Koh Chang

 
Måste man i detta forum alltid tala om hur dåligt det är där andra bor eller ska bo och hur förträffligt det är där man själv bor. Även om man inte varit där har man åsikter och säger att man endast bosätter sig för pga att frun vill.

Känns lite negativt.
Kan bara hålla med dig där @Janne jag har också svårt att förstå det. Det är väl en självklarhet att man inte bygger hus för en massa pengar om man inte känner till betingelserna.
 
Senast redigerad av en moderator:
Måste man i detta forum alltid tala om hur dåligt det är där andra bor eller ska bo och hur förträffligt det är där man själv bor. Även om man inte varit där har man åsikter och säger att man endast bosätter sig för pga att frun vill.

Känns lite negativt.
Bestämmer din fru också vart ni ska bo? [emoji6]
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja vad ska man göra om man inte själv får välja.555
Huvet på spiken , var i Khon Kaen för en vecka sen , nej tack , visserligen en fin by men inte på heltid ...Hellre då Udon Thai eller Nongkai .
Ni som inte fattat det så är det som så att jag trots att jag sällan dricker gillar ett socialt liv. Tillex att sitta på en bar eller resrtaurant och snacka med folk samt lyssna på god musik..
Jodå Berra , det finns bar i Khonkaen , men det lär bli lätt att hitta dig då det finns ca 2 st barer .. Men från din frugas by är det ju nästan närmare till Udon , där finns massor av uteliv
 
Kan bara hålla med dig där @Janne jag har också svårt att förstå det. Det är väl en självklarhet att man inte bygger hus för en massa pengar om man inte känner till betingelserna.
Långt ifrån självklart för alla.

Och allvarligt Berra, vad är vitsen med Thailand om man inte får promenera på stranden och sitta i en solstol och spana lite i den sköna svalkande brisen?
Ni missar ju den stora poängen med Thailand!
Och kom inte med att ni kan ta flyget dit för en billig peng, det är omständigt mm och går inte att jämföra med att på impuls ta moppen ner på några min.

Vad du än säger Berra så är jag helt säker på att du hade gillat dig betydligt bättre här och även din fru men du låter henne bestämma och hon ger det inte ens chansen. Typiskt Thai..
 
Också? Vi bestämmer saker och ting gemensamt, tro inget annat. Jag vet exakt vad jag gör, vill inte bo i ett pensionärsghetto trots att jag själv snart har den åldern inne. Gemensamma beslut gäller i vårt äktenskap, tro ingenting annat.
Pensionärs ghetto, vad tror du att Khon Kaen är eg?
Och vad vet du om Hua Hin? Inte ett smack. Här hade du kunnat få en massa goa kompisar men även slippa allt vad falang heter bara 10 km bort.
 
Huvet på spiken , var i Khon Kaen för en vecka sen , nej tack , visserligen en fin by men inte på heltid ...Hellre då Udon Thai eller Nongkai .
Ni som inte fattat det så är det som så att jag trots att jag sällan dricker gillar ett socialt liv. Tillex att sitta på en bar eller resrtaurant och snacka med folk samt lyssna på god musik..
Jodå Berra , det finns bar i Khonkaen , men det lär bli lätt att hitta dig då det finns ca 2 st barer .. Men från din frugas by är det ju nästan närmare till Udon , där finns massor av uteliv
Nu är jag ju inte intresserad av något barliv, tvärtom. Någon stenbordare kommer jag aldrig att bli. Det är barnens bästa som har avgjort vårt val och då blir det Khon Kaen. Udon Thani är fint, likaså Nong Khai men nu blir det som vi har bestämt. Och man kommer snabbt dit om man vill över dagen.
 
Pensionärs ghetto, vad tror du att Khon Kaen är eg?
Och vad vet du om Hua Hin? Inte ett smack. Här hade du kunnat få en massa goa kompisar men även slippa allt vad falang heter bara 10 km bort.
Förvisso är det ca 15 år sedan jag var i Hua Hin, det bestående minnet är dom pissande hästarna på stranden. Hua Hin har säkert sina fördelar, du har gjort ditt val och jag mitt. Vi har olika syn på saken, bara att acceptera.
 
Har du levt där uppe så du vet?
Jag har levt 2 säsonger Mars-Augusti där uppe i norr i det klimatet hus utan A/C.
Tycker du överdriver lite och nu är det lite extrem temp i år.
Inga problem med värmen där uppe och du har inte luftfuktigheten som du har här nere. 40 grader där uppe blir inte riktigt som 40 grader här nere, 35 grader och hög luftfuktighet här nere svettas till och med jag, 38 grader där uppe svettas jag inte.
Och man vänjer sig rätt snabbt.
Kylan är ju nattetid, på dagarna var det perfekta temperaturer efter kl 10 ungefär.
Berralund har väl tillbringat många månader där uppe innan så han vet nog bättre vad han ger sig in i ;) är ju inte första gången han är där.
Nu jämför ju du väder med Pattaya. Ni har både varmare, fuktigare och mer regn än i Hua Hin. Vi har idag precis som vanligt 32gr och 50% luftfuktighet och en go bris. Kanonväder.
 
Förvisso är det ca 15 år sedan jag var i Hua Hin, det bestående minnet är dom pissande hästarna på stranden. Hua Hin har säkert sina fördelar, du har gjort ditt val och jag mitt. Vi har olika syn på saken, bara att acceptera.
Alla får ha olika syn och åsikt, fn så tråkigt annars [emoji6]
Men det Hua Hin du minns är inte Hua Hin idag, inte i närheten. Och ang hästar som en del tjötar om så på den centrala stranden mitt i stan finns typ en 4-5st som brukar hålla till nere vid Hilton änden av den 7km långa stranden och det är väl den delen av Hua Hin du sett, turist stråket. Nu för tiden så plockar häst skötarna upp bajset och vad är lite pink i sanden från 5 hästar mot det som presteras av alla människor?...
Det finns fullt av bra stränder här och många är både långa och nästan folktomma då Thai är så jvla lata att dom alltid lägger sig närmast parkeringen, gå ett par 100 m på stranden så ser det ut så här, här spelar vi fotboll mm å gottar oss i skuggan under träden eller badar i det 32 gradiga vattnet.
Den här stranden ligger 10km söder om stan, dvs den som kommer på andra sidan ap berget som syns på nedersta bilden
c1587ee78ee3c99f60fea8e629696d79.jpg

Andra hållet
860f89ab105060c7bd3e916fa5adae64.jpg
 
Nu jämför ju du väder med Pattaya. Ni har både varmare, fuktigare och mer regn än i Hua Hin. Vi har idag precis som vanligt 32gr och 50% luftfuktighet och en go bris. Kanonväder.
Jämför med kustnära väder och en temperatur vid kusten, jag har varit i Phuket, Krabi och Koh Thao på den sidan med under dom varma månaderna dock aldrig Hua Hin, sen att vi har mer regn rör mig inte, är bara gött ibland, vill absolut inte ha sol varje dag.
Vilket som så är värmen inget större problem där uppe i vanliga fall när den låg runt 38 grader, kan inte påminna mig att jag någon gång tyckte värmen var direkt påträngande vilket jag har tyckt här nere någongång ibland.
Första halvåret hade vi inte ens A/C i sovrummet, sedan byggde vi in ett sovrum till oss och installerade A/C men där var man bara nattetid.
Kan vara att jag använt för mycket A/C här nere för känner mig inte lika värmetålig som jag gjorde där uppe ;)

Hua hin är säkert fint att bo i men skulle inte passa mig då det är för långt till flygplatsen, jag har 1 timma precis till flygplatsen nu och det behöver jag med mitt resande.
Annars hade Hua hin säkert varit en stad eller om det är en större by, (vet inte mycket mer än vad du berättar om hålan) man kunde kolla in om den haft mina storstadskrav ;)
Dock skall jag ta mig till Hua hin innan årets slut är det tänkt, vart meningen sista ledigheten men jag hade inte tid.
Stranden besöker jag ju så sällan så att det är en stad är viktigare för mig en att det finns en strand på cykelavstånd.
Därimot så vill jag ha möjligheten att dra till havet och bada inom en timma.
 
Jämför med kustnära väder och en temperatur vid kusten, jag har varit i Phuket, Krabi och Koh Thao på den sidan med under dom varma månaderna dock aldrig Hua Hin, sen att vi har mer regn rör mig inte, är bara gött ibland, vill absolut inte ha sol varje dag.
Vilket som så är värmen inget större problem där uppe i vanliga fall när den låg runt 38 grader, kan inte påminna mig att jag någon gång tyckte värmen var direkt påträngande vilket jag har tyckt här nere någongång ibland.
Första halvåret hade vi inte ens A/C i sovrummet, sedan byggde vi in ett sovrum till oss och installerade A/C men där var man bara nattetid.
Kan vara att jag använt för mycket A/C här nere för känner mig inte lika värmetålig som jag gjorde där uppe ;)

Hua hin är säkert fint att bo i men skulle inte passa mig då det är för långt till flygplatsen, jag har 1 timma precis till flygplatsen nu och det behöver jag med mitt resande.
Annars hade Hua hin säkert varit en stad eller om det är en större by, (vet inte mycket mer än vad du berättar om hålan) man kunde kolla in om den haft mina storstadskrav ;)
Dock skall jag ta mig till Hua hin innan årets slut är det tänkt, vart meningen sista ledigheten men jag hade inte tid.
Stranden besöker jag ju så sällan så att det är en stad är viktigare för mig en att det finns en strand på cykelavstånd.
Därimot så vill jag ha möjligheten att dra till havet och bada inom en timma.
För din del som måste ha så mycket storstads atiraljer som möjligt är nog Hua Hin för litet men hade nog passat dom flesta andra här. Själv gillar jag storstad men får krupp efter en dag i Bkk.
Det jag gillar med Hua Hin jämfört med Pattaya är att framförallt trafiken är lugnare och det är mindre utspritt.
 
För din del som måste ha så mycket storstads atiraljer som möjligt är nog Hua Hin för litet men hade nog passat dom flesta andra här. Själv gillar jag storstad men får krupp efter en dag i Bkk.
Det jag gillar med Hua Hin jämfört med Pattaya är att framförallt trafiken är lugnare och det är mindre utspritt.
Ja där är vi nog raka motsatsen jag får krupp efter en dag av lugn ;)
Tycker Bangkok är kanon sålänge jag bor nära lokaltransportmedel så jag slipper trängas i trafiken ;)
 
Tillbaka till ämnet, @Phonta hur var Koh chang?
Var du runt på hela ön, jag har bara varit på White Sand beach och Lonely beach, sistnämda är nog den @nmax tänkte på när han tänkte på hippies för det är ett riktigt hippie område men var litet häftigt område.
Tänkte också ta en tur ner snart och åka runt på ön.
Sist var vi som sagt var nästan bara på whitesand beach för att bada, men var alldeles för lugnt och tråkigt för min del där så fick hemlängtan till Pattaya efter någon dag ;)
Men tror att Koh Chang kan vara fint att åka runt på så det får det bli nästa gång, bada kan jag göra på Koh Sameth ;)
 
Nu jämför ju du väder med Pattaya. Ni har både varmare, fuktigare och mer regn än i Hua Hin. Vi har idag precis som vanligt 32gr och 50% luftfuktighet och en go bris. Kanonväder.
Det där surret är rent skitsnack, Hua Hin har inte bättre väder än Pattis , varför skulle det vara så . Om det skiljer så är det marginellt , fö.så är fördelarna med Pattaya från min sida sedd överlägsna ;) Hua Hin är och förblir ett pensionärsghetto , det vet alla som kan nåt om Thailand , bara ni som är där av nån anledning som gillar det samt förnekar fakta .. Phuket framför Hua Hin samt Pattaya nr 1

Så ser jag det ...............

Ps vad har vi för väder nu ,exakt som Hua Hin :nod:
 
Det där surret är rent skitsnack, Hua Hin har inte bättre väder än Pattis , varför skulle det vara så . Om det skiljer så är det marginellt , fö.så är fördelarna med Pattaya från min sida sedd överlägsna ;) Hua Hin är och förblir ett pensionärsghetto , det vet alla som kan nåt om Thailand , bara ni som är där av nån anledning som gillar det samt förnekar fakta .. Phuket framför Hua Hin samt Pattaya nr 1

Så ser jag det ...............

Ps vad har vi för väder nu ,exakt som Hua Hin :nod:
Varför det skulle vara bättre väder här, ja varför inte eller varför är det inte samma väder överallt. Faktum är att jag följt trådar på div forum bla här och även på fb där folk skriver om vädret och jag ser ju tydligt att det regnar mer i Pattaya och att ni ofta har 1-2 gr varmare. Här har det ex inte regnat sen i januari och då var det en enda dag, innan dess inte mycket heller, jvla skit för dom som har egna trädgårdar för behövs helt klart regn. Men vi som skiter i trädgården struntar ju i det, är ju trädgårdsmästaren som ägaren anlitat som har det problemet, inte jag, jo jag får iofs betala vattnet som går åt men småpengar. Det här är ren fakta Phonta, Hua Hin har det stabilaste vädret i hela landet och bla därför som Kungen bor här fattar du väl [emoji14] [emoji6]

Hästskit på stranden va länge sen och gäller bara stranden mitt i stan. Vi åker mest till militär stranden som ligger 10km söder om stan, bättre med parkering och kanonbra att spela boll på mm och gott om skugga. Den i centrum är iofs kanon att promenera på vid lågvatten, så jäkla fin sand och inte ett snäckskal och platt som en pannkaka, där går folk tom med stavar. Men dit går vi mest när vi känner för en snabb lunch på stranden, gott å billigt å fläktar skönt.

Hela kusten är full av stränder och från Hua Hin och söderut finns det många fina, Cha Am däremot gillar jag inte, alldeles för brant och mycket sten.
 
Centrala stranden i Hua Hin, ser du hästarna och allt skräp Phonta?

910018f11d5ffbf9b840adcc0785a72f.jpg

Morsan å farsan va här i jan feb å morsan va helt tokig i stranden
ce2d683f5fd11e9cb6c3cba4019a59b5.jpg
 
Varför det skulle vara bättre väder här, ja varför inte eller varför är det inte samma väder överallt. Faktum är att jag följt trådar på div forum bla här och även på fb där folk skriver om vädret och jag ser ju tydligt att det regnar mer i Pattaya och att ni ofta har 1-2 gr varmare. Här har det ex inte regnat sen i januari och då var det en enda dag, innan dess inte mycket heller, jvla skit för dom som har egna trädgårdar för behövs helt klart regn. Men vi som skiter i trädgården struntar ju i det, är ju trädgårdsmästaren som ägaren anlitat som har det problemet, inte jag, jo jag får iofs betala vattnet som går åt men småpengar. Det här är ren fakta Phonta, Hua Hin har det stabilaste vädret i hela landet och bla därför som Kungen bor här fattar du väl [emoji14] [emoji6]

Hästskit på stranden va länge sen och gäller bara stranden mitt i stan. Vi åker mest till militär stranden som ligger 10km söder om stan, bättre med parkering och kanonbra att spela boll på mm och gott om skugga. Den i centrum är iofs kanon att promenera på vid lågvatten, så jäkla fin sand och inte ett snäckskal och platt som en pannkaka, där går folk tom med stavar. Men dit går vi mest när vi känner för en snabb lunch på stranden, gott å billigt å fläktar skönt.

Hela kusten är full av stränder och från Hua Hin och söderut finns det många fina, Cha Am däremot gillar jag inte, alldeles för brant och mycket sten.
Kollar på internet 5555.
Väderprognosen för Thailand ger jag inte mycket för.
Vet inte hur många gngr jag har haft prognos på telefonens väder app att det skall bli regn varje dag men inget kommit.
Nu hade vi väl sammanlagt kanske 1 timmas regn uppdelat på 2 dagar i Mars det gillade min gräsmatta ;)
I Januari dock regnade det ca. 10 min dagligen inget jag varit med om innan men perfekt, sol innan och efter och lite vattnande av gräsmattan runt 13:00 då kom skurarna.
Vädret i hela världen är upp och ner i år pga. El nino.
Vem vill ha sol hela tiden rätt tröttsamt, jag vill att det skall vara grönt inte gult och fult.
 
Väderprognoserna stämmer ju nästan aldrig, jag går på vad folk som ex du och andra skriver om vädret där dom är och ser då skillnaderna mellan Pattaya och Hua Hin. Har följt detta under de 3 år jag bott här och tendensen håller i sig. Ni har ju tom haft översvämning i år redan [emoji14]
 
 

Liknande trådar

G
Svar
17
Visningar
1 K
Anonymius
A
A
Svar
35
Visningar
9 K
R
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
3 K
A
A
Svar
9
Visningar
4 K
A
A
Svar
33
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp