koh chang

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Havet ska det vara givetvis, håller fullständigt med er! Fast nån enstaka gång är det skönt att glida ner i lite sötvatten också, haha.
Leif om du inte har varit på Koh Bulon, så åk dit, eller Koh Lipe, eller Koh Adang, det finns guldkorn överallt. ;D
Linnea, om du har ork och tid, kan du döpa dina bilder? Jag ser flera ställen som jag skulle vilja leta upp... :) Glöm det, de heter ju nu, hahaha!

var ligger koh adang o koh bulon???? två ställen jag har missat

berätta...

marianne

hej allihopa! :)

Gae: Jag la precis upp bilderna och har döpt dom nu också! självklart ska dom ju ha namn, det är lite blandade från koh chang, koh kood och även lite från bangkok. Fråga om du vill veta mer ifall du hittar något ställe som verkar intressant på mina bilder.

Leif: Angående strändernas kvalité på Koh Chang kan jag inte säga något negativt alls, kan inte påstå att det var dyngit eller lerigt. Lonely Beach hade helt underbar sand och vattnet var kristallklart och stilla. På White sand beach är det lite grövre sand och väldigt mycket snäckor på vissa delar av stranden.. Håller också med om att man ska ta vara på det underbara havet istället för dessa klorfyllda hotellpooler..

hälsning Linnea

Du vet förmodligen att Koh Lipe ligger en timme från Malaysia och Langkawi, eller hur? ;)
Adang ligger 20 minuter longtailresa från Lipe, tvärs över Adang Channel. Det är Adang som syns på en av mina bilder från Lipe, den jag ligger i hängmattan. Det finns egentligen inget boende på ön, bara i nationalparkens regi än så länge. Perfekt för äventyrsutflykter och parkering på en egen liten remsa paradisstrand.
Koh Bulon ligger lite drygt en timme med "långsamfärja" tillbaka mot Lanta från Lipe. Det lilla jag har lärt känna om dig gör att jag tror du skulle älska det. Du gillar lugn och det genuina, eller hur?

Njae! Visst kryllar poolområdena av barnfamiljer och jag kan förstå dem. Klart att det är enklast för dem och roligast för ungarna. Men jag har faktiskt sett och träffat förvånansvärt många icke barnfamiljer (-personer) som ligger och "bleker" sig i klorvattnet. Kanske är det folk som är ovana vid större vatten och är lite rädda för havet och vågorna. Bara bra, mer plats på stranden!!
Hade Leif

nej det där hade jag missat.. hoppas verkligen det löser sig.. förstår verkligen invånarna på koh chang men dom kan ju inte stänga ön...? :(

Tjo. Boostar upp denna tråd.

Jag funderar på att ta en vecka på Chang när vi åker iväg nu i slutet på månaden.
Söker ett bra boende vid en fin strand med mysiga restauranger i närheten och har kikat lite på KC Grande Resort. Några andra tips?

Har bott ett gäng år på koh chang, har testat dom flesta beacherna. Har fallit pladask för kaibae, där bor jag alltid på kb-resort, oftast fullbokad och lite dyrare än dom flesta. Softare boende KP- Huts mellan kaibae och klong prao lite billigare men en hyrmoppe behövs där i mitt tycke. Lätt att ta sig ut på så kallade paradisöar, men då ska ni som åker dit inte vara mottagliga för beachflies=lika med strandloppor vars bett gör den drabbade galen....

Har även bott på några ställen på wsb vilket är den stranden med den bästa stranden. Klong prao, okey strand men lite tråkig enligt MIG. Lonely beach var förr en renodlad backpack strand men nu kan du hitta alla boenden och en gata som växer så det knakar. Andra sidan så bodde vi på ett ställe jag ej kom ihåg namnet på men det var trevligt och soft och bara tyskar...

Är hemma tidigt ikväll efter en skön somtam-laab gai middag på gatan. Mycket att göra imorgon så god natt på er

Grannen till KB Resort, Kai Bae Beach Resort var helt ok. Lite billigare än KB. Ok mat, KB:s mat suverän så där åt vi oftare. Sedan nyttjade vi KB:s pool också.
Kanske på sin plats att förklara att KB var fullt annars hade vi nog bott där, men som sagt, ingen i vårt sällskap var besviken på Kai Bae.
När sambon och jag blev själva bodde vi på Lonely Beach, på Siam Beach Resort. Mycket bra! Bra frukostbuffé, god mat överhuvudtaget. Härlig pool.
Mina erfarenheter är från mars 2010.

Jag har inte varit på Kho chang på över 20år.
Det har nog ändrat sig en hel del där antar jag. På den tiden var det mycket få turister som valde ön. Mest hippie typer som stannade där och rökte obegränsat med billigt gräs. :afro:

"Gazton " sa:
Det har nog ändrat sig en hel del där antar jag.

Det kan du ge dig på! Det finns en svensk (Bosse) som driver en bar (Bosses bar) utefter gatan vid stranden där jag bodde. Allt har exploderat de tre senaste åren ungefär. T ex hade det kanske funnits någon enstaka förut, men nu hade det skjutit upp "girlie bars" som svampar ur marken, berättade han. Vad mig anbelangar så kan man lika gärna åka till Kanarieöarna som att åka till Koh Chang.
Koh Kood däremot, är en annan historia. Så vill jag ha det. Men, smaken är som baken, kluven, och luktar ibland lite illa...eller hur det nu var...

"Gae " sa:
Det kan du ge dig på! Det finns en svensk (Bosse) som driver en bar (Bosses bar) utefter gatan vid stranden där jag bodde. Allt har exploderat de tre senaste åren ungefär. T ex hade det kanske funnits någon enstaka förut, men nu hade det skjutit upp "girlie bars" som svampar ur marken, berättade han. Vad mig anbelangar så kan man lika gärna åka till Kanarieöarna som att åka till Koh Chang.
Koh Kood däremot, är en annan historia. Så vill jag ha det. Men, smaken är som baken, kluven, och luktar ibland lite illa...eller hur det nu var...

I småland säger vi: smaken är som röven, klöven ;)

Hej allihopa, kul att läsa om olika åsikter om Koh Chang. Har varit där 3 ggr. Senast förra vintern,
nästan 3 månader, så Bosses Family Bar(och bensinstation) är bekant. Som så många andra ställen. Har aldrig bott på resort så det vill jag inte uttala mig om. Vill man bo billigt så är Hippi Hut(ingen Hit) i Bang Bao ett förslag. Why not guesthouse i samma by är okey. Stranden, nån km längre bort, tycks vara populär. Kai Bae är bäst sen kommer Bang Bao och Lonely Beach(om man gillar beachparty och fireshow,mm) Bailan märken man knappt men där finns det billig och bra mat. Utan mc skulle inte jag stanna på ön mer än en vecka max. Vägarna är inte att leka med.
Kolla på you tube. Till White Sand åker jag bara om jag måste. Senast i ambulans.. men det gick bra. C:a 20 nya ärr men ingenting brutet. (Ärren kallas i folkmun Koh chang tattoo)Ha det bra på Chang men kör försiktigt.

"Gaae " sa:

Hehe, Bosse är en skön snubbe. Som han själv säger att han har svårt att förstå hur andra falanger klarar sig på sina företag när dom inte har annan inkomst(Koh Chang har tappat turister under två raka år) Bosse har pension också. Har tankat över musik till honom, Elvis och Johnny Cash bland annat. Brukar skänka ett gäng snusdosor åt honom så att han kan sälja. Han är skönt driftig, säljer bensin, balla MC hjälmar och är en skön profil. Denna vinter så blev han lycklig över att efter ha lärt slaktarn hur man styckar fram fläskfile, fått sig helstekt fläskfilé med svampsås, sen att det är samma pris på den som det övriga fläskköttet var en trevlig bonus för Bosse. Han och frugan hans ska försöka få UT och PUT. Bara en liten reflektion när det gäller Bosse

Jag ska ju åka ner till Ban Phe snart är det lönt att attt sej en tur ner till Koh Chang ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

R
Svar
10
Visningar
1 K
Raderad medlem 9675
R
A
Svar