Körkort och körkortsprov i Thailand

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Körkortsproven i Thailand skiljer sig enormt mycket från proven i Sverige. Jag var med när frugan "körde upp" för några år sedan och det hela kändes som att stort skämt. Kör framåt in mellan några uppställda koner, backa snett bakåt in mellan några andra koner. Dessutom ett teoretiskt prov på en dator där det mest gällde att identifiera en del välfärden. Patetiskt!

Nästa gång vi kommer ner nästa år har jag tankar på att skaffa ett thailändskt körkort. Vad är kraven, har för mig att man skall ha med sitt internationella körkort plus att man måste vara med i Tabien Baan och skaffa ett läkarintyg? Det finns väl möjlighet att göra provet på engelska också har jag hört.

Vad har ni för erfarenheter av detta?

Nu kommer en del naturligtvis att ha andra åsikter men jag tog mitt uppe i Puttaisong (Changwat Buriram) ..
Ta med dig ditt Svenska körkort, fixa ett läkarintyg för körkort , ta med pass samt om du har kopia på ditt retirement . Du behöver inte ha en gul Tabien Baan , och heller inte vara inskriven i någon Tabien ban vilket en del påstår sig vara , det är emot Thailag att Farang (ej Thaimedborgare ) är inskriven , så glöm det . Att gå till immigrationen och fixa ett Certify of residens är bra , ta med dig din fru samt hennes husbok , hon får intyga att du bor i hennes hus ......
Hos körkortsmyndigheten (Traffic office) Sen gör du ett färgtest + ev ett grymt enkelt prov vilket jag tror du slipper ,i alla fall uppe i Buriram ...

Du får ett år som kan förnyas till ett femårigt , då är kravet (skall vara ) ett OA retirement eller annat ettårs Work eller dyligt .
. Ofta skiter dom i det mesta av detta och bara skriver ut ett åt dig om du visar ditt Svenska ,, så var det för mig , tror jag betalade 340 Thbt för båda (MC samt Bil )

Certifika
Nu kommer en del naturligtvis att ha andra åsikter men jag tog mitt uppe i Puttaisong (Changwat Buriram) ..
Ta med dig ditt Svenska körkort, fixa ett läkarintyg för körkort , ta med pass samt om du har kopia på ditt retirement . Du behöver inte ha en gul Tabien Baan , och heller inte vara inskriven i någon Tabien ban vilket en del påstår sig vara , det är emot Thailag att Farang (ej Thaimedborgare ) är inskriven , så glöm det . Att gå till immigrationen och fixa ett Certify of residens är bra , ta med dig din fru samt hennes husbok , hon får intyga att du bor i hennes hus ......
Hos körkortsmyndigheten (Traffic office) Sen gör du ett färgtest + ev ett grymt enkelt prov vilket jag tror du slipper ,i alla fall uppe i Buriram ...

Du får ett år som kan förnyas till ett femårigt , då är kravet (skall vara ) ett OA retirement eller annat ettårs Work eller dyligt .
. Ofta skiter dom i det mesta av detta och bara skriver ut ett åt dig om du visar ditt Svenska ,, så var det för mig , tror jag betalade 340 Thbt för båda (MC samt Bil )
Certifikatet hos I - M skall vara gratis, men om du frågar vad det kostar så hugger dom säkert till med 300- 500tbh.
Så fråga inte utan bara tacka med en fin "wai" och gå.

Bra tips, kanske fixar ett jag också kan behöva för motobike iaf.

Certifika

Certifikatet hos I - M skall vara gratis, men om du frågar vad det kostar så hugger dom säkert till med 300- 500tbh.
Så fråga inte utan bara tacka med en fin "wai" och gå.

Tror inte det funkar "Lången" skulle vilja se dig göra detta gratis på Mig i Pattaya , Idag var jag där och fixade mitt 90 Dagars , nu behövs endast passet inget formulär eller annat (kopior)för 90 dagarsrapport. Dessutom så kostar Certify of Residence 300 Thbt, det kan vara bra att vara uppdaterad om man ger info till läsare av detta .....;)

Tror inte man skall bråka om 300 thbt , de som jobbar har en lön dvs kostar slantar för Migrationen , även i Sverige har vi avgifter för statliga och kommunala intyg ..
:)

Långeman skrev :
Med ett Int .Swe kk i handen så slipper du alla prov, utom dom 2 som nämns ovan.
Det med att styrka var du bor, skiljer sig som vanligt,själv hade jag kvitton på inbetald hyra på ett hotel.

Detta är ej heller korrekt Lången , jag vill inte rätta men det Svenska "lilla nya formatet " körkortet är ett internationellt körkort i sig ,dvs det finns all information även på Engelska , ett Internationellt är således inte alls nödvändigt i dagens läge . Thailand ingår i den överenskommelsen som gör det möjligt att byta körkort inom ramen för vilken behörighet det aktuella kortet har i ursprungslandet , gäller i år för den som är skriven här , detsamma gäller för Thaikörkortet i Sverige , Skriven i Thailand kan hyra samt köra på ett Thaikörkort i Sverige , jag har själv gjort detta i Juni 2014 , hyrde hos Statoil som mycket väl känner till denna lag.

MAO , i Thailand visar du upp det Svenska körkortet för polisen , upplys direkt om att detta är ett internationellt körkort , detta skall accepteras .

Bra tips, kanske fixar ett jag också kan behöva för motobike iaf.

Med ett Int .Swe kk i handen så slipper du alla prov, utom dom 2 som nämns ovan.
Det med att styrka var du bor, skiljer sig som vanligt,själv hade jag kvitton på inbetald hyra på ett hotel.
På Phuket kostar Certfy of Residence ingenting. Helt gratis men det är ju Phuket,land of smile.

Gunnarg skrev:
På Phuket kostar Certfy of Residence ingenting. Helt gratis men det är ju Phuket,land of smile.

Du menar the Island of smile i så fall :), men det tror jag inte har nån betydelse , det har skett stora förändringar den sista tiden , så gör inte som Lången , dvs gå på gamla meriter . I Thailand är all regler som är äldre än ett dygn gamla och förlegade --;)

Gunnar
Jo det är fn sant , ingenting är hugget i sten , i Pattis kostar det , kan vara nya regler även i Phuket , vad vet jag ?

men det Svenska internatioella , det vanliga Svenska alltså är ett internationellt körkort , men för all del vill man trassla så kan man göra som Långeman skriver dvs ha ett intenationellt till :rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:
Alla I - M har tidigar
Gunnarg skrev:

Du menar the Island of smile i så fall :), men det tror jag inte har nån betydelse , det har skett stora förändringar den sista tiden , så gör inte som Lången , dvs gå på gamla meriter . I Thailand är all regler som är äldre än ett dygn gamla och förlegade --;)

Gunnar
Jo det är fn sant , ingenting är hugget i sten , i Pattis kostar det , kan vara nya regler även i Phuket , vad vet jag ?

men det Svenska internatioella , det vanliga Svenska alltså är ett internationellt körkort , men för all del vill man trassla så kan man göra som Låerngeman skriver dvs ha ett intenationellt till :rolleyes:

Alla I-M har tidigare tagit betalt för Certfikatet, men sedan en falang kollade vad dom har rätt att ta betalt för, så framkom det att detta certifikat skull vara gratis.Han anmälde I-M i Phuket för detta,så nu har enligt uppgift åtmindstone detta I-M slutat att skinna alla faranger på mellan 3-500 tbh.
Har någon av er någon gång fått kvitto på detta intyg?????
Inte jag i alla fall.Förresten synd om personalen är det knappast, har sett dessa bord fulla av div. mutor runt nyår.

Nog styrs väl reglerna om Internationellt körkort av någon gammal konvention? Det vore ju bra om detta kunde ändras, då minskar byråkratin åtminstone lite. :rolleyes:

Alla I - M har tidigar

Långeman skriver : Alla I-M har tidigare tagit betalt för Certfikatet, men sedan en falang kollade vad dom har rätt att ta betalt för, så framkom det att detta certifikat skull vara gratis.Han anmälde I-M i Phuket för detta,så nu har enligt uppgift åtmindstone detta I-M slutat att skinna alla faranger på mellan 3-500 tbh.
Har någon av er någon gång fått kvitto på detta intyg?????
Inte jag i alla fall.Förresten synd om personalen är det knappast, har sett dessa bord fulla av div. mutor runt nyår.

Med den inställningen så förstår jag att du allt som oftast enligt egen utsago har problem med Thaimyndigheterna , och kvitto på detta får du knappast då det är bestämt av detta Migrationsoffice att det nu kostar 300 Thbt, du får nog tänka om Lången , det blir jobbigt att leva i Thailand med ditt synsätt om småslantar ...300 thbt är ca 75 svkr

Du måste inse att EN FARANG inte kan ändra på detta , det skiter chefen för MIG i Pattis fullständigt i ..... Faranger kan fara och flyga snart om alla skall tjafsa om allt , såg allför många idioter där nere i Jomtien idag .. Tjafsar om allt ta mig fn............

Skulle aldrig falla mig in att tjafsa om den summan , de har nu en disk som speciellt ordnar dessa och klart är att ALLA betalar 300 Thbt

Med den inställningen så förstår jag att du allt som oftast enligt egen utsago har problem med Thaimyndigheterna , och kvitto på detta får du knappast då det är bestämt av detta Migrationsoffice att det nu kostar 300 Thbt, du får nog tänka om Lången , det blir jobbigt att leva i Thailand med ditt synsätt om småslantar ...300 thbt är ca 75 svkr

Du måste inse att EN FARANG inte kan ändra på detta , det skiter chefen för MIG i Pattis fullständigt i ..... Faranger kan fara och flyga snart om alla skall tjafsa om allt , såg allför många idioter där nere i Jomtien idag .. Tjafsar om allt ta mig fn............

Skulle aldrig falla mig in att tjafsa om den summan , de har nu en disk som speciellt ordnar dessa och klart är att ALLA betalar 300 Thbt

Ja den disken ligger längst in till höger

Nog styrs väl reglerna om Internationellt körkort av någon gammal konvention? Det vore ju bra om detta kunde ändras, då minskar byråkratin åtminstone lite. :rolleyes:

Berra !!Dessa sk.Internationella körkort som alla pratar om är ingenting annat än en vedimerad översättning på ditt Svenska körkort . Nu finns nya körkort i de flesta länder över hela värden , dessa skall enligt reglerna vara utformade så att det finns all info på Engelska , detta gör att de Svenska körkorten kan användas i stort sett överallt...
Glöm dessa översättningar som bla. OK utfärdar för ett par hundra .. Du har redan allt på ditt Svenska ... OK ???;)

Gunnarg skrev:

Gunnar

men det Svenska internatioella , det vanliga Svenska alltså är ett internationellt körkort , men för all del vill man trassla så kan man göra som Långeman skriver dvs ha ett intenationellt till :rolleyes:
Jag var på IM den 17: januari i år och då var det gratis. Phuket är fantastiskt vackert och billigt utom i Patong.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
L
Svar
20
Visningar