvecklas till ett transport nav i Isaan.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

I Khon Kaen har man stora förhoppningar på en utbyggnad av höghastighetståg, efter de att fas två av denna utbyggnad är färdig kommer det bara att ta 3 timmar och 15 minuter ifrån Bangkok till Khon Kaen, även stadens flygplats kommer att byggas ut.

Man får väl förmoda att förväntningarna är lika stora i dom andra större städerna längs tåglinjen, tänker då främst på Udon Thani och Nong Khai

Khon Kaen set to become transport hub
High-speed rail to spur local businesses
PUBLISHED : 15 JUL 2020 AT 06:00
NEWSPAPER SECTION: NEWS
WRITER: CHAKKRAPAN NATANRI

The second phase of the Sino-Thai high-speed railway (HSR) will help Khon Kaen realise its potential as a transport hub in the Northeast, according to provincial governor Somsak Jangtrukul.
"When the high-speed trains are ready to roll, Khon Kaen will be [the region's] public transportation hub," said the governor at the second public hearing for the 365-kilometre long rail route, which will link Nakhon Ratchasima with Nong Khai through Khon Kaen and Udon Thani.


Mvh isan lover
 
Men det finns väl planer på att flytta Thailands huvudstad?

Hej

Ja det är något man har diskuterat några gånger p.g.a att staden sjunker samtidigt som havet stiger, dessutom översvämmas ju staden återkommande under regntiden, trafiksituationen och luftföroreningarna är väl också något som påverkar, men vad jag har förstått handlade nog dom planerna främst om att flytta ut regering, parlament och myndigheter ifrån Bangkok, men nu har det varit tyst om dom planerna ett tag.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja det är något man har diskuterat några gånger p.g.a att staden sjunker samtidigt som havet stiger, dessutom översvämmas ju staden återkommande under regntiden, trafiksituationen och luftföroreningarna är väl också något som påverkar, men vad jag har förstått handlade nog dom planerna främst om att flytta ut regering, parlament och myndigheter ifrån Bangkok, men nu har det varit tyst om dom planerna ett tag.

Mvh isan lover
Krävs nog några större översvämningar till innan de kommer till skott. En var tionde år är för sällan. Eliten måste nog bli irriterade innan det blir fart. Ungefär som med osonnedbrytande ämnen.
 
Men Indonesien håller väl på med flytt nu?
Det var en fråga om min gissning om varför de inte kommer till skott om flytten. Att flytta regering och myndigheter kräver att de som är i eliten och har första tjing på toppposter är med på noterna. En del av de här kanske inte gillar att få en timmas längre restid till kontoret. Det går inte snabbt där under rusningstid.
 
Men Indonesien håller väl på med flytt nu?

Hej

Jakarta har väl ungefär samma problem som Bangkok fast värre, det är även tal om att flytta regering och myndigheter ifrån Egyptens huvudstad Kairo för att skapa en ny huvudstad ute i öknen det började man planera redan 2015 men jag vet inte om man har kommit igång?

Mvh isan lover
 
Korat är väl det jag hört som är ett alternativ. Ny motorväg snart klar som förkortar restiden till Bangkok rejält och snabbtåget är också på väg.

Hej

Det alternativ som jag har kunnat läsa mig till när saken har diskuterats är en kort flytt betydligt närmare Bangkok och då inte till någon befintlig stad utan man ville då bygga en helt ny sådan, vi får väl se om det blir verklighet.

Sjölv tror jag att det finns stora krafter mot en flytt, tänk på alla rika Kineser som äger all mark, alla byggnader, företag, banker, hotell och all annan verksamhet i det nuvarande Bangkok, dom är nog inte så positiva till en flytt av huvudstaden.

Mvh isan lover
 
Hej

Det alternativ som jag har kunnat läsa mig till när saken har diskuterats är en kort flytt betydligt närmare Bangkok och då inte till någon befintlig stad utan man ville då bygga en helt ny sådan, vi får väl se om det blir verklighet.

Sjölv tror jag att det finns stora krafter mot en flytt, tänk på alla rika Kineser som äger all mark, alla byggnader, företag, banker, hotell och all annan verksamhet i det nuvarande Bangkok, dom är nog inte så positiva till en flytt av huvudstaden.

Mvh isan lover
av den anledningen vore det ju toppen att ge kineserna en knäpp på näsan
 
Kineser, kineser, de är väl thailändare sen lång tid tillbaka.

I Sverige sägs av vissa att man är svensk om man åkt tunnelbana i Stockholm. Vad kräver du av kinesättlingar?
det gäller inte dom thaikineser som bor i thailand, det jag menar är att vi och även thailand inte ska sälja ut varken thailand eller sverige till kineser
 
 

Liknande trådar

D
Svar
13
Visningar
3 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
G
Svar
10
Visningar
3 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp