Backpacking i Thailand , nu vs då

Hej

En sak som också var lite annorlunda förr vara att det sällan fanns några skyltar med engelsk text utan nästan bara på Thai, så det var lite svårare att veta var man befann sig om man reste iväg ut i spenaten hade jag en karta med både Thai och engelsk text på, det var bra när både vägskyltar, skyltar på buss och järnvägsstationer m.m bara var på Thai.
Men oftast löste allt sig bra ändå, folk var vänliga och försökte hjälpa till, erbjöd skjuts och t.o.m övernattning ibland eftersom det inte fanns hotell eller Guesthouse överallt.

Mvh isan lover

Bild ifrån Google, men dessa köpte jag så fort det kom ut en ny

IMG_3119.png

Jag var ju aldrig backpacker även om jag häckade kring Khaosanroad första två Bangkokresorna och bodde på ganska simpla ställen.

Tyckte mest dessa individer var konstiga, flummiga och klädda i märkliga kläder.

Sen gillade jag inte heller deras störighet på div gästhus och vandrarhem.

Detta var innan jag själv blev störig ibland och började supa i LOS.

BTT

Helt rätt av dej Gunsan vet ingenting men lägger in floskler hela tiden om
både Thai och Sverige .för lite att göra eller vill inte göra nåt, stackarns hans fru
Har du inget mer vesänkligt att tillföra forumet så kan du återgå till din snöskottning för det verkar vara det enda du tycks klara av.

Tråkigt att the ususal suspects bara ska tjafsa istället för att bidra. Blir väl så när folk blir gamla och sjuka, bitterheten ska spridas. Synd för tråden (och TS).

Men on topic så blir man ju varm av att bara tänka tillbaka på backpackertiden. Underbart när man på öarna (Koh Phangan och i krokarna) kunde hyra enkla bungalows med kallt vatten på stranden för 40-70 baht/natt. Och myggnät var viktigt iom att AC fanns inte i budgeten:afro:. Får se om man hittar lite bilder.

Återigen, kul tråd! Härligt att läsa om Thailand

Tråkigt att the ususal suspects bara ska tjafsa istället för att bidra. Blir väl så när folk blir gamla och sjuka, bitterheten ska spridas. Synd för tråden (och TS).

Men on topic så blir man ju varm av att bara tänka tillbaka på backpackertiden. Underbart när man på öarna (Koh Phangan och i krokarna) kunde hyra enkla bungalows med kallt vatten på stranden för 40-70 baht/natt. Och myggnät var viktigt iom att AC fanns inte i budgeten:afro:. Får se om man hittar lite bilder.

Återigen, kul tråd! Härligt att läsa om Thailand

Vad är det som stoppar dig från att backpacka nu?

BTT

Hej

Hittade det här på nätet.

Patong Beach 1980's

Patong Beach, Phuket ca1980.

Patong Beach
Patong Beach today

1738486797849.jpeg

Pattaya Beach back in the 1980's,

1738486414845.jpeg

Pattaya beach nutid

Mvh isan lover

Vad är det som stoppar dig från att backpacka nu?

BTT
Framför allt bekvämlighet. När jag blivit äldre (iaf vuxen) så har jag börjat uppskatta bekväma saker som att hitta en bra plats (najs hotell med AC) och dricka bira..... Plus att familjen har sina preferenser också. Livet tar en framåt, att leva som en tonåring är inte lika charmigt mitt i livet.

Så det är nog inte sämre idag (tvärtom), men nog blir jag nostalgisk av hur lite man behövde för att vara nöjd en gång i tiden. Dock om jag gjorde resorna i repris idag skulle jag nog se dem på ett annorlunda sätt.

Dagsbudgeten på min första resor var 300-500 baht/dag. Det var uppdelat på 100 baht boende, 100 baht mat och 100-300 baht bira (och Mekong).
Och det funkade faktiskt förvånansvärt bra att hålla den. Men det var ju ffa för att man inte hade några andra blodsugare (barn, fru, mia noi) då.

Det kanske funkar idag (drickan funkar nog definitivt) om man håller sig som en eremit i huset, men vetefan om man vill leva så.... :afro:

Dagsbudgeten på min första resor var 300-500 baht/dag. Det var uppdelat på 100 baht boende, 100 baht mat och 100-300 baht bira (och Mekong).
Och det funkade faktiskt förvånansvärt bra att hålla den. Men det var ju ffa för att man inte hade några andra blodsugare (barn, fru, mia noi) då.

Det kanske funkar idag (drickan funkar nog definitivt) om man håller sig som en eremit i huset, men vetefan om man vill leva så.... :afro:

Nej jag hade en sån som granne på ett ställe i Pattaya. Han gick aldrig ut och man såg honom aldrig. Däremot hördes han när han bråkade våldsamt med diverse thailändskor.
Varje morgon stod det ca 10 stora Singha utanför hans dörr. Det var väl det han la sina pengar på plus då damsällskap. Fast med tanke på skriken och bråket på hans rum så betalade han nog inte damerna så mycket heller.

BTT

Hej

Hittade det här på nätet.

Patong Beach 1980's's

Patong Beach, Phuket ca1980.

Patong Beach
Patong Beach today

1738486797849.jpeg

Pattaya Beach back in the 1980's,

1738486414845.jpeg

Pattaya beach nutid

Mvh isan lover
Nej det sista är inte Pattaya nutid, det är innan den breddades och det stolar ner till vattenkanten vid högvatten.
Så ser det inte ut idag.
Sen ser det mer ut som Jomtien än Pattaya och där är det med breddat nu.

Får tid??? Du sitter ju stor del av din tid och skriver och letar bilder om politik och krig, så du har mycket tid över.
Hej

Det kanske ser ut som om jag har mycket tid över men så är det inte riktigt, jag har som vanligt många järn i elden, sedan en tid tar det bygge som jag håller på med en hel del tid, oftast blir det ett inhopp på forumet vid en kaffepaus eller liknande.

Dagarna rullar på och idag blir det ex.vis ett besök på Apoteket kl 9.30, sen blir det några timmar på bygget, laga middag och sen är det fotbollsträning på kvällen, lite TV tittande och sen sängen. Men visst skulle jag kunna prioritera annorlunda men det alternativet har jag inte valt ännu.

Har man två hus, en ladugård, två sjöbodar, tre båtar, två bilar, eldar med ved, bygger mer, odlar en del, har 7-8 fruktträd som ska beskäras, ett fotbollslag, återkommande besök hos läkare så är man sällan sysslolös, snickeriet är snart klart på det pågående bygget men då återstår intallation av el, kyl, frys, toalettstol, duschkabin, torktumlare handfat, ventilation, element och bygget ska vara klart till april

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp